Γράφει η Στέλλα Γιαννακούλα, φιλόλογος, MEd Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, Med Εκπαιδευτική Ηγεσία και Διοίκηση, συγγραφέας του βιβλίου «Μυστικά για ευτυχισμένα παιδιά»

Η αλήθεια είναι πως το διάβασμα τους καλοκαιρινούς μήνες συναντά πολλές αντιδράσεις από την πλευρά των παιδιών. Στον αντίποδα βρίσκεται το φαινόμενο της καλοκαιρινής απώλειας μάθησης, καθώς το καλοκαίρι μειώνονται οι σχολικές δεξιότητες και η σχολική ανάπτυξη του παιδιού συγκριτικά με τη σχολική περίοδο. Επηρεάζονται κυρίως μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και ΔΕΠΥ. Επομένως, ναι στο καλοκαιρινό διάβασμα, αρκεί να μην ακολουθούν γονείς και εκπαιδευτικοί τους ρυθμούς που εφαρμόζονται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Nαι στο καλοκαιρινό διάβασμα, αρκεί να μην ακολουθούν γονείς και εκπαιδευτικοί τους ρυθμούς που εφαρμόζονται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Είναι ωφέλιμη αυτή η παύση που γίνεται το καλοκαίρι, ώστε να κατανοήσει το παιδί τις γνώσεις που έχει αποκομίσει, να τις επεξεργαστεί και κατ’ επέκταση να συνδέσει τις πληροφορίες μεταξύ τους. Για το λόγο αυτό, το διάβασμα στις διακοπές αποτελεί εν γένει εξάσκηση σε όσα έχει κατακτήσει το παιδί τη σχολική χρονιά που διένυσε.

«Το διάβασμα στις διακοπές αποτελεί εν γένει εξάσκηση σε όσα έχει κατακτήσει τη σχολική χρονιά που διένυσε» λέει η Στέλλα Γιαννακούλια

Εξάσκηση σε ανάγνωση, γραφή, έκφραση και μαθηματικά με εφαρμογή μεθόδων προσαρμοσμένων στο καθημερινό πρόγραμμα.

Συγκεκριμένα, η εξάσκηση στην ανάγνωση μπορεί να επιτευχθεί διαβάζοντας λογοτεχνικά βιβλία. Λειτουργούμε ως πρότυπα για τα παιδιά: αν μας δουν να διαβάζουμε κι εμείς ένα βιβλίο, θα μιμηθούν και θα αντιγράψουν αυτή τη συμπεριφορά. Αν το παιδί επιλέξει μόνο του το βιβλίο που επιθυμεί, η διαδικασία είναι με βεβαιότητα πιο ευχάριστη. Έπειτα, μπορούμε να συζητήσουμε με το παιδί το βιβλίο που διάβασε ή να του ζητήσουμε να μας το διηγηθεί, ώστε να ενισχυθεί η έκφρασή του.

Απαραίτητο είναι επίσης να δίνουμε αρμοδιότητες στο παιδί, όπως να μας βοηθά να οργανώσουμε γραπτώς τις καλοκαιρινές μας διακοπές ή να υπολογίσουμε τους μηνιαίους λογαριασμούς που θα πληρώσουμε, εξασκώντας τη γραφή, χωρίς να μοιάζει η διαδικασία με την πεπατημένη. Επιλέγουμε, ακόμα, να παίζουμε επιτραπέζια παιχνίδια με λέξεις ή αριθμούς, τα οποία συνεισφέρουν τόσο στη γλώσσα όσο και στα μαθηματικά (μαθηματικές πράξεις: πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμός, διαίρεση). Παιχνίδια, όπως το σκάκι, η κρεμάλα, όνομα-ζώα-φυτά, οξύνουν την κρίση των παιδιών.

Επιλέγουμε να παίζουμε επιτραπέζια παιχνίδια με λέξεις ή αριθμούς, τα οποία συνεισφέρουν τόσο στη γλώσσα όσο και στα μαθηματικά.

Είναι σημαντικό να παρατηρούμε τι αρέσει στο παιδί. Από την καθημερινότητά μας αντλούμε πολλούς πρακτικούς τρόπους εξάσκησης, οι οποίοι συνδράμουν στο δυναμικό του παιδιού. Η καλοκαιρινή ραστώνη είναι το ίδιο απαραίτητη και ωφέλιμη όσο το διάβασμα ενός βιβλίου, ώστε μέσω αυτής να πραγματοποιηθούν όλα τα στάδια λειτουργίας του ανθρώπινου εγκεφάλου. Η διδασκαλία και το καλοκαίρι αποτελούν έννοιες εκ διαμέτρου αντίθετες, ας αφήσουμε τη σκυτάλη για διδασκαλία να την αναλάβει η επόμενη σχολική χρονιά. Εξάλλου, οι διακοπές σηματοδοτούν τη διακοπή όλων των δραστηριοτήτων που διαμορφώνουν το πρόγραμμά μας τον υπόλοιπο καιρό.

Το βιβλίο «Μυστικά για Ευτυχισμένα Παιδιά» της Στέλλας Χ. Γιαννακούλα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Θερμαϊκός.

 

 

 

 

 

 

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below