Οι γαλλικές αρχές άσκησαν δίωξη ενάντια στην εικαστικό Deborah de Robertis για τη δημιουργία γκράφιτι πάνω σε πέντε έργα τέχνης, ανάμεσα στα οποία συγκαταλέγεται και ένας διάσημος πίνακας του 19ου αιώνα που απεικονίζει ένα γυναικείο αιδοίο.

Στις 6 Μαΐου η de Robertis βρέθηκε στο μουσείο Pompidou της πόλης Metz, όπου γινόταν η έκθεση τέχνης Lacan. Δύο συνεργοί της ανέλαβαν να γράψουν το σλόγκαν #MeToo πάνω σε πέντε πίνακες, που προστατευόντουσαν από γυάλινο κάλυμμα, ενώ η ίδια έκλεψε ένα κέντημα της Annette Messager, που έγραφε τη φράση «Σκέφτομαι άρα είμαι άχρηστη». Σε ανάρτησή της στο Instagram ενημέρωσε τον επιμελητή της έκθεσης Bernard Marcadé, στον οποίο ανήκει το έκθεμα, πως δεν προτίθεται να το επιστρέψει.

Σε ένα 17λεπτο βίντεο που δημοσίευσε στην πλατφόρμα Vimeo η 40χρονη γυναίκα αποκάλυπτε τη στενή σχέση που είχε με τον Marcadé πριν από μια δεκαετία. Το περιεχόμενο του βίντεο τον δείχνει να είναι ντυμένος πάνω σε ένα κρεβάτι και να πραγματοποιεί σεξουαλικής φύσης σχόλια στην de Robertis, που βρίσκεται πίσω από την κάμερα και είναι γυμνή. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το βίντεο, που γυρίστηκε 10 χρόνια πριν, αποδεικνύει την ύπαρξη σεξουαλικής σχέσης ανάμεσα στους δύο. Το κέντημα της Messager είναι κορνιζαρισμένο και κρεμασμένο πάνω από το κρεβάτι του ιστορικού τέχνης και οι σεξουαλικές επιθυμίες που εκφράζει Marcadé απέναντι στη νεαρή γυναίκα βασίζονται σε αυτό.

Εκείνη τη χρονιά η de Robertis βρέθηκε στο μουσείο Orsay του Παρισιού, στη μόνιμη έκθεση του πίνακα του Gustave Courbet, L’ origine du monde (H προέλευση του κόσμου), ένα έργο πολύ τολμηρό για την εποχή του, που απεικονίζει ένα γυναικείο αιδοίο. Για να δείξει τη θέση της γυναίκας στην τέχνη, η de Robertis έμεινε γυμνή από τη μέση και κάτω για λίγη ώρα, βγάζοντας φωτογραφίες που αργότερα δημοσίευσε στον Τύπο. Τότε είχε δεχτεί απλώς μια προειδοποίηση από την αστυνομία και μετά την ολιγόωρη προσαγωγή της είχε αφεθεί ελεύθερη.

Πλέον η εικαστικός κατηγορείται για βανδαλισμό και κλοπή αντικειμένων πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως ανακοίνωσε ο αρμόδιος εισαγγελέας πριν από λίγες ημέρες και είναι πιθανό να βρεθεί ενώπιον του δικαστηρίου για τις πράξεις της. Ο πίνακας του Courbet πρωταγωνιστεί και αυτή τη φορά στην performance της de Robertis, καθώς ήταν ένα από τα πέντε έργα όπου οι συνεργοί της έγραψαν με σπρέι.

Η εικαστικός είναι μία από τις φωνές του #MeToo στο χώρο της τέχνης, όπου ακούγονται ακόμα ψίθυροι για κακοποιήσεις και επιθέσεις.

Συγκεκριμένα, η 40χρονη γυναίκα, μέσα από ανοιχτή επιστολή της, είχε ισχυριστεί ότι ο Marcadé, μαζί με 6 άλλες σημαντικές προσωπικότητες, ανήκουν σε μια ομάδα ισχυρών ανθρώπων της τέχνης που εξαναγκάζουν τις γυναίκες να κάνουν σεξ μαζί τους. Ανάμεσά τους συμπεριλαμβάνεται και ο διευθυντής του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού.

Η εφημερίδα Le Monde, που μετέδωσε πρώτη τις κατηγορίες της εικαστικού ενάντια στον ιστορικό τέχνης, ισχυρίζεται σε άρθρο της ότι με αυτή την performance η de Robertis διχάζει τον κόσμο των τεχνών. Πράγματι, μπορεί οι πράξεις της να θεωρούνται ακραίες και να συνεπάγονται ποινικές και άλλες συνέπειες στο πρόσωπό της, η ίδια όμως δείχνει πως προσπαθεί να αφυπνίσει το κοινό σε σχέση με το συστημικό σεξισμό που κυριαρχεί στην τέχνη και για τον οποίο δεν μιλάει σχεδόν κανείς. Γιατί είναι, άραγε, στο απυρόβλητο ο συγκεκριμένος χώρος; Είναι πιθανό ότι, σε περίπτωση που εκτεθούν πρόσωπα και καταστάσεις, θα χαθούν πολλά χρήματα και κάποιοι ισχυροί άνθρωποι θα βρεθούν στο στόχαστρο της δικαιοσύνη.

Στην de Robertis έχει ήδη επιβληθεί απαγόρευση να επισκέπτεται χώρους τέχνης στην ευρύτερη περιοχή όπου έγινε το συμβάν και, σύμφωνα ξανά με την Le Monde, μια μερίδα καλλιτεχνών βρίσκεται εναντίον της. Αυτό είναι το τίμημα που πληρώνει για την απόφασή της να μιλήσει ανοιχτά, αλλά από ό,τι φαίνεται δεν θα το βαλει κάτω.

Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Δημόσιο προφίλ Instagram.com/ deborah.de.robertis

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below