Είναι πλέον επίσημο.  Η Barbie  φέτος γίνεται 60 ετών. Η εταιρεία κατασκευής παιχνιδιών Mattel και η εταιρεία παραγωγής Warner Bros ανακοίνωσαν ότι θα συνεργαστούν για να κάνουν την ταινία, με πρωταγωνίστρια την 28χρονη Ρόμπι, η οποία θα είναι επίσης συμπαραγωγός. Στο πρόσωπό της Μαργκότ Ρόμπι βρήκαν την Barbie και η Αυστραλή ηθοποιός θα υποδυθεί την διάσημη κούκλα στην πρώτη live-action ταινία. Ούτε η πλοκή, ούτε ο τίτλος, ούτε η ημερομηνία προβολής ανακοινώθηκαν στο δελτίο τύπου που εκδόθηκε για την ταινία, η οποία θα βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες 60 χρόνια, αφότου η κούκλα Μπάρμπι πρωτοκυκλοφόρησε, τον Μάρτιο του 1959.

Η Barbie υιοθέτησε περισσότερες από 200 καριέρες στην πολυετή πορεία της, μεταξύ αυτών δασκάλα αλλά και αστροναύτης. Είναι η διασημότερη κούκλα στον κόσμο και πολιτιστικό είδωλο που εξύμνησαν ο Άντι Ουόρχολ αλλά και το μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι.

Η Μάργκοτ Ρόμπι, που έχει προταθεί για βραβείο Όσκαρ για τον ρόλο της στην ταινία «Ι, Tonya» είπε πως ελπίζει ότι η ταινία θα «έχει έναν εξαιρετικά θετικό αντίκτυπο στα παιδιά και στο κοινό παγκοσμίως». Η Barbie ενθάρρυνε τα παιδιά να φανταστούν τους εαυτούς τους σε φιλόδοξους ρόλους, όπως πριγκίπισσα ή πρόεδρος» τονίζει η ηθοποιός σε μια ανακοίνωση. Ο διεθνής τύποε έσπευσε να σχολιάσει τη δήλωσή της και για άλλη μια φορά να ασχοληθεί με το φαινόμενο Barbie.

 

Το φαινόμενο Μπάρμπι

«Φτιαγμένη από γυναίκα, η Barbie διαφημίστηκε ως το έφηβο μοντέλο που καθησύχασε τις μητέρες, περνώντας το μήνυμα ότι θα διδάξει τα κορίτσια την καθωσπρέπει εικόνα», γράφει σε σχόλιό της στους New York Times η Ρόμπιν Γκέρμπερ, συγγραφέας του βιβλίου «Barbie and Ruth», στο οποίο διηγείται πώς οι δύο αυτές γυναίκες, η κούκλα και η δημιουργός της, άλλαξαν για πάντα την αμερικανική αγορά και τον πολιτισμό.

Η Μπάρμπι, χρησιμοποιώντας ως πρότυπο τη γερμανική κούκλα «Bild Lilli», έκανε την εμφάνισή της στην αμερικανική αγορά στα τέλη της δεκατίας του ’50. «H Bild Lilli βασίστηκε σε ένα σεξουαλικά ελευθεριάζοντα χαρακτήρα κόμικ και λειτούργησε ως ανδρικό σεξουαλικό παιχνίδι», γράφει η Γκέρμπερ.

Παρά τον πρότερο βίο της η Μπάρμπι μέσα σε λίγα χρόνια κατέκλυσε την παγκόσμια αγορά παιχνιδιών, έχοντας 150 διαφορετικά επαγγέλματα στο βιογραφικό της. Και ενώ τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να γίνεται συζήτηση και να υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία σχετικά με τα μηνύματα που περνούν τέτοιες κούκλες στα παιδιά, οι πωλήσεις δεν φαίνεται να επηρεάζονται. Σήμερα, πωλούνται παγκοσμίως δύο με τρεις κούκλες το δευτερόλεπτο, ενώ έρευνες δείχνουν ότι το 99% των παιδιών στις ΗΠΑ έχουν στην κατοχή τους τουλάχιστον δύο Μπάρμπι

Ποια είναι αυτή η κουκλίτσα;

Το πλήρες όνομα της Μπάρμπι είναι Μπάρμπαρα Μίλισεντ Ρόμπερτς, σύμφωνα με τους βιογράφους της και τα αναρίθμητα βιβλία με ιστορίες της που έχουν κυκλοφορήσει. Οι γονείς της είναι ο Τζορτζ και η Μάργκαρετ Ρόμπερτς και κατάγεται από την πόλη Γουίλοους του Γουινσκόνσιν στις ΗΠΑ. Είναι απόφοιτος Λυκείου κι έχει μία χαλαρή ερωτική σχέση με τον νεαρό Κεν Κάρσον, που εμφανίστηκε ως κούκλα το 1961 και το μικρό του όνομα είναι δανεισμένο από τον γιο της οικογένειας Χάντλερ.

Το πρόβλημα με την Barbie είναι ότι όταν της αφαιρέσεις αυτά τα μη ρεαλιστικά χαρακτηριστικά της, την εξαφανίζεις” έγραψε η Alexandra Petri στην εφημερίδα Washington Post. “Η Barbie είναι ή η εμβληματική, ανέφικτη εικόνα, της ξανθιάς και κοκαλιάρας, με τα τεράστια μάτια, ή… τι ακριβώς; Την κάνουν να μοιάζει “πραγματική” κι έτσι παύει να υπάρχει. Γίνεται μία μάρκα, μία κατηγορία, όπως οι American Girl, Monster High, Bratz” συμπλήρωσε.

Κανείς, ωστόσο, από τους κριτικούς δεν φαίνεται να αντιτίθεται στην ιδέα της Barbie με καμπύλες, ή της μικροκαμωμένης Barbie ή μιας Barbie με καταγωγή από την Ασία. Ακόμα και η  96χρονη ιέρεια του στιλ Άιρις Άπφελ έγινε κούκλα Barbie.

Η ενήλικη εμφάνιση και το πλούσιο στήθος της προκάλεσαν την αντίδραση πολλών γονέων, με αποτέλεσμα η Ματέλ να αλλάξει πολλές φορές το παρουσιαστικό της από τότε. Αργότερα, η αδύνατη πλέον Μπάρμπι κατηγορήθηκε ότι εξωθεί τα κορίτσια στη δίαιτα και την ανορεξία.

Πολλοί είπαν ότι η ζωή της, δίνει στα παιδιά μια λανθασμένη εικόνα για την πραγματικότητα. Η Μπάρμπι έχει αμέτρητα ρούχα και αξεσουάρ, ζει σε τεράστια σπίτια, έχει πολλά κατοικίδια και ακριβά έπιπλα. Τα σχόλια ποικίλουν. Οι πιο ρομαντικοί πιστεύουν, ότι η κούκλα δίνει τη δυνατότητα στα κορίτσια, να εξαντλήσουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους. Οι πιο καχύποπτοι πιστεύουν, ότι μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά σε λάθος επιλογές στη ζωή τους. Στην Αμερική, η λέξη Μπάρμπι, όταν χρησιμοποιείται στην αργκό, σημαίνει τη ρηχή γυναίκα.

Κάποιοι τις κατηγορούν πως προβάλλουν ένα μοντέλο εντελώς λανθασμένο και πως ευθύνεται για την πρόωρη ενηλικίωση των κοριτσιών. Επίσης πως το πρότυπο αυτό έχει σαν επίπτωση να επηρεάζεται  η εικόνα του εαυτού τους και η αυτοπεποίθηση τους, να νιώθουν συνεχώς άγχος και αγωνία να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος με πιθανότητα να εμφανιστούν όλα τα δυσάρεστα συνεπακόλουθα όπως κρίσεις πανικού, φοβίες, διατροφικές διαταραχές.

Η αλήθεια είναι πως σχεδόν όλα τα κορίτσια περνούν μια φυσιολογική αναπτυξιακή φάση που χαρακτηρίζεται από την τάση να ανακαλύψουν το γυναικείο κομμάτι τους. Μπορεί να πάρουν το κραγιόν της μαμάς και να πασαλειφτούν ή να φορέσουν τις γόβες της και τα βραχιόλια της και να προσποιούνται τις κυρίες. Με την ίδια λογική λοιπόν μπορούν να διαλέξουν και μια κούκλα που αποτελεί μοντέλο θηλυκότητας.

Ομως αυτό που θα πρέπει να θυμάται κάθε τρομοκρατημένη μαμά πριν απαγορεύσει στις κόρες της να παίξει με Barbie είναι πως οι κούκλες από μόνες τους δεν έχουν κάτι το επικίνδυνο. Αν εμείς μάθουμε τα κορίτσια μας από νωρίς πόσο σημαντικό είναι να αγαπάμε τον εαυτό μας και να μην ακολουθούμε τυφλά τα πρότυπα της εποχής, η Barbie κάποια στιγμή θα «περάσει στην ιστορία» και στη συνέχεια στο πατάρι του σπιτιού.

 

 

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below