Κάθε σπουδαίος χαρακτήρας ταινίας που έμεινε χαραγμένος στο μυαλό μας είναι συνδυασμένος με κάποιο μοναδικό ρούχο, με κάποιον εντυπωσιακό συνδυασμό, με μία δυνατή εικόνα. Ενδυματολόγοι και σχεδιαστές έχουν φροντίσει για αυτό και πολλές φορές το αποτέλεσμα που μας προσφέρουν μένει αξέχαστο, εκπροσωπεί και θέτει τις τάσεις της μόδας. Ας κάνουμε, λοιπόν, μια αναδρομή στις πιο fashion-forward ταινίες που άφησαν το στίγμα τους.
- Όσα παίρνει ο άνεμος (1939)
Η ρομαντική κομεντί που απέσπασε 8 βραβεία Όσκαρ αποτελεί μία κλασσική και αξέχαστη ταινία, που θαυμάζουμε μέχρι και σήμερα. Η Vivien Leigh στο ρόλο της Σκάρλετ Ο’Χάρα άφησε ιστορία για την υποκριτική μα και για τις λαμπερές τουαλέτες και τα φορέματα της, δημιουργίες του σχεδιαστή Water Plunkett. Αξέχαστες εμφανίσεις, από το κρεμ φόρεμα που φορά στην αρχή της ταινίας μέχρι την πράσινη βελούδινη τουαλέτα που φτιάχνει από της κουρτίνες , αποτελούν μέχρι και σήμερα έμπνευση και αναφορά για πολλές δημιουργίες.
- Gilda (1946)
Η Rita Hayworth, η πρώτη femme fatale, ως Gilda μας κατέπληξε στο ρόλο της γυναίκας-πειρασμού και μεταμορφώθηκε σε σέξι fashion-icon. Διαφάνειες, παγιέτες και θρυλικά φορέματα από τον σχεδιαστή Jean Luis δημιούργησαν την εικόνα της Gilda, της πανέμορφης γυναίκας ενός επικίνδυνου ιδιοκτήτη καζίνο στο Μπουένος Άιρες. Η γκαρνταρόμπα της κόστισε περισσότερα από 50.000 δολάρια, αλλά άξιζε κάθε ένα από αυτά καθώς το στυλ της συζητιέται μέχρι και σήμερα.
- Γλυκιά Ζωή (1960)
Η ταινία αυτή αποτελεί το αριστούργημα του Federico Fellini με πρωταγωνιστές τον Marcello Mastroianni και την Anita Ekberg. Η ιστορία διαδραματίζεται στη Ρώμη και αφορά στο κυνήγι μιας διάσημης σταρ από έναν ασταμάτητο δημοσιογράφο. Το Ιταλικό γκλάμουρ αποθεώνεται στην ταινία αυτή με αποκορύφωμα το στραπλες μαύρο φόρεμα της Ekberg, με το οποίο βούτηξε στη Φοντάνα ντι Τρέβι. Αυτή η σκηνή όπως και άλλες της ταινίας, αυτό το φόρεμα όπως και όλες οι άλλες επιλογές, εκφράζουν μια μορφή ηδονισμού και απενοχοποίησης που χαρακτήριζε γενικότερα τη δημιουργία της μεταπολεμικής Ιταλίας.
- Πέρσι στο Μάριενμπαντ (1961)
Σε έναν απομονωμένο πύργο ένας άνδρας γνωρίζει μια γυναίκα και προσπαθεί να την πείσει ότι έχουν ήδη γνωριστεί στο παρελθόν. Η ταινία αυτή ακροβατεί ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα και μοιάζει με μια παραίσθηση, κλίμα το οποίο έπρεπε να εκφραστεί και με τις ενδυματολογικές επιλογές. Τα περισσότερα από τα κοστούμια της πρωταγωνίστριας Delphine Seyrig σχεδιάστηκαν από την αγαπημένη μας Coco Chanel, που προσπάθησε να συνδυάσει αυτό το ονειρικό στοιχείο με το μυστήριο, τη γοητεία αλλά και το δικό της προσωπικό ύφος. Για το λόγο αυτό δε θα μπορούσε να λείπει το Little Black Dress, σε μια μάλλινη εκδοχή με δαντέλα αλλά και στην κλασσική του εκδοχή μαζί με εντυπωσιακά σκουλαρίκια.
- Η Ωραία της Ημέρας (1967)
Η κλασσική ταινία του Luis Bunuel, μας παρουσιάζει την πανέμορφη και ερωτική Catherine Deneuve στο ρόλο της νοικοκυράς που αποφασίζει να εργάζεται κρυφά και ως πόρνη. Ανάλογα με τη διάθεση της και τη σεξουαλική της επιθυμία αλλάζει πολλές εμφανίσεις, όλες προσεγμένες και υψηλής ραπτικής, καθώς έχουν σχεδιαστεί από τον ίδιο τον Yves Saint Laurent. Μάλιστα, ο Yves Saint Laurent ήταν αυτός που έπεισε την Deneuve να μη φορά μίνι φούστες στην ταινία, η οποίες τότε ήταν το απόλυτο trend, ώστε να δημιουργήσουν μία έμμεση σεξουαλική φόρτιση και να κάνουν την ταινία διαχρονική. Η σχέση της Deneuve και του Yves Saint Laurent γεννήθηκε τότε και συνεχίστηκε, αναδεικνύοντας την ηθοποιό σε fashion icon.
- Το μωρό της Ρόζμαρι (1968)
Το πασίγνωστο θρίλερ του Roman Polanski μας παρουσιάζει μέσω της Mia Farrow το απόλυτο 60s στυλ. Φορέματα σε παστέλ αποχρώσεις, μαύρο eyeliner και κούρεμα Vidal Sassoon. Το αθώο και παιδικό στυλ της Farrow έρχεται σε αντίθεση με τον τρόμο και την αγωνία που εκπέμπει συνεχώς η ταινία αυτή και τα κάνει ακόμα πιο έντονα. Η απόλυτη εικόνα της είναι όμως, χωρίς αμφιβολία, η εμφάνιση με το baby doll και το κοντοκουρεμένο μαλλί, που ενώ εκφράζει την πλήρη παιδικότητα, τοποθετείται σε μία άκρως τρομακτική σκηνή.
- Νευρικός Εραστής (1977)
Σε μία τέτοια αναδρομή δεν επιτρέπεται να μην αναφερθεί η κορυφαία ταινία του Woody Allen. Εδώ η Diane Keaton καθιερώνει το ανδρόγυνο στυλ και το επαναφέρει στη μόδα του 70 και ταυτόχρονα κερδίζει και Οσκαρ για την ερμηνεία της. Η εμφάνιση της βασίζεται σε επιλογές και οδηγίες του Ralph Lauren και είναι άκρως μελετημένη, αλλά αποτελεί έμπνευση της ίδιας της Keaton. Ανδρικά ρούχα, γιλέκα, καπέλα, γραβάτες και στρογγυλά γυαλιά δομούν την πρωτοποριακή της εικόνα που επηρέασε icons όπως η Kate Moss, αλλά και την εικόνα των σημερινών Kendall Jenner και Alexa Chung.
- Blade Runner (1982)
Αυτό το φουτουριστικό film noir άλλαξε τα πάντα, την μόδα, την αρχιτεκτονική, την αισθητική, τη διαφήμιση, το design. Το μέλλον που απεικόνισε ήταν σκουρόχρωμο, βροχερό και δύσβατο αλλά τόσο γοητευτικό και δελεαστικό που όλοι θέλαμε ένα κομμάτι του. O Ridley Scott έχτισε μια ολόκληρη κοινωνία και μάλιστα μια κοινωνία καλοντυμένη. Η ενδυματολογία ήταν ο τομέας του Michael Kaplan, ο οποίος δημιούργησε κουστούμια που συνδύαζαν με έναν ριζοσπαστικό τρόπο φόρμες των δεκαετιών 40 και 50 με φουτουριστικά πανκ στοιχεία. Μαλιστα, λέγεται πως η ταινία αυτή έφερε στη μόδα της βάτες, καθώς αποτέλεσε βασική επιρροή για την συλλογή της Vivienne Westwood “Punkature”, που της καθιέρωσε.
- Πέρα από την Αφρική (1985)
Το σαφάρι-look της Meryl Streep στο Πέρα από την Αφιρκή έμεινε αξέχαστο και αποτυπώθηκε για πάντα στο μυαλό μας. Τον σχεδιασμό των ρούχων ανέλαβε η Milena Canonero η οποία ήθελε να δημιουργήσει ενδύματα που θα μπορούσαν να αναφέρονται στην εποχή της ταινίας αλλά και στο σήμερα και όχι απλά κοστούμια εποχής. Για το λόγο αυτό ξεκίνησε μια μεγάλη έρευνα σε βιβλιοθήκες και μουσεία και βρισκόταν συνέχεια σε επαφή με την Κένυα για να αποτυπώσει και το τοπικό στοιχείο. Το αποτέλεσμα ήταν συναρπαστικό και για αυτό επηρέασε τη δουλειά πολλών σχεδιαστών όπως οι Ralph Lauren, Donna Karan, Michael Kors, Yves Saint Laurent and Thierry Mugler.
- Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης (1988)
Με την ταινία αυτή ο Pedro Almodovar καθιερώθηκε στη διεθνή σκηνή σε μια πανδαισία μεσογειακών χρωμάτων, pop αισθητικής και τέχνης, που από τότε χαρακτηρίζει το έργο του Ισπανού σκηνοθέτη. Τα vintage ταγέρ, τα έντονα χρώματα και τα μοναδικά κομμάτια που ντύνουν όλες τις γυναίκες της ταινίας μένουν για πάντα στο νου σου και θα ήθελες να τα έχεις στη ντουλάπα σου καθώς είναι πραγματικά ανεπανάληπτα. Το απόλυτο fashion statement βέβαια είναι τα σκουλαρίκια-μηχανές εσπρέσο της Καντέλα που όλες ζηλέψαμε.
- Pulp Fiction (1994)
Ποιος θα το φανταζόταν πως ένα μαύρο παντελόνι και ένα XL λευκό πουκάμισο θα μπορούσε να είναι τόσο iconic; Η σχεδιάστρια Betsy Heimann ήθελε να απεικονίσει την Mia Wallace ως ένα θηλυκό Reservoir Dog. Όλα τα ρούχα της Uma Therman ήταν άσχετα με τη μόδα της εποχής και δεν είχαν μεγάλο budget από πίσω τους. Το μόνο ακριβό αξεσουάρ της ήταν τα χρυσά Chanel παπούτσια που φόρεσε. Παρόλα αυτά το γρήγορο, φτηνό, φαρδύ, ανδρικό στυλ της Uma εξελίχθηκε σε είδωλο και πρότυπο για την εποχή του.
- Το κορίτσι του Μπέβερλι Χιλς (1995)
Η ταινία αυτή μας παρουσιάζει τα απόλυτα 90s look. H Alicia Silverstone, ως πλούσια μαθήτρια Cher, φορά πολλά πετυχημένα σύνολα, όπως το κίτρινο καρό ταγιέρ, το άσπρο κολλητό φόρεμα, αλλά και το κόκκινο μίνι φόρεμα του ραντεβού. Άλλωστε, όπως λέει και στην ταινία « Κάποιες φορές πρέπει να δείχνεις και λίγο δέρμα. Έτσι, τα αγόρια θυμούνται πως έιναι να είσαι γυμνός και μετά σκέφτονται το σεξ». Τα απενοχοποιημένα 90s απεικονίζονται στο 100% στην ταινία αυτή, και αποτελούν έμπνευση για μας καθώς σήμερα όλες αυτές οι τάσεις είναι ξανά στη μόδα.
- Romeo + Juliet (1996)
O Σαίξπηρ συναντά τον Baz Luhrmann, τον Leonardo DiCaprio και την μόδα. Το ντύσιμο είναι αυτό που διαχωρίζει τις δύο οικογένειες και αναδεικνύει τους πρωταγωνιστές. Από τη μία οι Μοντέγοι προτιμούν t-shirts με Hawaiian patterns, έντονα χρώματα, Chuck Taylor αθλητικά, ενώ οι Καπουλέτοι στρέφονται στο μαύρο, με δερμάτινες και βελούδινες υφές και ασημένια κοσμήματα. Οι δύο ερωτευμένοι από την άλλη έχουν απλά, καθαρά στυλ που τους ξεχωρίζουν από τις υπερφορτωμένες οικογένειες τους.
- Οικογένεια Τένενμπαουμ (2001)
O Wes Anderson μέσα από αυτή την ταινία μας σύστησε το απόλυτο fashion icon Margot Tenenbaum. Η κόρη της οικογένειας Margot, την οποία ενσάρκωσε η Gwyneth Paltrow ξεχώρισε για τις πρωτότυπες, δυναμικές, στιλιστικές επιλογές της. Το αυστηρό της καρέ, το κοκαλάκι στα μαλλιά της, τα βαμμένα μαύρα μάτια και φυσικά η μεγάλη μπεζ γούνα της, λατρεύτηκαν και λατρεύονται ακόμη και σήμερα. Μάλιστα, το στυλ της Margot αποτέλεσε έμπνευση και για τον οίκο Gucci στην collection του 2017.
- Phantom Thread (2017)
Ακολουθώντας τη ζωή ενός φανταστικού σχεδιαστή μόδας το 1950 στο Λονδίνο, αντικρίζουμε μπροστά μας δεκάδες φοβερά φορέματα και ενδύματα της μόδας της εποχής. Ο σχεδιαστής που ανέλαβε τα κουστούμια της ταινίας μελέτησε κάθε οίκο της εποχής και του τώρα και συνεργάστηκε με πρώην εργαζόμενους για να ράψει τα φοβερά ρούχα της ταινίας.