Από πού ερχόμαστε; Ποια είναι η θέση μας μέσα στο σύμπαν; Επηρεάζει η ύπαρξή μας την ισορροπία του σύμπαντος; Αυτά είναι κάποια από τα ερωτήματα που μπορεί να σε απασχολούν συχνά ή και όχι. Αν ανήκεις σε αυτή τη μερίδα των ανθρώπων που εντυπωσιάζονται από την αστροφυσική τότε έρχεται μια παράσταση για να ρίξει λίγο φως στα σκοτεινά σημεία του προσωπικού σου σύμπαντος. Ανεβαίνει στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, στη σκηνή της Φρυνίχου, από τη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου και ο τίτλος της είναι “Το Χρονικό του Χρόνου“.
Αν σου έρχεται στο μυαλό σου ο Stephen Hawking, τότε δεν χρειάζεσαι κανένα άλλο επιχείρημα για να παρακολουθήσεις την παράσταση που σκηνοθετεί η Νατάσα Τριαναφύλλη. Η αγαπημένη σκηνοθέτης εμπνεύστηκε από τα 12 κεφάλαια του best seller της αστροφυσικής και πάντρεψε τις βασικές επιστημονικές αποκαλύψεις του με τους δικούς της ποιητικούς προβληματισμούς. Θέματα όπως ο χωρόχρονος, η διαστολή του Σύμπαντος, η αρχή της απροσδιοριστίας, οι αγαπημένες του Hawking Μαύρες Τρύπες και το επονομαζόμενο Βέλος του Χρόνου θα παρουσιαστούν με έναν ξεχωριστό τρόπο στη σκηνή και θα σε παρασύρουν σε αυτό που στον 20ο αιώνα βαφτίσαμε “κοσμογονικό Διαφωτισμό”.
Σύμφωνα με αυτή τη νέα φιλοσοφία, ο άνθρωπος μπορεί, αποδεδειγμένα πια, να νιώθει μέρος ενός πολύ μεγαλύτερου χώρου και να κατανοήσει πως ο χρόνος, η ενέργεια και η ύλη του σύμπαντος στο οποίο ανήκει εξηγούν πολλές από τις λειτουργίες του, πέρα από τις μέχρι τώρα φιλοσοφικές, θρησκευτικές και ψυχολογικές ερμηνείες.
Πριν πας να δεις την παράσταση, σου έχουμε μερικά SOS.
1. “Το χρονικό του Χρόνου” μεταφέρεται για πρώτη φορά στο θέατρο επιχειρώντας να φέρει την επιστημονική σκέψη σε διάλογο με την καλλιτεχνική δημιουργία.
2. Στην παράσταση πρωταγωνιστούν ο Μελέτης Ηλίας και ο Δημήτρης Πασσάς. Δεν θα είναι όμως μόνοι τους στη σκηνή καθώς κάθε Δευτέρα και Τρίτη θα ενσωματώνονται στη ροή του έργου ξεχωριστοί καλεσμένοι. Τα ονόματά τους θα ανακοινωθούν στην πορεία αλλά θα ακολουθήσουν δύο spoilers.
3. Στους guest θα είναι και ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος. Η ιστορία του είναι γνωστή ως του επιστήμονα που άφησε την NASA για την ιεροσύνη. Σπούδασε Αστροφυσική στο Harvard (Master of Arts) και Μηχανολογία στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), ενώ οι διδακτορικές του σπουδές επικεντρώθηκαν στον τομέα της Βιοϊατρικής Τεχνολογίας. Mέσα σε όλα αυτά και άλλα τόσα, ήταν επιστημονικός συνεργάτης της NASA. Σήμερα έχει αφιερωθεί στο Θεό και στο πλαίσιο του έργου του, τον Μάρτιο του 2010, ιδρύθηκε από τη Μητρόπολη η Μονάδα Ανακουφιστικής Φροντίδας “Γαλιλαία”, η οποία αποτελεί μοναδικό κέντρο ανακούφισης ενήλικων ασθενών με καρκίνο στην Ελλάδα.
4. Η επίσημη παρουσίαση της παράστασης έγινε στις 14 Φεβρουαρίου, ακριβώς 33 χρόνια από τον θάνατο του Κάρολου Κουν, σε έναν από τους πιο μαγικούς τόπους της πόλης, το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών. Μέσα στο χώρο του τηλεσκοπίου Δωρίδη μίλησαν με τη σειρά όλοι όσοι σχετίζονται με τη δημιουργία αυτής της παράστασης:
-Νατάσα Τριανταφύλλη: μίλησε για την ποίηση και τον φιλοσοφικό προβληματισμό που εγείρει ένα από τα bestseller βιβλία αστροφυσικής καθώς και η ζωή και το έργο του ίδιου του StephenHawking. Η συγκίνηση των επιστημονικών ανακαλύψεων πολλές φορές είναι μεγαλύτερη από πολλά λογοτεχνικά και θεατρικά έργα. “Ναι μεν, η γη, είναι μια μικρή κουκίδα στο αχανές σύμπαν όπου πάνω κάποιος άνθρωπος τολμά και σκέφτεται ‘ξέρεις ποιός είμαι εγώ ρε ?!’ αλλά από την άλλη το σύμπαν ισορροπεί και εξαιτίας αυτής της μικρής κουκίδας και όλων υμών” είπε. Και συνέχισε: “Η αρχή της απροσδιοριστίας του Heisendberg αποδεικνύει πως τίποτα δεν είναι σταθερό. Δεν μπορούμε να ορίσουμε με ακρίβεια και την θέση ενός σωματιδίου και την ταχύτητα του. Είναι αυτό που ονομάζουμε: ‘Το μονίμως διαφεύγον’. Πάντα κάτι θα λείπει, αλλά από την άλλη αυτό ακριβώς μας κάνει να σκεφτούμε και ότι όλα μπορούν να μετακινηθούν και να αλλάξουν.”
–Δρ. Σπύρος Βασιλάκος (κοσμολόγος): μίλησε για κάποιες βασικές αρχές κοσμολογίας και εξήγησε θέματα τα οποία πραγματεύεται το βιβλίο του Hawkingκαι κατ’ επέκταση και η παράσταση που θα ανέβει στο Θέατρο Τέχνης. Θα είναι μάλιστα ένας από τους guest της παράστασης (spoiler 2).
–Δρ. Αναστασία – Φιόρη Μεταλληνού (αστροφυσικός): έκανε μια ενδιαφέρουσα ομιλία για την ώρα Ελλάδος δίνοντας ιστορικά στοιχεία και εστιάζοντας στοtimeball που κάποτε μετρούσε την ώρα για όλη την πόλη σημειώνοντας ότι θα τεθεί σε λειτουργία ξανά το βράδυ της Παραμονής Πρωτοχρονιάς για να σημάνει την έλευση του 2021.
-Μελέτης Ηλίας: είπε ότι αυτό το έργο ήταν η αφορμή να διαβάσει το βιβλίο, να ασχοληθεί για πρώτη φορά με αυτά τα θέματα κάτι που του άνοιξε νέους ορίζοντες και νέα ενδιαφέροντα. Είπε ότι επιστρέφει με συγκίνηση στο Θέατρο Τέχνης μετά από πολλά χρόνια ενώ ευχαρίστησε την σκηνοθέτιδα με την οποία συνεργάζεται για δεύτερη φορά (η πρώτη ήταν με τους Αδελφούς Καραμαζόφ).
-Δημήτρης Πασσάς: μίλησε για την μελέτη του πάνω στο Χρονικό του Χρόνου από προσωπικό ενδιαφέρον αλλά και με αφορμή το ρόλο του στο έργο και τόνισε πως αυτό που τον εντυπωσιάζει είναι η διαπίστωση πως “Ο παρατηρητής επηρεάζει το πείραμα… Κάποιος που βλέπει επηρεάζει το αποτέλεσμα. Έχει ευθύνη”.
5. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης μας στο Αστεροσκοπείο -που θα συνεχίσει τη συνεργασία του με το Θέατρο Τέχνης και το Χρονικό του Χρόνου- είδαμε για πρώτη φορά θραύσματα από τη Σελήνη (από την περίφημη αποστολή του Apollo) που εκτίθενται για πρώτη φορά στο Αστεροσκοπείο εδώ και δύο μήνες. Ίσως να είναι μια καλή αφορμή γα μια επίσκεψη όσο φιλοξενείται ακόμα το έκθεμα στο Αστεροσκοπείο, που βρίσκεται στον λόφο της Πνύκας και αξίζει από μόνο του μια βόλτα.
6. Για το κείμενο της παράστασης συνεργάστηκαν οι Έλενα Τριανταφυλλοπούλου, Λευτέρης Σαράφης, Δημήτρης Πασσάς, Δήμητρα Μητροπούλου, Μελέτης Ηλίας και Νατάσα Τριανταφύλλη ενώ τη μουσική υπογράφει η Monica.
7. Το κείμενο είναι βασισμένο στο βιβλίο του Stephen Hawking και συγκεκριμένα τη μετάφραση του Κωνσταντίνου Χάρακα που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κάτοπτρο. Μέχρι σήμερα έχει μεταφραστεί σε 40 γλώσσες, έχει πουλήσει παγκοσμίως περισσότερα από 20 εκατομμύρια αντίτυπα, έχει χαρακτηριστεί ως το βιβλίο της δεκαετίας του 1980 και έχει μπει στο βιβλίο Guinness επειδή παρέμεινε για το μεγαλύτερο διάστημα μέχρι σήμερα στους καταλόγους best seller.
Όταν πρωτοεκδόθηκε, το 1988, οι ιδέες που αναλύονταν στις σελίδες του προέρχονταν από τη πρώτη γραμμή της έρευνας του Σύμπαντος. Κατά το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε, πραγματοποιήθηκαν σημαντικές πρόοδοι στην τεχνολογία της παρατήρησης τόσο του μικρόκοσμου όσο και του μακρόκοσμου.