Η εργασία στο χώρο της εκπαίδευσης και ειδικά στις χαμηλότερες βαθμίδες της συνεπάγεται πολλές δυσκολίες, καθώς μεταξύ άλλων οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αντιμετωπίζουν και την επιθετική συμπεριφορά των παιδιών.
Ο συγγραφέας Justin Baeder, ειδικευμένος σε θέματα που αφορούν στην εκπαιδευτική διαδικασία, εντόπισε μία πολύ σημαντική πτυχή αυτού του προβλήματος, τις διαστάσεις του οποίου ανέλυσε μέσα από τον προσωπικό του λογαριασμό στο TikTok.
Συγκεκριμένα, ο Baeder αναφέρθηκε στη μαρτυρία ενός δασκάλου στις ΗΠΑ, ο οποίος έγραψε στην πλατφόρμα Χ ότι ένας μαθητής τού επιτέθηκε με μπουνιά στο πρόσωπο και του έσπασε τα γυαλιά. Ο άνδρας περίμενε να ακούσει από τους γονείς του παιδιού έστω μία συγγνώμη, ωστόσο η μητέρα του απέφυγε να απολογηθεί έστω και τυπικά. Αντ’ αυτού, η γυναίκα είπε στον δάσκαλο ότι η λύση στην επιθετική συμπεριφορά του παιδιού της ήταν η «ηρεμιστική μπανάνα».
Πράγματι, μετά το περιστατικό, η μητέρα αποφάσισε να βάζει στη σχολική τσάντα του παιδιού της μία μπανάνα, ώστε να έχει κάτι να φάει με το που φτάνει στο σχολείο.
«Μπορεί να πεινάει μετά τη διαδρομή με το λεωφορείο και να αντιδράει έντονα γι’ αυτό το λόγο. Ελπίζω ότι η ηρεμιστική μπανάνα θα είναι η υπερδύναμη που θα τον βοηθήσει να το ξεπεράσει», ήταν το σχόλιο της μητέρας προς τον εκπαιδευτικό.
Ο Baeder ξεκίνησε την ανάλυσή του από τη διαπίστωση πως το συγκεκριμένο παιδί είναι ενταγμένο σε ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης εξαιτίας κάποιας μαθησιακής ή άλλης δυσκολίας, καθώς υπό κανονικές συνθήκες δεν θα γινόταν αμέσως δεκτό στο σχολείο, μετά από τέτοιο ξέσπασμα στη συμπεριφορά του.
Ο ειδικός τόνισε την έλλειψη ενσυναίσθησης που χαρακτηρίζει τους γονείς του αγοριού και ειδικά τη μητέρα του, η οποία δεν έκρινε σκόπιμο να ζητήσει καν συγγνώμη για τα γυαλιά του εκπαιδευτικού.
«Πώς φτάσαμε ως κοινωνία στο σημείο να λέμε ότι μία μπανάνα θα λύσει ένα τέτοιο πρόβλημα; Θα αποδώσετε την φυλάκιση του παιδιού σας σε τυχόν έλλειψη του φρούτου;»
Ο Baeder έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας ότι τη συμπεριφορά μας την καθορίζουν οι αποφάσεις μας.
«Πρέπει να δώσουμε έμφαση στις επιλογές των παιδιών μας γιατί αυτές είναι δικές τους. Δεν θα έχουν πάντα μία μπανάνα στη ζωή τους για να μπορούν να της αποδώσουν την καλή τους συμπεριφορά. Δεν θα τους σώζει πάντα μία μπανάνα.
Αυτό που επηρεάζει τη συμπεριφορά μας είναι οι επιλογές μας.»
Φυσικά το πρόβλημα του Baeder με αυτή την αντιμετώπιση δεν είναι το ίδιο το φρούτο, ενώ ο ίδιος επισήμανε πως πράγματι η πείνα μπορεί να μας αλλάξει τη συμπεριφορά.
«Το να είσαι πεινασμένος δεν σε κάνει να χτυπήσεις κάποιον και αν αυτό αυξάνει τις πιθανότητες να κάνεις κάτι τέτοιο, πρέπει να το ελέγξεις», συμπεραίνει ο ειδικός, τονίζοντας ότι οι γονείς πρέπει να μεγαλώνουν τα παιδιά τους με τρόπο ώστε να μη χρειάζεται να καταφεύγουν σε τέτοιες συμπεριφορές.
Ο ίδιος καταφέρθηκε και εναντίον του σχολείου, θέτοντας το ερώτημα της καθοδήγησης που παρέχεται σε αυτούς τους ανθρώπους ώστε να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους στην ανατροφή του παιδιού τους. Εφόσον υπάρχουν τέτοιες αντιδράσεις εκ μέρους των γονιών σε περιστατικά βίας των παιδιών τους, οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται μπροστά σε ένα αδιέξοδο: Πώς θα αποφασίσουν να κάνουν σωστά τη δουλειά τους, όταν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι παίρνουν τόσο ελαφριά τις ευθύνες τους ως γονείς;
Εξάλλου, το σχολείο είναι ένα μέρος όπου τα παιδιά μαθαίνουν να κοινωνικοποιούνται. Οι κοινωνικές δεξιότητες αποτελούν σημαντικό κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας και αν ένα παιδί δεν καταφέρει να τις αναπτύξει στο πλαίσιο του σχολείου, είναι πιθανό ότι θα μεγαλώσει για να γίνει ένας ενήλικος που δεν θα βάζει όρια στη συμπεριφορά του και δεν θα μπορεί να ελέγξει τίποτα.
«Στο τέλος της ημέρας, το σχολείο είναι ένα μέρος όπου τα παιδιά μαθαίνουν έννοιες όπως η ευθύνη. Ωστόσο για να συμβεί αυτό οι εκπαιδευτικοί δεν θα πρέπει να κινδυνεύουν από τέτοιες συμπεριφορές, ειδικά όταν οι γονείς δεν μαθαίνουν σωστά τα παιδιά τους μέσα στο σπίτι τους», καταλήγει ο Baeder.
Πράγματι, η αντιμετώπιση του περιστατικού από το μέρος της μητέρας ήταν απαράδεκτη: με αυτό τον τρόπο απεκδύεται των ευθυνών της και φορτώνει το πρόβλημα της συμπεριφοράς του παιδιού της σε κάτι ανύπαρκτο, αρνούμενη να δώσει μία σοβαρή λύση στο πρόβλημα. Κι αυτό είναι πολύ πιθανό ότι θα το βρει σύντομα μπροστά της.
Παρακάτω μπορείτε να παρακολουθήσετε το κατατοπιστικό βίντεο:
@eduleadership A “calming banana” is the solution to a child punching the teacher in the face? No. #education #teachersoftiktok #edleadership #principalsoftiktok #behavior #sped #safety ♬ original sound – Justin Baeder, PhD