Το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο είναι να ανακαλύπτουμε trend. Ανοίγουμε το κινητό, βλέπουμε το clean girl με ασορτί φόρμες και κολάν έτοιμη για πιλάτες. Ανοίγουμε το λάπτοπ βλέπουμε την mob wife να κάνει τον μαξιμαλισμό του animal print θρησκεία. Περνάμε έξω από μαγαζιά, ακόμη και vintage stores και βλέπουμε ταμπέλες « Το Y2K γύρισε, βελούδινες φόρμες σε πολλά χρώματα σαν την Πάρις Χίλτον». Γινόμαστε μάρτυρες του αέναου “εντός-εκτός” της επικαιρότητας σε brand αισθητικής Βalenciaga, και μαζί τους να φέρνουν και να παίρνουν το tech wear, τα street ντυσίματα και τις πιο cartoon σιλλουέτες. Εάν συγκεκριμενοποιήσουμε τα φίλτρα αναζήτησης πέρα από το «ποιος φόρεσε τι» θα δούμε ακόμα περισσότερα micro trend να εμφανίζονται. Οι απανταχού cosplayers του κάθε στυλ τοποθετούν τη κατάληξη -core ενταγμένοι σε μία συγκερκριμένη βαθιά επιμελημένη αισθητική. Βλέπουμε cottage core, ballet core, 90s corporate core και πολλά άλλα.
Αυτό είναι ένα από τα παντοτινά στολίδια του χώρου της μόδας, η ποικιλία της και η δημοκρατία της. Πρόκειται για μία πραγματικότητα στην οποία λόγω της ύπαρξης των trend, δεν στερεύει το πηγάδι της έμπνευσης και όλοι έχουν μία θέση. Ωστόσο, υπάρχει μία μερίδα ανθρώπων που απορρίπτουν τα εφήμερα και θέλουν να χτίσουν την στυλιστική τους ταυτότητα χωρίς το DNA των trend μέσα σε αυτή. Είναι οι άνθρωποι που λένε «θέλω να αγοράσω ένα item και να το φορώ για πολλά χρόνια». Και είναι απόλυτα λογικό με την υπερπληθώρα πληροφορίας να δυσκολεύονται να το καταφέρουν αυτό. Εκεί έρχεται αναπόφευκτα μπροστά μας η ερώτηση «Πώς μπορεί κάποιος να έχει ένα πραγματικά διαχρονικό στυλ;»
Η ερώτηση αυτή δεν απαντάται με έναν οδηγό της φύσης «βήμα ένα, δύο, τρία», η αλήθεια είναι ότι η απάντηση είναι πιο βιωματική. Και όποιος ταύτισε τη διαχρονικότητα με απλά συγκεκριμένα χρώματα ή συγκεκριμένα ρούχα, έχασε το μισό νόημα. Γιατί η διαχρονικότητα αλλάζει ανάλογα με τις επιρροές που έχει κανείς, (άλλα είναι κλασικά στην Ινδία και άλλα στην Ευρώπη) αλλά και ανάλογα με το γούστο. Nαι το διαχρονικό δεν είναι απαραίτητα one size fits all.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποιοι κοινοί παρονομαστές, από τους οποίους μπορεί να ξεκινήσει κανείς . Καταρχάς, η φράση «η καθαριότητα είναι η μισή αρχοντιά» δεν είναι καθόλου τυχαία. Κάθε διαχρονικό στυλ έχει ένα στοιχείο επιμέλειας και περιποίησης που αφορά την καθαριότητα αλλά και την γενικότερη εικόνα που δίνει ένα φρέσκο και σιδερωμένο ρούχο. Φυσικά, για όσους ανθρώπους θέλουν η ντουλάπα τους να αντέξει τα τεστ του χρόνου πρέπει να ξεκινήσουν πρακτικά πριν καν κοιτάξουν το σχέδιο ή κόψιμο των ρούχων. Τα υφάσματα παίζουν ένα τεράστιο ρόλο στη μακροβιότητα ενός ρούχου και αξίζει να επενδύουμε σε φυσικά υφάσματα που όπως έχει αποδειχθεί, η ποιότητα τους έχει άμεση σχέση και με την υγεία της επιδερμίδας που αγγίζουν. Μπορεί στην αγορά να μην είναι τα πιο οικονομικά αλλά σίγουρα κάνουν την καλύτερη απόσβεση.
Εάν θέλουμε να ανοίξουμε την κουβέντα του «διαχρονικού χρώματος» το τοπίο περιπλέκεται όμως πάντα μπορούμε να βρούμε κάπου την αρχή του νήματος. Σίγουρα, όλοι ξέρουμε ότι για παράδειγμα ένα μαύρο ζιβάγκο θα είναι αξεπέραστο, αλλά δεν χρειάζεται να μείνουμε εκεί. Η διαχρονικότητα βρίσκεται στο πόσο κάποια απόχρωση κολακεύει το δέρμα και πώς συνδυάζεται με όλα τα υπόλοιπα στοιχεία που συναπαρτίζουν ένα outfit. Υπάρχουν χρώματα που χλωμιάζουν κάποιους ανθρώπους ενώ αναδεικνύουν άλλους, όποτε το κλασικό ανέλπιστα γίνεται και κάπως πιο προσωποκεντρικό σε κάποιες περιπτώσεις.
Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στην εφαρμογή του ενδύματος. Όσο θα υπάρχουν διαφορετικοί σωματότυποι (δηλαδή για πάντα), τόσο θα υπάρχει και μία ποικιλία ρούχων που κολακεύουν διαφορετικούς ανθρώπους. Το νόημα του κλασικού βρίσκεται στο να επιλέγει κάποιος πάντα ρούχα των οποίων η εφαρμογή θα ταιριάζει ακριβώς στο σώμα του και θα επιμελείται λεπτομέρειες όπως στενέματα, κοντέματα, έξτρα κουμπιά και τα λοιπά. Η προσαρμογή των ενδυμάτων είναι κάτι πολύ κομψό και καλό είναι να το φροντίζουμε.
Σε κάθε περίπτωση, το κλασικό είναι ένα βίωμα που μαθαίνεται με καιρό και με λάθος. Και μόνο τότε μαθαίνεται σωστά. Το σημαντικό είναι να απολαμβάνουμε την διαδικασία έκφρασης που είναι η μόδα και να μην χρησιμοποιούμε τις ενδυματολογικές μας επιλογές ως ένα εισιτήριο σε ένα club ελιτισμού, απλά επειδή διαφέρουν από αυτές των άλλων. Να είστε μίνιμαλ ή μάξιμαλ ή ό,τι άλλο και το κλασικό θα έρθει και αυτό στο καιρό του.
Της Έλενας Μπακόλα