Sky, Breeze, Cove, Ember και Juniper: Πέντε ονομασίες που αυτή τη στιγμή δεν είναι ιδιαίτερα γνωστές στον κόσμο, αλλά ήδη έχουν αρχίσει να δημιουργούν προβλήματα στην εταιρεία που έχει στην ιδιοκτησία της το ChatGPT και πρόσφατα κυκλοφόρησε τη νέα εκδοχή του, η οποία υπόσχεται ότι θα αλλάξει τον κόσμο – προς ποια κατεύθυνση, ωστόσο, δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμα.

Πριν από λίγες ημέρες η OpenAI κυκλοφόρησε το GPT-4o, τη νέα εκδοχή του λογισμικού της που μπορεί να χρησιμοποιήσει κάθε ήχο, κείμενο και εικόνα για να παράξει περιεχόμενο, ανάλογα με τις οδηγίες που θα δώσει ο χρήστης του. Η εταιρεία έδωσε στη δημοσιότητα μια σειρά από βίντεο όπου γινόταν επίδειξη των διαφόρων δυνατοτήτων που διαθέτει το λογισμικό, ένα από τα οποία μάλιστα εντυπωσίασε πάρα πολύ το κοινό, καθώς δύο λογισμικά από δυο υλικούς φορείς είχαν αρχίσει να μιλούν μεταξύ τους.

Χτες βράδυ, ωστόσο, έγινε γνωστό ότι η εταιρεία αναγκάστηκε να αποσύρει μία από τις πέντε νέες φωνές του λογισμικού, και συγκεκριμένα τη Sky, καθώς δέχτηκε εξώδικη επιστολή από τους νομικούς παραστάτες της Scarlett Johansson.

SplashNews.com

Η διάσημη ηθοποιός ήταν ανάμεσα στις επιλογές της εταιρείας για να δανείσει τη φωνή της στο νέο λογισμικό, ωστόσο η ίδια αρνήθηκε. Ο ίδιος ο ιδρυτής της OpenAI, Sam Altman, είχε έρθει σε επαφή με τους εκπροσώπους της, έχοντας αγνοήσει τις νομικές διαμάχες που η ηθοποιός είχε μέχρι πρότινος με την Disney εξαιτίας της κυκλοφορίας της ταινίας Black Widow σε πλατφόρμα περιεχομένου την ίδια ημέρα με τις κινηματογραφικές αίθουσες. Η Johansson δεν είχε διστάσει να στραφεί ενάντια στον κολοσσό του entertainment και τελικά η αγωγή δεν συζητήθηκε στο δικαστήριο, καθώς τα δύο μέρη ήρθαν σε συμβιβασμό. Οι όροι του συμβιβασμού δεν έγιναν γνωστοί, αλλά λέγεται πως η ενάγουσα πήρε μια καλή αποζημίωση.

Στο μεταξύ, μόλις η ηθοποιός άκουσε τη φωνή Sky του ChatGPT, θεώρησε ότι μοιάζει υπερβολικά με τη δική της φωνή, και με δεδομένο ότι η ίδια είχε πρωταγωνιστήσει πριν από 11 χρόνια στην ταινία Her, δανείζοντας τη φωνή της σε ένα πρόγραμμα που παρίστανε μια γυναίκα, την οποία ο Joaquin Phoenix είχε ερωτευτεί, αποφάσισε να πάρει μέτρα, αναθέτοντας την υπόθεση στους δικηγόρους της.

Στην εξώδικη επιστολή της, η 40χρονη ηθοποιός είπε ότι ο Altman τής είχε κάνει πρόταση για το λογισμικό ChatGPT 4.0, προσπαθώντας την να την πείσει ότι, με τη συμμετοχή της στο project, «θα μπορούσε να δημιουργήσει μια γέφυρα ανάμεσα στις εταιρείες τεχνολογίας και τους δημιουργούς, κάνοντας τους καταναλωτές να αισθανθούν οικειότητα λόγω της φωνής της, μέσα σε ένα πρωτόγνωρο ΑΙ περιβάλλον».

Ο Altman επιζητούσε να δημιουργήσει ένα άνετο περιβάλλον για τους χρήστες ΑΙ, όμως δεν κατάφερε να βρει αυτή την άνεση στη φωνή της Johansson και κατέληξε σε άλλον ηθοποιό, του οποίου τα στοιχεία δεν έγιναν ποτέ γνωστά. Η ηθοποιός αισθάνθηκε σοκαρισμένη, σύμφωνα με τα δικά της λόγια, όταν άκουσε τη φωνή Sky, για την οποία την ενημέρωσαν και πρόσωπα του οικογενειακού της περιβάλλοντος και ζήτησε από την εταιρεία να της δώσει αναλυτικές πληροφορίες για το πώς δημιουργήθηκε αυτή η φωνή. 

Η ηθοποιός υποστήριξε στην επιστολή που δημοσίευσε ότι όλοι οι ηθοποιοί αντιμετωπίζουν τη μεγάλη πρόκληση των ψεύτικων εικόνων και φωνών και ότι πρέπει οι διαδικασίες με τις οποίες δημιουργούνται αυτά τα πράγματα να είναι απόλυτα διαφανείς.

Το αποτέλεσμα ήταν η αφαίρεση της φωνής Sky από το λογισμικό, παρά το γεγονός ότι η OpenAI υποστηρίζει ακόμα ότι τήρησε όσα βήματα έπρεπε να κάνει για δημιουργηθεί σωστά.

«Οι φωνές του ΑΙ δεν πρέπει επί τούτου να μιμούνται τη χαρακτηριστική φωνή κάποιας celebrity – και η φωνή Sky δεν είναι μίμηση της Scarlett Johansson, αλλά ανήκει σε διαφορετική επαγγελματία ηθοποιό που χρησιμοποίησε το φυσικό τόνο της φωνής της», ανέφεραν οι εκπρόσωποι της εταιρείας, προσπαθώντας να δείξουν πως πρόκειται απλώς για μια παρεξήγηση.

Η Johansson κέρδισε τη μάχη με το AI, ωστόσο είναι δυνατόν να κερδίσουν μακροπρόθεσμα τον πόλεμο οι celebrities που θίγονται με οποιονδήποτε τρόπο από τη λειτουργία αυτού του λογισμικού;

Τον περασμένο Σεπτέμβριο ο διάσημος συγγραφέας George R.R. Martin στράφηκε ενάντια στην OpenAΙ, μαζί με 17 ακόμα συγγραφείς, υποστηρίζοντας ότι, για την εκπαίδευση του λογισμικού, χρησιμοποιήθηκαν κείμενά τους για τα οποία δεν είχε δοθεί η κατάλληλη άδεια χρήσης. Για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων είχε στραφεί ενάντια στην εταιρεία και η κωμικός Sarah Silverman, καθώς και η συγγραφέας Margaret Atwood.

Η απεργία των σεναριογράφων και των ηθοποιών του Χόλιγουντ, που ξεκίνησε πέρυσι τον Ιούλιο και έληξε τον Νοέμβριο, είχε ως βασικό αίτημα την οριοθέτηση της χρήσης της φωνής και της εικόνας των ηθοποιών. Τα μεγάλα studio του Χόλιγουντ είχαν δηλώσει την πρόθεσή τους να χρησιμοποιήσουν αυτά τα στοιχεία για να δημιουργήσουν νέο περιεχόμενο, το οποίο οι ηθοποιοί δεν θα γνώριζαν καν, μέχρι τη δημοσίευσή του. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα, θεωρούνταν δεδομένο το ότι ένας ηθοποιός που θα έπαιζε σε κάποια ταινία θα εκχωρούσε αυτόματα τα δικαιώματα στην εικόνα και τη φωνή του, ώστε να δημιουργηθεί νέο υλικό, το οποίο οι εταιρείες θα χρησιμοποιούσαν κατά βούληση, χωρίς την έγκριση ή συγκατάθεσή του.

Η καλλιτεχνική ελευθερία δέχτηκε πολλά πλήγματα μέσα από τις δράσεις των studio παραγωγής, όμως οι ηθοποιοί και οι σεναριογράφοι δικαιώθηκαν. Η στάση της Johansson δείχνει ότι ο αγώνας αυτός δεν τελείωσε, και πως δεν υπάρχει χώρος για «παρεξηγήσεις» όταν μιλάμε για τη δημιουργία περιεχομένου που θυμίζει σε φωνή – και σε όψη – κάποιο ηθοποιό που δεν συμφώνησε να συμμετάσχει σε ένα project και δεν πληρώθηκε από αυτό.

Αν οι ηθοποιοί κατάφεραν να σταθούν απέναντι σε γίγαντες της show business όπως η Warner Bros., τότε είναι εξόχως πιθανό πως θα το ξανακάνουν, ειδικά όταν έχουν να διαχειριστούν τις κινήσεις μεμονωμένων εταιρειών που τώρα προσπαθούν να εδραιωθούν στο χώρο.

Το ChatGPT μπορεί να αναγνωρίζει, πλέον, τα συναισθήματα, όμως στο τέλος της ημέρας σημασία έχει να αναγνωρίζει τα συναισθήματα και τις προθέσεις των ανθρώπων η διοίκηση του ChatGPT και να μην υποπίπτει σε τέτοια λάθη, όπως το να δίνει σε κυκλοφορία φωνές που μοιάζουν εκπληκτικά με αυτές ηθοποιών που αρνήθηκαν μαζί τους τη συνεργασία. Οι άνθρωποι και οι μηχανές μπορούν να έρθουν κοντά, αλλά όχι σε βάρος όσων δεν το επιθυμούν.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below