“Ντίβα ανάμεσα στις ντίβες, αυτοκράτειρα, βασίλισσα, μάγισσα –με λίγα λόγια θεϊκή. Διέσχισε τον αιώνα μας σαν ένας τεράστιος μοναχικός αετός, του οποίου τα ανοιγμένα διάπλατα φτερά επισκίασαν όλες τις άλλες ντίβες που επιζούν” έγραφε στις 16 Σεπτεμβρίου 1977 η Le Monde για τη Μαρία Κάλλας. Η ντίβα της όπερας άφησε, εκείνη τη μέρα, την τελευταία της πνοή στο Παρίσι έχοντας ως τελευταία επιθυμία να αποτεφρωθεί και η στάχτη της να σκορπιστεί στην Ελλάδα.
Η γενέτειρά της ήταν πάντα μέσα στην καρδιά της Μαρίας Καλογεροπούλου -όπως ήταν το πλήρες όνομά της- κι απογειώθηκε η καριέρα της και η ζωή της στο εξωτερικό. Μια ζωή, που αν και σύντομη αφού πέθανε σε ηλικία 53 ετών, θα ζήλευαν -και που ζήλευαν όντως- πολλές γυναίκες. Μια μικρή γεύση από τις επιτυχίες, τους έρωτες και τις δύσκολες στιγμές της είχαν την ευκαιρία να “ζήσουν” οι σταρ που την ενσάρκωσαν στο θέατρο και τον κινηματογράφο.
Δεν μπορούμε να μην συμπεριλάβουμε σε αυτή τη λίστα την Μαρία Ναυπλιώτου που απέσπασε διθυραμβικές κριτικές ερμηνεύοντας για δύο χρονιές την ντίβα της όπερας στην παράσταση Master Class. Την χαρακτήρισαν ως την “καλύτερη ερμηνεία της καριέρας της”.
“Συναντώντας αυτό το πλάσμα, τη Μαρία Κάλλας, γνωρίζοντας την τραγική ζωή της και την κατακερματισμένη ψυχή της, επιβεβαίωσα ότι η δουλειά μας, η τέχνη μας, η δημιουργία και η παραγωγικότητα είναι πηγές ικανοποίησης και πολύ σημαντικές για την αυτάρκεια, την ελευθερία και την αξιοπρέπειά μας, όμως η ζωή είναι πάνω από αυτά. Η ευτυχία μετριέται στο πόσο μπορούμε να είμαστε παρόντες σε ό,τι συμβαίνει γύρω μας και να δημιουργούμε δυνατούς και ουσιαστικούς δεσμούς με τους ανθρώπους” δήλωσε η ηθοποιός σε συνένευξή της στο περιοδικό “Κ” και την Τασούλα Επτακοίλη.
Η Μαρία Ναυπλιώτου συνδέεται και με μία από τις ηθοποιούς που επιλέχθηκαν να ενσαρκώσουν την Μαρία Κάλλας αφού έχει συχνά της προσδίδουν τον χαρακτηρισμό “Ελληνίδα Monica Bellucci”.
Η αιθέρια Monica Bellucci, μία από τις διασημότερες και ωραιότερες σταρ του παγκόσμιου κινηματογράφου, ανεβαίνει για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή ερμηνεύοντας επιστολές και αναμνήσεις της Μαρίας Κάλλας. Έρχεται στο Ηρώδειο για να σαγηνεύσει και τους Έλληνες θεατές, υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Tom Volf σε τρεις μοναδικές παραστάσεις, στις 28, 29 και 30 Σεπτεμβρίου 2020.
Την Ιταλίδα σταρ, θα πλαισιώσουν μουσικά οι ήχοι της Καμεράτας-Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής, υπό την διεύθυνση του κορυφαίου Έλληνα μαέστρου, Γιώργου Πέτρου, ερμηνεύοντας αποσπάσματα από έργα που έχουν συνδεθεί με τη ζωή της Μαρίας Κάλλας: Τραβιατα, Μήδεια, Καβαλερια Ρουστικανα, Τοσκα, Βερθερος, η Υπνοβατις.
Η αισθαντική ανάγνωση από την Μόνικα Μπελούτσι των αδημοσίευτων κείμενων και επιστολών της Ελληνίδας ντίβας της όπερας, υπό τον τίτλο “Maria Callas: Lettres & Mémoires” (“Μαρία Κάλλας: Επιστολές και Αναμνήσεις”) έκανε πρεμιέρα τον Νοέμβριο του 2019 στο θέατρο Marigny στο Παρίσι και ολοκλήρωσε τις παραστάσεις της την περασμένη άνοιξη μετά από μια sold out σεζόν.
Η ανάγνωση βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Tom Volf -σκηνοθέτη και της παράστασης, αλλά και της πρόσφατης ταινίας “Maria by Callas”- στο οποίο συγκέντρωσε πάνω από 350 αδημοσίευτα γράμματα της Κάλλας, γραμμένα από την ίδια στη διάρκεια 30 ετών (1946-1977).
Στο ντοκιμαντέρ, τη φωνή της Μαρία Κάλλας ανέλαβε η Fanny Ardant. “Η επιλογή ήρθε πολύ φυσικά. Ήθελα η Μαρία να μας μιλάει για αυτά που ζούσε. Ηχογραφήσαμε τις αναγνώσεις όλων των γραμμάτων με την Fanny Ardant, οι οποίες αναφέρονται στην αλληλογραφίας της με την Elvira de Hidalgo, τη δασκάλα της στο τραγούδι, με την οποία συναντήθηκε στην Αθήνα και η σχέση τους την ακολούθησε σε όλη της τη ζωή… Για τη Μαρία, η Elvira de Hidalgo, ήταν σαν μητέρα και σε όλη της τη ζωή, ήταν εκείνη που εμπιστευόταν. Η FannyArdant είναι προφανώς μια διαχρονική, επιβλητική φωνή” είχε σχολιάσει ο Tom Volf.
Η ηθοποιός είχε ερμηνεύσει τη διάσημη υψίφωνο και στο “Callas Forever” του Franco Zeffirelli. “Μου έμαθε πολλά η Μαρία Κάλλας. Μέχρι το τέλος της ζωής της πίστευε ότι θα ξαναπαίξει τη Νόρμα. Μέχρι το τέλος έκανε πρόβες. Έζησε τη ζωή της, κράτησε ακέραιη τη ζωή του καλλιτέχνη” είχε δηλώσει η Ardant.
Τέλος, την επιδραστικότερη σοπράνο του 20ου αιώνα, που η New York Times αποκαλεί την “πιο συναρπαστική καλλιτέχνιδα της εποχής της”, έχει ενσαρκώσει και η διάσημη εικαστικός και performer Marina Abramovic. “Οι Επτά Θάνατοι της Μαρία Κάλλας”, το νέο και πολύ φιλόδοξο πρότζεκτ της, έκανε πρεμιέρα στις αρχές Σεπτεμβρίου στην Κρατική Όπερα της Βαυαρίας, στο Μόναχο.