Γνωρίζουμε ήδη, ίσως, ότι τα κορίτσια ωριμάζουν πιο σύντομα από τα αγόρια, παρ’ όλα αυτά παραμένουν εντυπωσιακά τα συμπεράσματα μιας νέας έρευνας για την εξέλιξη των εφήβων στην πανδημία. Συγκεκριμένα, όπως διαπιστώθηκε μέσα από μια σειρά από μαγνητικές τομογραφίες που διεξάχθηκαν στη διάρκεια της καραντίνας, ο εγκέφαλος των κοριτσιών κατά την εφηβεία μεγάλωσε κατά 4,2 χρόνια – ενώ των αγοριών κατά μόλις 1,4.

Αυτό που μένει τώρα να διευκρινιστεί είναι αν οι αλλαγές υπήρξαν κατά κύριο λόγο θετικές ή αρνητικές. Το νέο εύρημα, για παράδειγμα, εγείρει ανησυχίες ότι το lockdown επιβάρυνε την ψυχική υγεία των εφήβων αλλά και τις μαθησιακές ικανότητές τους.

Αυτό που μένει τώρα να διευκρινιστεί είναι αν οι αλλαγές υπήρξαν κατά κύριο λόγο θετικές ή αρνητικές. Το νέο εύρημα, για παράδειγμα, εγείρει ανησυχίες ότι το lockdown επιβάρυνε την ψυχική υγεία των εφήβων αλλά και τις μαθησιακές ικανότητές τους.

«Σοκαριστήκαμε από τα στοιχεία, ότι οι διαφορές υπήρξαν τόσο μεγάλες» σχολίασε σχετικά η καθηγήτρια Patricia Kuhl, συνεργάτιδα του Ινστιτούτου Μάθησης και Επιστημών του Εγκεφάλου στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον.

Στο πλαίσιο της έρευνας, 160 παιδιά ηλικίας 9-17 ετών υποβλήθηκαν σε μαγνητικές τομογραφίες το 2018 και κατόπιν το 2021 και το 2022. Το γεγονός ότι οι ειδικοί αποκαλούν το φαινόμενο «πρόωρη γήρανση» μάλλον δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό. Για παράδειγμα, άλλες έρευνες δείχνουν ότι η πρόωρη γήρανση του εγκεφάλου συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο νευροψυχιατρικών διαταραχών. Το σίγουρο είναι όμως ότι αυτά τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ένα έμφυλο χάσμα.

Ειδικότερα, και τα δύο φύλα παρουσίασαν επιτάχυνση στην ωρίμανση των περιοχών που συνδέονται με την όραση – αλλά τα κορίτσια παρουσίασαν το ίδιο φαινόμενο σε πολλές ακόμα περιοχές, οι οποίες σχετίζονται με την επεξεργασία των συναισθημάτων, την αναγνώριση εκφράσεων προσώπου και την κατανόηση της γλώσσας, δεξιότητες που θεωρούνται όλες καθοριστικές στην επικοινωνία.

Και τα δύο φύλα παρουσίασαν επιτάχυνση στην ωρίμανση των περιοχών που συνδέονται με την όραση – αλλά τα κορίτσια παρουσίασαν το ίδιο φαινόμενο σε πολλές ακόμα περιοχές, οι οποίες σχετίζονται με την επεξεργασία των συναισθημάτων, την αναγνώριση εκφράσεων προσώπου και την κατανόηση της γλώσσας.

Η Kuhl αποδίδει αυτή τη διαφορά στο γεγονός ότι τα κορίτσια επενδύουν περισσότερο στις διαπροσωπικές σχέσεις και τις παρέες τους, ακόμα και αν είναι μέσα από ένα ομαδικό τσατ όπως στην πανδημία. «Τα κορίτσια συζητούν ασταμάτητα και μοιράζονται τα συναισθήματά τους. Εξαρτώνται περισσότερο από τα αγόρια από την κοινωνία για την ευεξία και την υγιή νευρωνική, σωματική και συναισθηματική ανάπτυξή τους».

Η ίδια συμβούλευσε τους γονείς να συζητήσουν με τους εφήβους τους για το πώς βίωσαν την πανδημία. «Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι παρόλο που τελείωσε, οι επιπτώσεις από το στρες που προκάλεσε βρίσκονται ακόμα εδώ για τα παιδιά και τους εφήβους» πρόσθεσε ο καθηγητής Ψυχολογίας Ian Gotlib. «Σήμερα είναι σημαντικότερο από ποτέ να υποστηρίξουμε την ψυχική υγεία των εφήβων».

 

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below