Από τον Δεκέμβριο του 2023 έως το φθινόπωρο του 2024, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) παρουσιάζει –σε τρία μέρη– έναν κύκλο εκθέσεων αποκλειστικά αφιερωμένων στο καλλιτεχνικό έργο γυναικών ή καλλιτεχνών που αυτοπροσδιορίζονται ως θηλυκότητες, υπό τον ευρύτερο τίτλο-ομπρέλα «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;» (What if Women Ruled the World?) εμπνευσμένο από το έργο της Yael Bartana (2017).

Με μια νέα παρουσίαση της συλλογής σε έναν ολόκληρο όροφο του Μουσείου, την πρώτη παρουσίαση επιλεγμένων έργων από τη Δωρεά Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου και με μια σειρά από δεκατέσσερις ατομικές εκθέσεις Ελληνίδων και διεθνών καλλιτέχνιδων διαφορετικών γενεών, τους επόμενους μήνες όλο το Μουσείο θα καταληφθεί σταδιακά από τη γυναικεία καλλιτεχνική δημιουργία.

Το εκθεσιακό αυτό πρόγραμμα περιστρέφεται γύρω από ένα υποθετικό ερώτημα που επαναλαμβάνεται συχνά: Τι θα συνέβαινε αν η διακυβέρνηση του κόσμου είχε θηλυκά χαρακτηριστικά, αν βασιζόταν στην ενσυναίσθηση, τη φροντίδα, την κατανόηση και όχι στον ανταγωνισμό, τη βία, και την διαρκή αναζήτηση της ισχύος; Άραγε θα ήταν καλύτερος ο κόσμος μας; Μήπως κάτι τέτοιο θα σήμαινε το τέλος των πολιτικών και ένοπλων συγκρούσεων και αδιεξόδων; Θα ήταν σε καλύτερη μοίρα τα ανθρώπινα δικαιώματα; Οι οικονομικές πολιτικές θα ήταν κοινωνικά πιο δίκαιες και με ευαισθησία για το περιβάλλον και τους μη ανθρώπινους συντρόφους μας; Θα υπήρχαν περισσότερες συζητήσεις και συμβιβασμοί; Ή μήπως θα γινόμασταν μάρτυρες των ίδιων ανθρώπινων ελαττωμάτων, της διαφθοράς και των καταχρήσεων εξουσίας στις οποίες επιδίδονται όσοι κατέχουν κρίσιμες θέσεις λήψης αποφάσεων;

Το εκθεσιακό αυτό πρόγραμμα περιστρέφεται γύρω από ένα υποθετικό ερώτημα που επαναλαμβάνεται συχνά: Τι θα συνέβαινε αν η διακυβέρνηση του κόσμου είχε θηλυκά χαρακτηριστικά, αν βασιζόταν στην ενσυναίσθηση, τη φροντίδα, την κατανόηση και όχι στον ανταγωνισμό, τη βία, και την διαρκή αναζήτηση της ισχύος;

Σε μια εποχή κατά την οποία βλέπουμε την ενίσχυση ανδροκρατούμενων αυταρχικών διακυβερνήσεων σε διάφορα μέρη του κόσμου, που οδηγούν σε κοινωνική και πολιτική πόλωση και αυξημένες γεωπολιτικές εντάσεις, μοιάζει να είναι η κατάλληλη στιγμή για να προβληματιστούμε πάνω σε αυτά τα ερωτήματα που επανέρχονται ολοένα και συχνότερα (στον δημόσιο διάλογο).

Το συγκεκριμένο εγχείρημα είναι πρωτοβουλία της καλλιτεχνικής διευθύντριας του ΕΜΣΤ, Κατερίνας Γρέγου, και αποσκοπεί να επανεξετάσει ριζικά το πώς θα ήταν ένα μουσείο εάν τα περισσότερα έργα της συλλογής του είχαν δημιουργηθεί από γυναίκες καλλιτέχνιδες. Όπως επισημαίνει η ίδια: «Ειδικά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου δεν υπήρξε ποτέ ένα οργανωμένο φεμινιστικό κίνημα στις εικαστικές τέχνες και οι γυναίκες καλλιτέχνιδες περιθωριοποιούνταν συστηματικά για δεκαετίες, η συγκεκριμένη πρωτοβουλία αποτελεί μια σημαντική δήλωση και, ταυτόχρονα, αποκατάσταση μιας μεγάλης ανισότητας. Σε μια εποχή που γινόμαστε μάρτυρες αναζωπύρωσης των επιθέσεων κατά των δικαιωμάτων των γυναικών (όπως π.χ. η ανατροπή της απόφασης ορόσημο του Ανωτάτου Δικαστηρίου των ΗΠΑ Roe vs. Wade, το 1973) το ζήτημα της γυναικείας ενδυνάμωσης και της έμφυλης ισότητας, σε όλους τους τομείς, είναι πιο επείγον από ποτέ άλλοτε».

Χρύσα Ρωμανού. Μεταξοτυπία από το folio Μερικές Σελίδες Ημερολογίου, 1973, 65 x 50 εκ.

Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται οι παρακάτω εκθέσεις:

«ΓΥΝΑΙΚΕΣ, μαζί»: Ομαδική έκθεση με έργα από τη συλλογή του ΕΜΣΤ. Από 14/12/2023 Χώρος έκθεσης: 3. Επιμέλεια: Κατερίνα Γρέγου, Ελένη Κούκου.

«ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΟΥ», Λήδα Παπακωνσταντίνου». Αναδρομική. 14.12.2023-21.04.2024. Χώρος έκθεσης: -1. Επιμέλεια: Τίνα Πανδή.

«Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ ΓΙΑ ΟΣΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΥΣ ΓΙΝΕΤΑΙ», Χρύσα Ρωμανού. 14.12.2023-27.10.2024. Χώρος έκθεσης: 4. Επιμέλεια: Ελένη Κούκου – Δημήτρης Τσουμπλέκας.

«D POSSESSIONS», Δανάη Ανεσιάδου. 14.12.2023-27.10.2024. Χώρος έκθεσης: 4. Επιμέλεια: Ιόλη Τζανετάκη.

ALEXIS BLAKE. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πρεμιέρα: Τρίτη 12.12.2023, στις 11.00 Παρασκευή 15.12.2023, στις 14.00 Σάββατο 16.12.2023, στις 14.00 Κυριακή 17.12.2023, στις 14.00. Διάρκεια 30’. Eπιμέλεια: Άννα Μυκονιάτη.

Alexis Blake, Allegory of the Painted Woman, 2012-2015, Rijksmuseum, Amsterdam, NL, 2015. Φωτογραφία: Ran Biran

Λήδα Παπακωνσταντίνου. Θίασος από την παράσταση «Tο Όνειρο της Μπουμπουλίτσας», 1979. Σπετσιώτικο Θέατρο, Καποδιστριακή Στέγη Σπετσών. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτογραφία: Δημήτρης Παπαδήμας

Info

Περισσότερες πληροφορίες: www.emst.gr

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below