Οι influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτέλεσαν καυτό θέμα κατά τη διάρκεια της εκλογικής κούρσας των ΗΠΑ το 2024, καθώς και τα δύο κόμματα φλέρταραν τους δημιουργούς περιεχομένου ενόψει των εκλογών.

Τώρα, μια νέα έρευνα του Pew Research Center αποκαλύπτει πόσο σημαντική είναι η επίδραση των λεγόμενων «social media influencers» στο σημερινό οικοσύστημα πληροφόρησης.

Περίπου το 21% των ενηλίκων στις ΗΠΑ στρέφονται στους influencers για πληροφορίες, με τους περισσότερους να δηλώνουν ότι οι δημιουργοί «τους βοήθησαν να κατανοήσουν καλύτερα τα τρέχοντα γεγονότα και τα πολιτικά ζητήματα», σύμφωνα με τη μελέτη.

Ο αριθμός αυτός ήταν υψηλότερος μεταξύ των νέων ενηλίκων, με το 37% των ατόμων ηλικίας 18 έως 29 ετών να δηλώνουν ότι ενημερώνονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τους influencers.

Η Pew διεξήγαγε έρευνα σε 10.000 ενήλικες και ανέλυσε 500 «ειδησεογραφικούς influencers», τους οποίους όρισε ως άτομα που δημοσιεύουν τακτικά για τρέχοντα γεγονότα και έχουν πάνω από 100.000 followers στο Facebook, το Instagram, το TikTok, το X ή το YouTube.

«Οι ειδησεογραφικοί “επηρεαστές” έχουν αναδειχθεί ως μία από τις βασικές εναλλακτικές λύσεις στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης ως πηγή ειδήσεων και πληροφοριών για πολλούς ανθρώπους, ιδίως για τους νεότερους», δήλωσε o Galen Stocking, ένας εκ των συγγραφέων της μελέτης και κοινωνικός επιστήμων στο Pew Research Center, σε δελτίο τύπου. «Και αυτοί οι παράγοντες επιρροής έχουν πραγματικά φτάσει σε νέα επίπεδα προσοχής και προβολής φέτος εν μέσω των προεδρικών εκλογών».

pexels.com

H σταδιακή άνοδος των influencers

Η άνοδος των influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιδίως των δημιουργών που επικεντρώνονται στις ειδήσεις, έχει «αγκαλιαστεί» και από τους πολιτικούς τα τελευταία χρόνια. Σχεδόν πριν από μια δεκαετία, ο τότε πρόεδρος Barack Obama εξέπληξε ορισμένους παραχωρώντας συνεντεύξεις σε σημαντικούς δημιουργούς του YouTube.

Έκτοτε, ο κόσμος των influencers συνέχισε να αναπτύσσεται, με αποκορύφωμα έναν εκλογικό κύκλο κατά τον οποίο όλοι, από podcasters έως δημιουργούς βίντεο μικρής διάρκειας, πήραν συνεντεύξεις από τους υποψηφίους, δημιουργώντας εκατοντάδες εκατομμύρια προβολές.

Το φετινό συνέδριο των Δημοκρατικών στο Σικάγο ήταν το πρώτο που άνοιξε τις πόρτες του στους δημιουργούς περιεχομένου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, πιστοποιώντας 200 από αυτούς για την τετραήμερη εκδήλωση σε μια προσπάθεια να συνδεθούν με νεότερα ακροατήρια. Το συνέδριο των Ρεπουμπλικανών στο Μιλγουόκι φιλοξένησε περισσότερους από 70 φορείς επιρροής στο πλαίσιο ενός προγράμματος δημιουργών περιεχομένου.

Καθ’ όλη τη διάρκεια των εκλογών, οι νέοι δημιουργοί προωθούσαν επίσης μηνύματα προς το κοινό τους σχετικά με πολιτικά θέματα, συμπεριλαμβανομένου του Project 2025, ενός συντηρητικού χάρτη πολιτικής από το Heritage Foundation που αποσκοπούσε στο να θέσει τις βάσεις για μια μελλοντική ρεπουμπλικανική κυβέρνηση.

Ο Donald Trump και η αντιπρόεδρος Kamala Harris εμφανίστηκαν αμφότεροι σε podcasts που φιλοξένησαν δημοφιλείς διαδικτυακές προσωπικότητες πριν από τις εκλογές. Ο Trump, ο εκλεγμένος πλέον πρόεδρος, ήταν καλεσμένος σε διάφορες εκπομπές που απευθύνονται σε άνδρες, όπως το «This Past Weekend With Theo Von» (διαδικτυακό πρόγραμμα από το 2016, που συζητά όσα συνέβησαν την εβδομάδα) και το «The Joe Rogan Experience» (πρόγραμμα του κωμικού ηθοποιού Joe rogan, στο οποίο γίνεται χαλαρή συζήτηση με καλεσμένους γνωστούς καλλιτέχνες). Εν τω μεταξύ, η Harris βρέθηκε σε ένα επεισόδιο του «Call Her Daddy», ενός podcast που φιλοξενείται από τον Alex Cooper και είναι δημοφιλές στις γυναίκες.

Στο μεταξύ και στη χώρα μας πολιτικοί εμφανίστηκαν σε κανάλια δημιουργών στο Youtube και το Tik Tok, τόσο κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας για τις εθνικές εκλογές του 2023, αλλά και των δημοτικών εκλογών του 2023. Την ίδια ώρα οι πολιτικοί αρχηγοί απευθύνονταν στους ψηφοφόρους τους μέσα από τα κανάλια τους στις πλατφόρμες, όπως το Tik Tok, με χιουμοριστικά και πιο χαλαρά video.

 

Οι άντρες influencers εκτόπισαν τις γυναίκες

Σε όλες τις πλατφόρμες, η Pew διαπίστωσε ότι οι άνδρες influencers είναι περισσότεροι από τις γυναίκες περίπου 2 προς 1, ενώ οι επιρροείς με σαφή πολιτικό προσανατολισμό κλίνουν προς τους συντηρητικούς.Εξαίρεση αποτελεί το TikTok, όπου το χάσμα μεταξύ των δύο φύλων είναι 5% και οι influencers με σαφή πολιτικό προσανατολισμό τείνουν προς τον φιλελευθερισμό.

Το X είναι η πιο δημοφιλής πλατφόρμα μεταξύ των ειδησεογραφικών επιρροών, με το 85% να έχει λογαριασμούς στην πλατφόρμα. Το Instagram ήταν ο δεύτερος πιο δημοφιλής ιστότοπος, με το 50% των influencers να έχουν λογαριασμούς, αν και οι περισσότεροι influencers χρησιμοποιούν παραπάνω από μία πλατφόρμες για να δημοσιεύουν, σύμφωνα με τη μελέτη.

Μόνο το 23% των ειδησεογραφικών influencers έχουν εμπειρία στον κλάδο των ειδήσεων. Αυτοί οι influencers είναι λιγότερο πιθανό να εκφράσουν μια σαφή πολιτική άποψη, σύμφωνα με τη μελέτη. Εν τω μεταξύ, οι influencers χωρίς προϋπηρεσία στα μέσα ενημέρωσης είναι πιο πιθανό να πάρουν θέση και να συνδεθούν με διάφορες ταυτότητες, όπως οι LGBTQ.

Η έρευνα αποτέλεσε μέρος της πρωτοβουλίας Pew-Knight, η οποία είναι μια συνεργασία μεταξύ της Pew και του Ιδρύματος Knight. Η Πρωτοβουλία Pew-Knight υποστηρίζει την έρευνα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι Αμερικανοί ενημερώνονται για πολιτικά ζητήματα, συμμετέχουν στις κοινότητές τους και διαμορφώνουν τις πεποιθήσεις τους.

Το Pew Research Center είναι μια μη κομματική δεξαμενή πληροφοριών που ενημερώνει το κοινό για τα θέματα, τις στάσεις και τις τάσεις που διαμορφώνουν τον κόσμο. Διεξάγει δημοσκοπήσεις κοινής γνώμης, δημογραφικές έρευνες, αναλύσεις περιεχομένου και άλλες κοινωνικοεπιστημονικές έρευνες βάσει δεδομένων.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below