Για τη μείζονος σημασίας αρχαιολογική κληρονομιά του βασιλείου των Μακεδόνων, αλλά και για το πώς μπορεί να διαμορφωθεί, εκ νέου, ένας ακόμα πιο ενδιαφέροων αρχαιολογικός χάρτης της Ελλάδας μίλησε η κορυφαία αρχαιολόγος, Αγγελική Κοτταρίδη, Επίτιμη έφορος Αρχαιοτήτων Ημαθίας, στο δεύτερο, μεγάλο συνέδριο του Travel.gr που έλαβε χώρα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, την Πέμπτη 14 Μαρτίου.
Η σημαντική Ελληνίδα αρχαιολόγος, που γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στο ΑΠΘ και στη συνέχεια πήρε το διδακτορικό της δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο της Κολωνίας σε σπουδές Κλασικής, Προϊστορικής και Μεσαιωνικής Αρχαιολογίας, Ιστορίας της Τέχνης, Αρχαίας και Μεσαιωνικής Φιλολογίας, Εθνολογίας και Θεατρολογίας.
Εργάστηκε επί σειρά ετών ως βοηθός του Μανώλη Ανδρόνικου στην ανασκαφή της Βεργίνας, ενός από τους σπουδαιότερους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας μας.
Ένας άνθρωπος που αφιέρωσε το μεγαλύτερο κομμάτι της ζωής και της εργασίας της στην ανάδειξη της αρχαιολογικής κληρονομιάς των Αιγών και στο μεγάλο έργο της αναστήλωσης του ανακτόρου του βασιλείου των Μακεδόνων που ξεκίνησε το 2006 και έχει πλέον ολοκληρωθεί.
Ένα ανάκτορο που ξεπερνά κατά τρεις φορές το μέγεθος του αθηναϊκού Παρθενώνα και είναι ο ορισμός της στοχοπροσήλωσης και της αφοσίωσης. Είναι μία γυναίκα που αγάπησε και αγαπά με πάθος την επιστήμη της Αρχαιολογίας.
Η κ. Κοτταρίδη ξεκίνησε τα όσα ενδιαφέροντα είπε λέγοντας: «Θεωρώ ότι η πρόσκληση που μου έγινε για το συνέδριο είναι η μεγαλύτερη ένδειξη πως τα μνημεία και η εθνική μας κληρονομιά είναι κάτι σημαντικό για την αειφορία. Όμως, η αειφορία δεν είναι μόνο κάτι που πρέπει να αντιλαμβανόμαστε με οικονομικούς όρους, όπως νομίζουν πολλοί εδώ μέσα. Είναι, αρχικά, πολύ λάθος η φράση «θα αξιοποιήσουμε τα μνημεία» γιατί τα μνημεία δεν αξιοποιούνται, μας αξιοποιούν αυτά, γιατί είναι η ανθρώπινη ταυτότητά μας».
Και συνέχισε την ομιλία της, αναφερόμενη στον σπουδαίο αρχαιολογικό χώρο των Αιγών:
«Με έχει συγκινήσει πολύ το γεγονός ότι τα ανάκτορα των Αιγών ακούστηκαν μέχρι την Ινδία. Γιατί στην Ινδία έφτασε ο Μέγας Αλέξανδρος. Μάλιστα, σε μία εφημερίδα από το Βόρνεο παραθέτουν ένα κομμάτι από δική μου συνέντευξη. Ένας άλλος λόγος που με συγκίνησε πολύ το Βόρνεο, αν και ο Αλέξανδρος δεν έφτασε ποτέ εκεί, είναι το γεγονός ότι οι βασιλείς στην Ινδονησία θεωρούν τον Αλέξανδρο πρόγονο τους»
«Το 2022, ανακάμπτοντας από τον κορονοιό, στις Αιγές είχαμε 163.255 επισκέπτες και από τότε, μέσα στο 2024, έχουν αρχίσει να συμβαίνουν τρελά πράγματα. Τον Ιανουάριο είχαμε 12.589 επισκέπτες και τον Φεβρουάριο 22.855 επισκέπτες. Την περασμένη Κυριακή έγινε το αδιαχώρητο. Μιλάμε για νούμερα μουσείου Ακρόπολης. Και το εντυπωσιακότερο είναι πως πρόκειται για μία περιοχή χωρίς τουρισμό».
Τι μπορεί, όμως, να δει ο επισκέπτης επισκεπτόμενος τον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο στων Αιγών; Τι είναι αυτό που κάνει τις Αιγές τόσο σημαντικές;
Η κ. Κοτταρίδη, μέσα από μία όμορφη ψηφιακή ξενάγηση, μας έδειξε τα όσα σπουδαία και ξεχωριστά μπορεί να δει ο επισκέπτης που θα θέλει να ανακαλύψει περισσότερα για το μεγάλο βασίλειο των Μακεδόνων. Συγκεκριμένα, όπως είπε η κορυφαία αρχαιολόγος στις Αιγές φιλοξενούνται
«Σημαντικά, σπάνια ευρήματα ήδη από τα αρχαϊκά χρόνια. Βεβαίως, έχουμε τα βαρύτιμα στεφάνια που βρέθηκαν στους βασιλικούς τάφους, μεταξύ των οποίων του Φιλίππου του ίδιου, τα περίφημα χρυσά κουτιά με τον ήλιο της Βεργίνας αλλά και ένα εκπληκτικό χρυσοποίκιλτο ύφασμα που σώθηκε ακριβώς επειδή ήταν χρυσό.
Παρά το γεγονός ότι δεν είμαστε Αθήνα έχουμε βρει κάποια εκπληκτικά δείγματα ζωγραφικής, πρωτότυπα κλασικά έργα και εδώ, στην εικόνα, βλέπουμε το έργο του Νικόδημου, πλέον μπορώ να πω με σιγουριά πώς είναι δικό του, την Αρπαγή της Περσεφόνης και ακόμα την εκπληκτική παράσταση με το κυνήγι, από τον τάφο του Φιλίππου».
Και συνέχισε: «Στις Αιγές έχουμε τη μοναδική ευκαιρία να δούμε κάποια από τα ελάχιστα χρυσελεφάντινα ευρήματα που έχουν εντοπιστεί στον ελλαδικό χώρο. Μαζί με αυτά και κάποιες εκπληκτικές προτομές, όπως αυτή του Φιλίππου και του Αλέξανδρου οι οποίες, ουσιαστικά αποτελούν τη γέννηση του ρεαλιστικού πορτρέτου. Ναι, ο Παρθενώνας είναι καταπληκτικός αλλά είναι ένα έργο ιδεαλιστικό. Εδώ, έχουμε να κάνουμε με τη γέννηση της ρεαλιστικής απεικόνισης».
Η κ. Κοτταρίδη στάθηκε, όμως, και στη ιστορική και πολιτιστική σημασία που είχε για όλο τον κόσμο το βασίλειο των Μακεδόνων, τονίζοντας πως πια, μέσα από το πέρασμα των δεκαετιών, από το 1977 όταν ο Μανόλης Ανδρόνικος ανακάλυψε τα ταφικά μνημεία της Βεργίνας μέχρι τις μέρες μας, μπορούμε να είμαστε σίγουροι για κάτι τέτοιο.
Όπως χαρακτηριστικά είπε: «Συχνά στα μουσεία και τα μνημεία χρειαζόμαστε ιστορίες. Αφηγήματα για να ενισχύσουμε το ενδιαφέρον του επισκέπτη. Όμως, στις Αιγές δεν χρειαζόμαστε αφηγήματα. Δεν έχουμε να κάνουμε με μύθους που πρέπει κάπως να φτιάξουμε. Έχουμε να κάνουμε με πραγματικά γεγονότα και πραγματικά πρόσωπα».
Η συνέχεια της ομιλίας της ήταν μία αληθινή απόλαυση για τους πραγματικούς λάτρεις της ιστορίας. Η κ. Κοτταρίδη μίλησε για τη βασιλεία του Φιλίππου Β’ λέγοντας πως «Μέσα σε 20 χρόνια ο Φίλιππος καταφέρνει να ενώσει την Ελλάδα και να γίνει ο πρώτος ηγεμόνας των Ελλήνων.
Μετά τον θάνατο του, πολύ νωρίς ένα πρωί στα τέλη ενός πολύ μακρινού Οκτώβρη, αμέσως μετά τη δολοφονία του πατέρα του, ο Αλέξανδρος τρέχει μαζί με τους φίλους για να προλάβει τους συνωμότες. Μπαίνει πρώτος στο περιστύλιο του ανακτόρου και προλαβαίνει να γίνει βασιλιάς. Έναν χρόνο μετά, και αφού πρώτα έχει καταφέρει να ελέγξει όλα τα εσωτερικά θέματα στον ελλαδικό χώρο, ξεκινάει από τις Αιγές και πηγαίνει εκεί που όλοι ξέρουμε».
Με μεγάλο ενθουσιασμό και αφοσίωση η κ. Κοτταρίδη μίλησε και για τα υπόλοιπα εκθέματα που μπορεί να δει ένας επισκέπτης στο μουσείο, αναλύοντας και τα διαφορετικά σημεία του αρχαιολογικού χώρου, ενός χώρου που συγκεντρώνει όλο και περισσότερους επισκέπτες κάθε μήνα και αναμένεται να ζήσει τη μεγάλη του στιγμή το ερχόμενο καλοκαίρι. Στάθηκε, όμως, ξεχωριστά σε ένα σπουδαίο εύρυμα, στην πυρρά που βρέθηκε μέσα στον βασιλικό τάφο των Αιγών.
Όπως χαρακτηριστικά είπε: «H πυρρά είναι η μεγαλύτερη απόδειξη πως στον μεγάλο τάφο των Αιγών βρίσκεται θαμμένος ο Φίλιππος και κανένας άλλος», απαντώντας ουσιαστικά στη μεγάλη συζήτηση που επανέρχεται κατά καιρούς σχετικά με την ταυτότητα του νεκρού στους τάφους της Μακεδονίας.
πηγή: travel.gr