Ο χώρος της μόδας, πέρα από την αίγλη και την ομορφιά που τον χαρακτηρίζει, δεν παύει να είναι ένας τομέας της οικονομίας ιδιαίτερα σημαντικός και συνεχώς μεταβαλλόμενος. Προσαρμόζεται δε, στις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες του κόσμου αναλόγως. Σύμφωνα με την έρευνα State of Fashion 2024 που δημοσιεύτηκε στο ΒoF, μία μίξη αβεβαιότητας αλλά και αισιοδοξίας κυριαρχεί ανάμεσα στα υψηλά στελέχη της μόδας που ερωτήθηκαν, όσον αφορά τις συνθήκες της αγοράς μόδας, πολυτελούς και μη, για το έτος του 2024. Το ξέσπασμα του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς τον Οκτώβριο υπογραμμίζει το αβέβαιο περιβάλλον, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με το εάν μια περιφερειακή διεύρυνση της σύγκρουσης θα μπορούσε να επηρεάσει την παγκόσμια οικονομία και να έχει επιπτώσεις και στη βιομηχανία της μόδας.
Καθώς οι εξελίξεις που αναμένονται είναι πολλές και εκτείνονται σε «τοπία» τόσο τεχνολογικά, περιβαλλοντικά αλλά και κοινωνικά, βλέπουμε δέκα θέματα να ξεχωρίζουν στην έρευνα και να αποτελούν σημεία-κλειδιά για το πώς θα εκτυλιχθεί η νέα χρόνια στο χώρο της ένδυσης.
- Δημιουργία σε γρηγορότερους ρυθμούς
Το 2024, οι παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές πιθανότατα θα συνεχίσουν να είναι ασταθείς. Καθώς οι νέες και συνεχιζόμενες οικονομικές, γεωπολιτικές και άλλες προκλήσεις επιβαρύνουν σε μεγάλο βαθμό την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, οι αγορές μόδας στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Κίνα αντιμετωπίζουν διαφορετικές αντιξοότητες, απαιτώντας από τους προμηθευτές, τις μάρκες και τους λιανοπωλητές να ενισχύσουν τον σχεδιασμό έκτακτης ανάγκης, μεταξύ άλλων μέτρων. - Η κλιματική αλλαγή απειλεί τις αλυσίδες εφοδιασμού των βιομηχανιών
Η συχνότητα και η ένταση των ακραίων καιρικών φαινομένων το 2023 σημαίνει ότι η κλιματική κρίση έχει γίνει ακόμη πιο ορατή, αφήνοντας την αλυσίδα δημιουργίας της μόδας ιδιαίτερα ευάλωτη. Με τους κλιματικούς κινδύνους να επιδεινώνονται σε όλες τις ηπείρους, η βιομηχανία της μόδας δεν μπορεί πλέον να καθυστερήσει την οικοδόμηση ανθεκτικότητας στις αλυσίδες εφοδιασμού της και να συμβάλει στη μείωση των εκπομπών. - Το νέο «Holiday Dress Code»
Οι καταναλωτές προετοιμάζονται φέτος για το μεγαλύτερο έτος ταξιδιών, μέχρι και πριν αυτό της πανδημίας. Ωστόσο, μια αλλαγή στις αξίες σημαίνει ότι οι ταξιδιώτες έχουν διαφορετικό σύνολο προσδοκιών, ακόμη και όταν τα ψώνια παραμένουν ψηλά στην ατζέντα. Οι επωνυμίες και οι λιανοπωλητές θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο ανανέωσης των στρατηγικών διανομής και κατηγορίας για να συναντήσουν τους ταξιδιώτες όπου κι αν βρίσκονται. - Αύξηση της διαφημιστικής δύναμης των influencer
Mε την δημοφιλία των influencers να εκτοξεύεται το 2023, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα συνεχίσει να φτάνει νέα ύψη και το 2024. Αυτή η δημοφιλία έχει ήδη μεταφραστεί οικονομικά για πολλές μικρομεσαίες επωνυμίες αλλά πλέον αναμένεται να συμμετέχουν σε αυτό το νέο διαφημιστικό ρεύμα και brands πολυτελείας. Βέβαια, για να υπάρχει η μεγαλύτερη δυνατή απόδοση αυτής της νέας οικονομικής στρατηγικής πρέπει και να υπάρχει και η αντίστοιχη εμπιστοσύνη στην διαφήμιση μέσω social media video. - Η μόδα υπαίθρου γίνεται ακόμα πιο εστιασμένη στη λειτουργικότητα
Η τεχνική εξωτερική ένδυση έχει προωθηθεί από την υιοθέτηση πιο υγιεινών τρόπων ζωής από τους καταναλωτές μετά την πανδημία καθώς και από το “gorpcore” και είναι πιθανό να επικρατήσει ακόμη περισσότερο το 2024. Περισσότερες μάρκες εξωτερικού χώρου πιθανότατα θα λανσάρουν συλλογές lifestyle, ενώ οι μάρκες lifestyle ενσωματώνουν τεχνικά χαρακτηριστικά- στοιχεία functionality σε συλλογές, θολώνοντας περαιτέρω τα όρια μεταξύ λειτουργικότητας και στυλ. - Τεχνητή Νοημοσύνη και μόδα
Μετά το έτος ξεμπλοκαρίσματος της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης το 2023, εμφανίζονται περιπτώσεις χρήσης σε δημιουργικές βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της μόδας. Η αποτύπωση της αξίας αυτής της δημιουργικής τεχνολογίας το 2024 θα απαιτήσει από τα στελέχη μόδας να κοιτάξουν πέρα από τον αυτοματισμό και να διερευνήσουν τις δυνατότητές του να αυξήσει το έργο των ανθρώπινων δημιουργών. - Τα παιχνίδια δύναμης της γρήγορης μόδας
Ο ανταγωνισμός του fast fashion πιθανότατα θα γίνει ακόμη πιο έντονος το επόμενο έτος. Οι κεντρικοί παίκτες, με επικεφαλής τους Shein και Temu, αλλάζουν τακτικές γύρω από την τιμή, την εμπειρία των πελατών και την ταχύτητα ώστε να προσαρμοστούν στα συνεχώς μεταβαλλόμενα γούστα και τάσεις των καταναλωτών, τα οποία θα συνεχίσουν να επηρεάζονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. - Στροφή στη δύναμη της επωνυμίας και της ιστορίας
Το μάρκετινγκ μάρκας πιθανότατα θα επιστρέψει στο προσκήνιο το επόμενο έτος, καθώς η βιομηχανία μόδας αντιμετωπίζει ένα μεταβαλλόμενο τοπίο στο οποίο το μάρκετινγκ της απλής ενδυματολογικής απόδοσης δεν βασιλεύει πλέον. Οι ψυχολογικές συνδέσεις των καταναλωτών με τις μάρκες πιθανότατα θα είναι κρίσιμες, καθώς οι έμποροι μόδας επαναπροσανατολίζουν τις διαφημιστικές τους στρατηγικές για να δώσουν έμφαση στις μακροπρόθεσμες σχέσεις συναισθηματικής αφοσίωσης των καταναλωτών αυτών στον εκάστοτε οίκο. - Νομοθεσία βιωσιμότητας
Η εποχή της αυτορρυθμιζόμενης βιωσιμότητας της βιομηχανίας της μόδας πλησιάζει στο τέλος της σε όλο τον κόσμο. Σε πολλές χώρες, οι νέοι νομικοί κανόνες θα μπορούσαν να έχουν ευρύ αντίκτυπο τόσο στους καταναλωτές όσο και στους παίκτες της μόδας. Οι μάρκες και οι κατασκευαστές πρέπει να ανανεώσουν τα επιχειρηματικά μοντέλα για να ευθυγραμμιστούν με τις μελλοντικές αλλαγές. - Το «Bullwhip Effect»
Οι αλλαγές στη ζήτηση των καταναλωτών έχουν οδηγήσει στο «φαινόμενο bullwhip», όπου οι περικοπές στις παραγγελίες αυξάνονται σε μέγεθος σε διάφορα μέρη μιας αλυσίδας εφοδιασμού, ασκώντας πίεση στους προμηθευτές μόδας. Τώρα, εάν η προσφορά πρόκειται να συμβαδίσει με την αναμενόμενη ανανεωμένη ζήτηση, τα brands και οι λιανοπωλητές θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο να επικεντρωθούν στη διαφάνεια και να ενισχύσουν τις στρατηγικές συνεργασίες.