Η έκθεση “Private Lives, Public Spaces” του MoMA, η οποία εγκαινιάστηκε τον Οκτώβριο του 2019, παρουσιάζει μια επιλογή από ταινίες του αρχείου τους μέσα από μια συλλογή παραπάνω από 90 χρόνων, που δεν παρουσιάστηκαν ποτέ πριν. Καθόλη τη διάρκεια προετοιμασίας, ψηφιοποιήθηκαν 200 φιλμς, που η πλειοψηφία τους γυρίστηκαν κατ’ οίκον, με σκοπό να δημιουργηθεί μια εντυπωσιακή παρουσίαση. Υπάρχουν πολλά διαφορετικά θέματα σε αυτές τις ταινίες, όμως η δειγματοληψία από τις αγαπημένες ταινίες, που έχουν επιλεχθεί, παρουσιάζεται γύρω από 3 θέματα: Διασημότητες, Εμπειρία του τόπου, Οικογένεια.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη σημασία αυτών των ταινιών του 20ού αιώνα και την προσωπική τους ιστορία, παρακολούθησε τα βίντεο του μουσείου.
Διασημότητες
Πολλές διάσημες προσωπικότητες απολαμβάνουν να κάνουν ταινίες στο σπίτι. Είτε είναι ένας ηθοποιός, ένας μουσικός ή ένας καλλιτέχνης, μια διασημότητα σπάνια ηρεμεί όταν βρίσκεται κοντά σε μια κάμερα. Έτσι, με ένα βλέμμα στην κάμερα, ο συνθέτης Aaron Copland μάς ταξιδεύει στα δροσερά χειμωνιάτικα δρομάκια του κεντρικού Μανχάταν από την κατοικία του στο Empire Hotel, στο Bickfords, στη λεωφόρο Lexington 459. Επιπλέον, στις εγχώριες ταινίες του Salvador Dalí, ο 50χρονος καλλιτέχνης σουρεαλιστής παίζει με ένα γατάκι, ένα ζωικό κρανίο και μια τσουγκράνα για να διασκεδάσει έναν φίλο που βρίσκεται στη βεράντα της βίλας του στο Port Lligat της Costa Brava της Ισπανίας. Από την άλλη, ο λαϊκός κινηματογραφιστής, Henry Sharp, με τον απατηλό τίτλο “Spanish People at Pickfair”, παρουσιάζει τη Mary Pickford, τον Douglas Fairbanks Sr. και άλλους φίλους, σε μια απολαυστική performance στο σπίτι τους, χλευάζοντας τις ιεροτελεστίες και τους ρόλους των φύλων, συμπεριλαμβανομένου του μεγάλου Τσάρλι Τσάπλιν για την ερμηνεία του στην ταινία “Μεγάλος Δικτάτορας” (1940).
Η εμπειρία του τόπου
Πολλά φιλμς χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία ταινιών που ξεπερνούσαν το παραδοσιακό κινηματογραφικό “ταξίδι”, για να καταγράψουν προσωπικές εμπειρίες από μέρη, είτε κοντινά, είτε μακρινά. Μία από αυτές είναι η ταινία “6th Avenue-Subway-Post”, η οποία αποδεικνύει ότι ένα ημερολόγιο ταξιδιού δεν χρειάζεται να καταγράφει ξένες τοποθεσίες, καθώς ο Charles L. Turner καταγράφει την καθημερινή μετακίνηση από το σπίτι του, κοντά στο MoMA, στην Αμερικανική Εικονογραφική Υπηρεσία Στρατού, κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου. Οι στιγμές της απροσδιόριστης οικειότητας μεταξύ των συναδέλφων είναι κάτι παραπάνω από αξιοθαύμαστες. Οι σκηνές της ταινίας “S. D. W. & Friends Roughing It in Canada” υποδηλώνουν ότι ένας επαγγελματίας κατέγραψε τις “απαγορευμένες” σκηνές των εύπορων ανδρών κατασκηνωτών, χωρίς να γνωρίζουν ότι μια μέρα αυτές θα βγουν στο φως. Ενώ η ταινία “New York 1981”, γυρισμένη στο Liberty State Park στο New Jersey και στο νοτιότερο μέρος του Μανχάταν, αποτελεί παράδειγμα της ευαισθησίας και της τέχνης που οι δημιουργοί μικρού μεγέθους ήταν σε θέση να επιτύχουν.
Οικογένεια
Οι κινηματογραφικές ταινίες, που το MoMa αποφάσισε να δημοσιεύσει, θεωρούνται, επίσης, ανθρωπιστικές ταινίες – ταινίες ψυχολογικά αποκαλυπτικές, αισθητικά μοναδικές για την οικογενειακή ζωή, τους φίλους και τις κοινότητες πέρα από την τάξη, τη φυλή και τις γενιές. Αυτές οι ταινίες αποτυπώνουν επίσης σε μεγάλο βαθμό σημαντικές πτυχές της ζωής του 20ού αιώνα. Η ασπρόμαυρη ταινία “Margaret’s Communion Party” παρουσιάζει ένα πάρτι στον κήπο σε μια μη αναγνωρισμένη αμερικανική πόλη το 1933, όπου οι ενήλικες προτιμούν να απολαμβάνουν το κοκτέιλ τους στο γκαζόν και ίσως ενδιαφέρονται περισσότερο ο ένας για τον άλλο παρά για τον τιμώμενο προσκεκλημένο, που βρίσκεται σπίτι τους. Όμως, η ασαφής ασπρόμαυρη απεικόνιση προσθέτει έναν αέρα μυστηρίου στο κινηματογραφικό τοπίο. Με ζεστά χρώματα, iconic τοπικές τοποθεσίες του Μανχάταν και πλούσια κοντινά, το “Father + Kid NYC”, της δεκαετίας του 1940, μοιάζει με μια κινηματογραφική ταινία του Χόλιγουντ της εποχής. Ενώ, η ταινία “Jarret Family” γυρίστηκε από το 1958 έως το 1967 από τον David H. Jarret, έναν πυροσβέστη από την ιστορική περιοχή του African American Hill District, με διάρκεια 3 ωρών. Στην ταινία θα παρακολουθήσεις τη ζωή των μελών της οικογένειας και των γειτόνων, από στιγμιότυπα γάμων μέχρι πάρτι χορού. Μετά το θάνατο του Jarret, η εικόνα της ταινίας, ούσα παραμελημένη, αποσυνθέθηκε χημικά, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιηθεί μια καλειδοσκοπική επίδραση που βελτιώνει την ποιότητα. Η διαφύλαξη και η βελτίωση της ταινίας είχε ως αποτέλεσμα την επιστροφή της στους απογόνους της οικογένειας Jarret – δημοσιεύτηκε με την έγκρισή τους.
Κάνε τη δική σου ταινία στο σπίτι
Το MoMa σε προκαλεί να αφήσεις τις δικαιολογίες και να δημιουργήσεις μια σύντομη ταινία στο σπίτι είτε σε τωρινό, είτε σε παρελθοντικό χρόνο – δημιούργησε φίλτρα, σκηνικά και κοστούμια και διασκέδασε! Βάλε το hashtag #MoMAVirtualViews και κάνε tag το @themuseumofmodernart στις δημιουργίες σου.