Σε μια αληθινά όμορφη και κατά κάποιο τρόπο επεισοδιακή στο φινάλε παρουσίαση του προγράμματος του Εθνικού Θεάτρου για τη χειμερινή σεζόν 2024-2025 που μόλις ξεκινά, ο Γιάννης Μόσχος παρουσίασε ένα εντυπωσιακό πρόγραμμα παραστάσεων, απαρίθμησε τις πρόσφατες μεγάλες επιτυχίες, αλλά και όλες τις πρωτότυπες δράσεις και τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Εθνικού θεάτρου την τελευταία τριετία, έκανε έναν μικρό απολογισμό των ημερών της παραμονής του στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή και ουσιαστικά μας αποχαιρέτησε!
«Ονειρευτήκαμε ένα θέατρο εξωστρεφές, «φωτεινό», συμπεριληπτικό. Πιστεύω ότι δεν προδώσαμε τα όνειρά μας. Σας προσκαλούμε να ονειρευτείτε και φέτος μαζί μας. Σας περιμένουμε να μοιραστείτε μαζί μας «Έναν Κόσμο Ανοιχτό»». Με αυτά τα λόγια έκλεισε την παρουσίαση του προγράμματος ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού θεάτρου, η θητεία του οποίου ολοκληρώνεται στις 22 Δεκεμβρίου.
Οι σχετικές ερωτήσεις δημοσιογράφων τόσο στον ίδιο τον καλλιτεχνικό διευθυντή όσο και στον παρόντα στην παρουσίαση του προγράμματος υφυπουργό πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα έμειναν αναπάντητες. Ο υφυπουργός χαιρέτησε την εκδήλωση αλλά αρνήθηκε, στη συνέχεια, να δώσει απαντήσεις σε ζητήματα διαδοχής (εκλογής, διαγωνισμού για τη θέση κλπ.) στο Εθνικό θέατρο. Αυτό είναι κάτι που θα απαντηθεί “στη σωστή ώρα”, είπε ο υφυπουργός προκαλώντας την αντίδραση των εκπροσώπων του Τύπου.
Ευτυχώς, το πρόγραμμα της νέας σεζόν παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον και το θεατρόφιλο κοινό αναμένεται να ξαναγεμίσει τις παλιές αλλά και αρκετές νέες σκηνές. Με δεδομένη την ανακαίνιση των τριών σκηνών του θεάτρου Rex, που αναμένεται, λόγω συνολικότερης ανακατασκευής του οικοδομήματος, να κλείσουν προσωρινά (από τα μέσα Ιανουαρίου του 2025 μέχρι και τα τέλη του έτους), στη διάθεση του Εθνικού βρίσκονται, εκτός από τις υπάρχουσες κτιριακές δομές του κτιρίου Τσίλλερ και του συγκροτήματος «Σχολείον της Αθήνας-Ειρήνη Παπά», η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η οποία θα είναι και συμπαραγωγός στην παράσταση των Έλσας Ανδριανού και Θοδωρή Αμπαζή, Ματαόρα στον ορίζοντα, το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν της Οδού Φρυνίχου (άλλη μία συμπαραγωγή, το έργο της Αλεξάνδρας Κ*, PHILOXENİᾹ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη), καθώς και το θέατρο «Χώρος» στον Βοτανικό, που θα φιλοξενήσει την παράσταση Ο Τελευταίος Ασπροκόρακας, του Αλέξη Σολωμού σε σκηνοθεσία Έλενας Μαυρίδου.
Με μεγάλη δυσκολία είναι η αλήθεια, ξεχωρίσαμε πέντε παραστάσεις (και μία επανάληψη από την περσινή σεζόν, τη Γραμμή του ορίζοντος) που περιμένουμε με τεράστια ανυπομονησία και σας προτρέπουμε να δείτε, εξασφαλίζοντας μάλιστα ένα early bird εισιτήριο μόνο 10 ευρώ (προς πώληση από σήμερα Πέμπτη 19 και για μία εβδομάδα έως και την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου).
Ακολουθούν οι παραστάσεις με ημερολογιακή εμφάνιση στο πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου.
Θέατρο Χώρος: Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΑΣΠΡΟΚΟΡΑΚΑΣ του Αλέξη Σολομού σε σκηνοθεσία: Έλενας Μαυρίδου. Η οικογένεια Ασπροκόρακα θεωρεί δεδομένο ότι ο νεαρός γιος θα τιμήσει τις οικογενειακές παραδόσεις και θα συνεχίσει το επιστημονικό έργο του πατέρα του, ωστόσο εκείνος έχει άλλα σχέδια. Με τους Γιάννη Αναστασάκη, Αγορίτσα Οικονόμου και Δήμητρα Κούζα, μεταξύ άλλων. Από 20/11/24.
Θέατρο Χώρα: Η ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΟΡΙΖΟΝΤΟΣ (σε επανάληψη) του Χρήστου Βακαλόπουλου σε σκηνοθεσία Γιώργου Παύλου. Η Ρέα Φραντζή 32, μόλις χώρισε, μπαίνει σε ένα πλοίο για Πάτμο. Από 21/11/24 . Σε συνεργασία με το Θέατρο του Νέου Κόσμου. Από 21/11/24
Θέατρο Χώρος: Η ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ! του Γιώργου Καπουτζίδη σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μαυρογεώργη. Απρόσμενη έκπληξη ο Larry Gus που υπογράφει τη μουσική. Μετά από αιχμαλωσία δεκαετιών ολόκληρων στο Βρετανικό Μουσείο, η αιθέρια Καρυάτιδα, η χαμένη έκτη αδερφή, το απαστράπτον σύμβολο ενός ολόκληρου πολιτισμού, επιστρέφει ανέλπιστα στην πατρίδα! Από 5/2/24.
Κτήριο Τσίλλερ – Κεντρική Σκηνή: Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΜΑΣ του Μάθιου Λόπεζ σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου. Η ιστορία μιας παρέας ομοφυλόφιλων ανδρών στη Νέα Υόρκη, στα τέλη της δεκαετίας του 2010. Ενδεικτικά ονόματα από το φοβερό καστ: Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Θέμις Πάνου, Κώστας Μπερικόπουλος, Άγγελος Μπούρας, Κώστας Νικούλι. Από 7/2/25.
Θέατρο Τέχνης-Κάρολος Κουν: PHILOXENİᾹ της Αλεξάνδρας Κ* σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη. Ηθοποιοί ενός Κρατικού Θεάτρου παρουσιάζουν τον Βυσσινόκηπο του Τσέχοφ στο πλαίσιο ενός αναπτυξιακού προγράμματος. Το θέατρο προσφέρει μια «ολιστική» εμπειρία, προκειμένου οι ξένοι επισκέπτες να ζήσουν «από μέσα» τη μαγεία του θεάτρου. Ο θίασος και οι θεατές της παράστασης καλούνται να συνυπάρξουν με τους ενοίκους των Airbnb δωματίων που έχουν χτιστεί περιμετρικά της σκηνής! Εδώ θα συναντήσουμε τους Αμαλία Καβάλη, Κώστα Κορωναίο και Μαρία Σκουλά. Από 19/2/25.
Κτήριο Τσίλλερ – Κεντρική Σκηνή: ΦΑΟΥΣΤ του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε σε διασκευή-σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη. Τη μουσική, που παίζει συνήθως πρωταγωνιστικό ρόλο στις παραστάσεις του Μπινιάρη υπογράφει ο Τζεφ Βάγγερ.
Ο Φάουστ κάνει μια συμφωνία με τον Μεφιστοφελή, στον οποίο θα πουλήσει την ψυχή του με αντάλλαγμα απεριόριστη γνώση και επίγειες απολαύσεις. Με τη βοήθειά του γίνεται νέος πάλι και ερωτεύεται τη Μαργαρίτα, αλλά η σχέση τους καταλήγει σε τραγωδία. Στη διανομή συναντάμε μεταξύ άλλων τους Μιχάλη Βαλάσογλου και Άρη Νινίκα. Από 13/3/25.
Η υπέροχη οπτική ταυτότητα – artwork του Εθνικού Θεάτρου σχεδιάστηκε και τη φετινή σεζόν από τον Σάκη Στριτσίδη.