Το μοναδικό λουστραρισμένο visual στυλ του μαέστρου του ιταλικού σινεμά και η τολμηρή δουλειά του on camera επηρέασαν και θα επηρεάζουν γενιές κινηματογραφιστών μετά τον θάνατό του στα 77 του χρόνια χθες, 26 Νοεμβρίου 2018. Οι στοχασμοί για την πολιτική και τη σεξουαλικότητα που αναδύονταν με τη μορφή έντονων προσωπικών αφηγημάτων του χάρισαν πληθώρα διακρίσεων ανάμεσα στις οποίες και το Οσκαρ Καλύτερου Σκηνοθέτη. Ο Ιταλός συγγραφέας, ποιητής και σκηνοθέτης Πιέρ Πάολο Πασολίνι περιγράφει τον νεαρό Μπερτολούτσι στο ποίημά του “Για ένα αγόρι” σαν ένα ταπεινό και ντροπαλό αγόρι, το οποίο συχνά καθόταν με τους ηλικιωμένους ακούγοντας προσεκτικά τα λόγια τους.
Γεννημένος στην Πάρμα το 1941, έδειξε το πάθος του για τις ταινίες από πολύ νεαρή ηλικία και, μεταξύ 1956 και 1957, μαγνητοσκόπησε δύο ταινίες βωβού κινηματογράφου “Το τελεφερίκ” και “Ο θάνατος του γουρουνιού”. Οι αμφιλεγόμενες ταινίες του λόρδου της αποπλάνησης της ψυχής πέρα από μια ροπή στην πολιτική, στα κοινωνικά τεκταινόμενα και στην ζωτική ενέργεια της νιότης χαρακτηρίστηκαν και από απαράμιλλη αισθητική με τις εύθραυστες δραματικές ηρωίδες του να αποτελούν μέχρι σήμερα μερικά από τα αιώνια αγαπημένα μας fashion icons.
Ο ΚΟΜΦΟΡΜΙΣΤΑΣ, 1970
Η μεταφορά της νουβέλας του Αλμπέρτο Μοράβια, πραγματεύεται την ανθρώπινη επιθυμία για προσαρμογή στην κοινωνία εν μέσω της ανόδου του Χίτλερ και του Μουσολίνι κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’30. Πολιτικές πλεκτάνες, δράμα και μερικά από τα καλύτερα φορέματα που θέλουμε να φορέσουμε σήμερα, όπως το σαμπανιζέ slip dress. Πατήστε παύση στη σκηνή με το τανγκό για να παρατηρήσετε ακόμα και την παραμικρή λεπτομέρεια στα ρούχα και στα κοσμήματα με πέρλες.
ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΑΝΓΚΟ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ, 1972
H ταινία που προκάλεσε τεράστιο σκάνδαλο στην Ιταλία για την επίμαχη ερωτική σκηνή της και απογείωσε την καριέρα του Μπερτολούτσι είναι η επιτομή του κομψού και αβίαστα cool 70s στυλ με τη Μαρία Σνάιντερ να κάνει μόδα τα -επιμελώς ατημέλητα -σπαστά μαλλιά, τα φωτεινά καρό σακάκια και τα παντελόνια καμπάνες.
TO ΦΕΓΓΑΡΙ, 1979
Η νοσηρή σχέση μιας μητέρας με το γιο της που εγείρει προβληματισμούς και συναισθήματα για το Οιδιπόδειο σύμπλεγμα κρύβεται πίσω από τα oversized κοκκάλινα γυαλιά ηλίου της πρωταγωνίστριας Τζιλ Κλέιμπουργκ που έμεινε ανεξίτηλη στη μνήμη μας τόσο για το ρεσιτάλ μελοδραματικής ερμηνείας όσο και για τις easy luxury εμφανίσεις της.
Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ, 1987
Το ταξίδι στα πέρατα της Απω Ανατολής αποκρυπτογραφεί την Ιστορία και τις παραδόσεις ενός πολιτισμού που όπως ο πρωταγωνιστής -ένας μοναχικός νεαρός αυτοκράτορας- δεν θα “μεγαλώσει”, ούτε θα “ωριμάσει” φυσικά, ζώντας παγιδευμένος στο βασίλειο του εξωτισμού. Τα παραδοσιακά κοστούμια είναι πραγματικά αριστουργήματα.
ΚΛΕΜΜΕΝΗ ΟΜΟΡΦΙΑ, 1996
Το τέλειο καλοκαιρινό σκηνικό, στη μαγευτική Τοσκάνη, και η σαγηνευτική Λιβ Τάιλερ που μανγητίζει τους πάντες με την γηίνη ομορφιά και τη αθωότητά της. Σ’αυτή την ταινία τα ρομαντικά φλοράλ φορέματα καθιερώθηκαν ως το απόλυτο summer look που τόσο καλά υπηρετεί σήμερα το brand Zimmermann.
Το κινηματογραφικό ντεμπούτο της Εύα Γκριν με το επαναστατικό lifestyle του Μάη του 1968, μπερέ και τσιγάρο πλαισιώνεται από τους σέξι συμπρωταγωνιστές της.