Ένα βήμα προόδου προς ένα σχολείο πιο ασφαλές για τα παιδιά γίνεται με νέα εγκύκλιο που υπογράφηκε από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Η εγκύκλιος, που αφορά σε «Οδηγίες – κατευθύνσεις για τη λειτουργία των θεσμών ενταξιακής εκπαίδευσης», προβλέπει στο εξής οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί των σχολικών μονάδων να έχουν τη δυνατότητα να συνομιλούν με τους μαθητές και τις μαθήτριες που επιθυμούν να τους συναντήσουν χωρίς να απαιτείται η συναίνεση των γονιών τους.
Αυτή η πρόβλεψη, η οποία είναι σύμφωνη και με τις επισημάνσεις της Συνηγόρου του Παιδιού, ενισχύει ιδίως εκείνα τα παιδιά που βιώνουν άσχημες και πιθανώς παραμελητικές ή κακοποιητικές καταστάσεις στο οικογενειακό ή στο σχολικό περιβάλλον τους. Συνεπώς, είναι απαραίτητο να ακουστούν χωρίς φόβο και να λάβουν πληροφόρηση για όσα τους απασχολούν. Σαφώς, αν στη συνέχεια απαιτούνται ενέργειες σκόπιμης παρέμβασης στο πλαίσιο του σχολείου, ζητείται η συναίνεση και βέβαια η συνεργασία της οικογένειας και η υπογραφή του σχετικού πρωτοκόλλου.
Η εγκύκλιος προβλέπει στο εξής οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί των σχολικών μονάδων να έχουν τη δυνατότητα να συνομιλούν με τους μαθητές και τις μαθήτριες που επιθυμούν να τους συναντήσουν χωρίς να απαιτείται η συναίνεση των γονιών τους.
Επιπλέον, στην εγκύκλιο διευκρινίζονται ουσιαστικά ζητήματα και παρέχονται οδηγίες και επιμορφωτικό υλικό που αφορούν στους θεσμούς της ενταξιακής εκπαίδευσης συνολικά.
Η Δόμνα Μιχαηλίδου, υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, δήλωσε σχετικά: «Πιστεύουμε στον ρόλο και στο αποτύπωμα των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία. Μέχρι πρότινος όμως για να μπορέσει ένας μαθητής να απευθυνθεί σε αυτούς ήταν υποχρεωτική η γραπτή συγκατάθεση του γονέα ή κηδεμόνα. Βάσει διεθνών ερευνών, συζητήσεων μας με τους ειδικούς της παιδικής προστασίας και της εμπειρίας που αποκτήσαμε τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια, θεωρήσαμε αναγκαιότητα να προχωρήσουμε σε αυτή την αλλαγή.
«Κύριο μέλημά μας είναι να ενισχύουμε διαρκώς την εμπιστοσύνη τους στο σχολείο. Είναι δικαίωμα όλων των παιδιών να ακούγονται, να ζητούν πληροφορίες. Και είναι υποχρέωση μας να τους το διασφαλίσουμε».
»Σκοπός μας είναι κανένα παιδί να μην είναι και να μη νιώθει μόνο και αβοήθητο, ειδικά εκείνα που βιώνουν άσχημες καταστάσεις στο οικογενειακό ή στο σχολικό περιβάλλον. Γιατί ακριβώς όπως μας λένε οι έρευνες και οι ειδικοί, όταν για παράδειγμα ένα παιδί βιώνει μια δύσκολη κατάσταση στο περιβάλλον του, είναι δύσκολο να μιλήσει αν είναι απαραίτητη γι’ αυτό η συναίνεση της οικογένειας. Με εντατική δουλειά έχουμε καταφέρει να σπάσουμε τη σιωπή. Από σήμερα κάναμε ακόμα ένα βήμα. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα ανοιχτό, φιλικό, προσβάσιμο σχολείο για όλα τα παιδιά. Ένα σχολείο όπου όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες θα νιώθουν ασφαλείς. Κύριο μέλημά μας είναι να ενισχύουμε διαρκώς την εμπιστοσύνη τους στο σχολείο. Είναι δικαίωμα όλων των παιδιών να ακούγονται, να ζητούν πληροφορίες. Και είναι υποχρέωση μας να τους το διασφαλίσουμε».