“Οι δύο θεμέλιοι λίθοι της ευτυχίας: είναι η αγάπη και η δουλειά”, είχε πει ο Sigmund Freud και απ’ ότι φαίνεται οι κάτοικοι της Δανίας τηρούν αυτή την έκφραση κατά γράμμα. Όλοι αναζητάμε την ευτυχία σε μικρά ή μεγάλα πράγματα. Θέτουμε στόχους καθ’όλη την διάρκεια της ζωής μας, που θα μας οδηγήσουν, σιγά σιγά, στην προσωπική ευτυχία. Η Δανία έχει πιάσει το νόημα της έννοιας “ευτυχία” και γι’αυτό το λόγο, σύμφωνα με μια έρευνα, κατατάσσεται μεταξύ των πιο ευτυχισμένων χωρών στο κόσμο.
Ο μεγαλύτερος παράγοντας, που συμβάλλει στην καταγραφή της Δανίας στη λίστα, είναι η ώρα της “ενσυναίσθησης” στα σχολεία τους. Όλη η ιδέα ξεκίνησε το 1993, όπου όλα τα σχολεία της Δανίας, έχουν μία διδακτική ώρα κάθε εβδομάδα αφιερωμένη στο “Klassens tid”. Οι μαθητές ηλικίας 6 έως 16 ετών πρέπει να παρακολουθήσουν αυτή τη θεμελιώδη τάξη επικεντρωμένη στην ενσυναίσθηση. Εκεί, οι μαθητές εργάζονται για να είναι περισσότερο ενσυναισθητικοί, βοηθώντας τους να χτίσουν καλύτερες σχέσεις και να γίνουν πιο επιτυχείς αργότερα στη ζωή. Επίσης, βοηθά στην πρόληψη του bullying στα σχολεία. Κατά τη διάρκεια των Klassens tid, οι μαθητές ενθαρρύνονται να συζητήσουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, μοιράζονται τα προβλήματά τους ενώ η υπόλοιπη τάξη μαζί με τον δάσκαλο προτείνουν πιθανές λύσεις. Σε περίπτωση που δεν έχουν κανένα συγκεκριμένο πρόβλημα να συζητήσουν, μπορούν να περάσουν ακριβώς εκείνη την ώρα χαλαρώνοντας.
Η Δανία είναι μια χώρα όπου οι ηλιόλουστες μέρες είναι σπάνιες. Αυτό παίζει σημαντικό ρόλο στο τρόπο που διεξάγεται το μάθημα. Η κεντρική ιδέα του μαθήματος είναι το hygge, μια έννοια στενά δεμένη με τον πολιτισμό της Δανίας. Hygge σημαίνει ” η φιλία και η δημιουργία μιας οικείας ατμόσφαιρας, όπου όλοι είναι ευπρόσδεκτοι”. Οι Δανοί επιμένουν στην ψυχική υγεία για την ευημερία τους και ο κόσμος φαίνεται ότι αγκαλιάζει αυτή την ιδέα. Το Instagram διαθέτει σήμερα πάνω από τρία εκατομμύρια δημοσιεύσεις με το hashtag #hygge, ενώ η Amazon πωλεί πάνω από 900 βιβλία σε αυτό το θέμα.
Επιπλέον, το δανέζικα σχολεία ορκίζονται στη ομαδική εργασία, αφού το 60% των σχολικών εργασιών βασίζεται στην ομάδα και οι μαθητές εργάζονται για να βοηθήσουν ο ένας τον άλλον, όχι να νικήσουν άλλους για προσωπικά κέρδη. Αντί οι μαθητές να προσπαθούν να υπερέχουν πάνω από τους ανθρώπους, που δεν είναι τόσο ταλαντούχοι όσο ο ίδιοι, μαθαίνουν να συνεργάζονται. Αυτό συμβάλλει επίσης στο γεγονός ότι η Δανία είναι επίσης ένα από τα καλύτερα μέρη όπου μπορεί κανείς να εργαστεί στην Ευρώπη.
Μπορεί να αναρωτιέσαι εάν αυτό είναι εύλογο για ένα υγιές επαγγελματικό περιβάλλον, αλλά για να σε προλάβω η ιδέα του ανταγωνισμού υπάρχει στη Δανία, αλλά μόνο με τον εαυτό σου, όχι με τους συνομηλίκους σου ή με οποιονδήποτε άλλον. Επιπλέον, τα σχολεία δεν προσφέρουν βραβεία ή τρόπαια που ενθαρρύνουν τον περιττό ανταγωνισμό.
Όλη αυτή η ιδέα μπορεί να σε προβλημάτισε, μπορεί όμως και όχι. Ένα είναι σίγουρο… Η Δανία δεν πρέπει να ανησυχεί για το μέλλον των παιδιών και πολιτών της με αυτές τις ιδέες.