Πολλοί ενήλικες θυμόμαστε να «παίζουμε σπίτι» όταν ήμασταν στην παιδική μας ηλικία. Το μιμητικό παιχνίδι της ενήλικης καθημερινότητας μαθαίνει στα παιδιά αυτό που θα έλθει κάποια στιγμή στη ζωή τους και μέσω αυτού κατανοούν ως έναν βαθμό τι συμβαίνει ήδη στη ζωή της οικογένειάς της. Τα πράγματα, όμως, ξεφεύγουν, όταν μία πτυχή αυτού του παιχνιδιού, που σχετίζεται με τη ρουτίνα ομορφιάς, αρχίζει να γίνεται πραγματικότητα.
Μία digital βόλτα στην πλατφόρμα περιεχομένου TikTok και στο hashtag #BeautyTok δεν αποκαλύπτει μόνο τρικ ομορφιάς και περιποίησης προσώπου, αλλά έναν κόσμο παντελώς άγνωστο στους περισσότερους από εμάς, ένα μέρος όπου δεκάχρονα κορίτσια – κι αν δεν είναι δέκα ετών σίγουρα διανύουν ακόμα την προεφηβεία – αναρτούν βίντεο με τις ρουτίνες τους και τις δικές τους προτάσεις μακιγιάζ: Πρόκειται για ένα θέαμα που προκαλεί αμηχανία κι ανατριχίλα ταυτόχρονα. Πώς γίνεται ένα παιδί να έχει μπει στη διαδικασία να επιδεικνύει στους followers του (το ότι διαθέτει προφίλ είναι μία διαφορετική ιστορία) ρουτίνες περιποίησης οι οποίες περιλαμβάνουν προϊόντα που το δέρμα του όχι μόνο δεν έχει ανάγκη, αλλά ενδέχεται και να του προκαλέσουν ζημιά;
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας περίπτωσης είναι η North West, κόρη της Kim Kardashian και του Ye (όπως θέλει να αποκαλείται σήμερα ο Kanye West). H North έχει ένα προφίλ στο TikTok μαζί με τη μαμά της, όπου αναρτούν κοινό τους περιεχόμενο. Ενίοτε η North δείχνει και τη «ρουτίνα περιποίησής της» ή τον τρόπο με τον οποίο βάφεται. Και το μεγάλο ερώτημα είναι μονολεκτικό: Γιατί;
Είναι κατανοητό ότι τα παιδιά σήμερα είναι αποδέκτες εκατοντάδων ερεθισμάτων καθημερινά και κάποια από αυτά ίσως τα παρακινούν να μιμηθούν τους μεγάλους και συγκεκριμένα οποιονδήποτε επιδεικνύει μέσω μίας πλατφόρμας όπως το TikTok το τι ακριβώς κάνει για να περιποιείται το δέρμα του. Τα παιδιά, όμως, δεν δημιουργούν απλά ένα παιχνίδι για εκείνα, αλλά ένα θέαμα για τους μεγάλους ή, έστω, τους κάπως μεγαλύτερους από αυτά.
Είναι πάρα πολύ εύκολο για ένα παιδί να παρασυρθεί και να αρχίζει να χρησιμοποιεί τα προϊόντα ομορφιάς που υπάρχουν στο σπίτι του χωρίς, προφανώς, να τα χρειάζεται. Πώς φτάνει, όμως, στο να δημιουργεί περιεχόμενο, αγοράζοντας μάλιστα ενίοτε και πανάκριβα προϊόντα περιποίησης με αυτό το σκοπό; Εδώ σίγουρα υπεισέρχεται η ευθύνη των γονιών, που θεωρούν αυτά τα παιχνίδια αθώα. Ίσως να πιστεύουν πως πρόκειται για μία φάση που θα περάσει. Πράγματι, μπορεί να είναι μία φάση. Όσο διαρκέσει όμως, μπορεί να είναι καταστροφική για ένα παιδί, δημιουργώντας του μία εσφαλμένη εντύπωση για το τι είναι η παιδική του ηλικία. Το να μεγαλώνεις πιο γρήγορα από ό,τι πρέπει έχει μεγάλη διαφορά από το να είσαι πιο ώριμος από την ηλικία σου, σε πνευματικό, συναισθηματικό και ψυχολογικό επίπεδο.
Κι αν οι ενήλικες που βλέπουν αυτά τα βίντεο εντοπίζουν αμέσως το πρόβλημα, και σταματούν να δίνουν views σε τέτοιους λογαριασμούς, τα παιδιά και οι χρήστες της εφηβικής ηλικίας ακολουθούν τέτοιους λογαριασμούς και θέλουν να μιμηθούν ό,τι βλέπουν, αν το προσωπικό τους φίλτρο δεν λειτουργεί με τρόπο ώστε να τους προβληματίσει για το τι ακριβώς κάνουν on camera.
@harperzilmer4 WAIT TILL THE END#fyp ♬ original sound – Witch bitch 😘
Τα παιδιά δεν μπορούν να είναι δημιουργοί περιεχομένου ομορφιάς, πρωτίστως διότι έτσι μπορεί να ανοίξουν την Κερκόπορτα της έλλειψης αυτοπεποίθησης και της μη αποδοχής του εαυτού τους. Συνεπώς, οι γονείς και κηδεμόνες τους πρέπει να ελέγχουν τι ακριβώς αναρτούν στο TikTok και, πριν από αυτό, να εξηγούν στα παιδιά τι ακριβώς είναι αυτό που κάνει π.χ. μία influencer online και γιατί το κάνει.
Αν τα παιδιά μπουν βαθιά μέσα σε αυτό το παιχνίδι κι αρχίσουν να ανησυχού για τις ρυτίδες τους από τα δέκα έτη, τότε το μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα δεν θα είναι καθόλου διασκεδαστικό.
@kimandnorthGood morning ☀️♬ original sound – Capcut Finder