Όσο εξοικειωμένος κι αν είναι κανείς με τον όρο διαδραστική περφόρμανς, τίποτα δεν τον προετοιμάζει για τη συναισθηματική εμπλοκή στην οποία τον οδηγούν ως δύο άλλες σειρήνες η visual artist Sister Sylvester και η Αιγύπτια μουσικός Nadah El Shazly, καθώς καλούν τον θεατή, ακροατή και, εν τέλει, μύστη να γευτεί μία φέτα από τη ζωή του Κωνσταντίνου Καβάφη με δοχείο τις σελίδες από το ημερολόγιο που ο ποιητής διατηρούσε κατά τη σύντομη παραμονή της οικογένειάς του στην Κωνσταντινούπολη.
Ούτε καν ο εμβληματικός χώρος της Ωνάσειου Βιβλιοθήκης, με τους πολύτιμους τόμους πίσω από τις γυάλινες προθήκες και τα έργα τέχνης στους τοίχους ή τα μυστηριώδη στρογγυλά τραπέζια για τέσσερις, με τις επιφάνειες-οθόνες από τις οποίες θα ξεχυθεί φως και χρώματα κατά τη διάρκεια της παράστασης. Πάνω τους ένα μικρό κομψοτέχνημα από χαρτί, ένα εδικά σχεδιασμένο τρισδιάστατο βιβλίο με λόγια, ζωγραφιές και διαφάνειες, αποσπώμενα μέρη και κρυφά σημειώματα, το οποίο το κοινό θα ανοίξει και θα διαβάσει μαζί με την αφηγήτρια Sister Sylvester, ενώ η φωνή της Nadah El Shazly θα ζωντανεύει γύρω τους άλλοτε την Αλεξάνδρεια κι άλλοτε την Κωνσταντινούπολη άλλων εποχών.
Η “Constantinopoliad”, η πολυπρισματική, διαδραστική περφόρμανς της Kathryn Hamilton, γνωστής και ως Sister Sylvester και της Αιγύπτιας μουσικού Nadah El Shazly, ενδιαφέρεται για τις κενές και σκισμένες σελίδες της «Κωνσταντινουπολιάδας», του ημερολογίου που είχε κρατήσει ο Καβάφης όταν ο ίδιος και η οικογένειά του εγκατέλειψαν εσπευσμένα την Αλεξάνδρεια για την Κωνσταντινούπολη.
Το τρισδιάστατο χειροποίητο βιβλίο που περιμένει τους θεατές στην παράσταση είναι η αφετηρία ενός ταξιδιού που περιλαμβάνει μουσική, αφήγηση, ηχητική εγκατάσταση, ανάγνωση και βιντεοπροβολή για να ολοκληρωθεί ένα νοσταλγικό τραγούδι. Οι ημερολογιακές καταχωρήσεις του νεαρού Καβάφη από το ταξίδι του στην οθωμανική Κωνσταντινούπολη του 19ου αιώνα γίνονται αφορμές για μία ματιά στη ζωή και τις σκέψεις του. «Πώς αλήθεια μπορούμε να ανακατασκευάσουμε τις ημέρες και τις νύχτες του Καβάφη, αν δεν μπορούμε να ακούσουμε τη μουσική που άκουγε;» ρωτά η αφηγήτρια και μας παίρνει σχεδόν από το χέρι για να ξεφυλλίσουμε σελίδες με αναμνήσεις και σκίτσα, εικόνες από γειτονιές και νεαρούς εραστές, να ξεδιπλώσουμε σελίδες και να αγγίξουμε πέτρες, καθώς ένα χρωματιστό φως από την επιφάνεια του τραπεζιού γεμίζει τις σελίδες άλλοτε με τη σκόνη από ένα παζάρι κι άλλοτε με το νερό του Βοσπόρου καθώς σαλπάρουμε για τα Πριγκηπονήσια. Ανάμεσα στους ανθρώπους που συνυπάρχουν με τον Καβάφη στην Κωνσταντινούπολη εκείνη την εποχή, είναι και ο Ευγένιος Αντωνιάδης ( 1870 – 1944), ένας από τους μεγαλύτερους ερασιτέχνες αστρονόμους όλων των εποχών, που προσέφερε πολλά στη μελέτη του πλανήτη Άρη και μπλέκεται στην περφόρμανς με τρόπο μαγικό.
Η αφήγηση της συγγραφέως, σκηνοθέτριας και συν-σχεδιάστριας του βιβλίου Sister Sylvester συνεπαίρνει το κοινό κάνοντας την ατμόσφαιρα αβίαστα μυσταγωγική. Η συνθέτρια και τραγουδίστρια Nadah El Shazly χαρίζει στο κοινό ένα όχημα για ταξίδι στο χρόνο με τους αμανέδες της, ενώ το ίδιο το βιβλίο που σχεδίασε επίσης ο Efrîn Nowar γίνεται το κλειδί που ξεκλειδώνει λες το συρτάρι με τα καβαφικά μυστικά, τα ανέκδοτα ποιήματα και τις άγνωστες μέρες και νύστες στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί όπου ένας ποιητής βρίσκεται στο κατώφλι πριν από την ωριμότητα.
Οι παραστάσεις στην Ωνάσειο Βιβλιοθήκη -που ήταν ελεύθερες για το κοινό με δελτία εισόδου- ολοκληρώνονται την Κυριακή 26 Νοεμβρίου, ενώ από τις 22 Νοεμβρίου είναι ανοιχτός ο νέος χώρος του Αρχείου Καβάφη, στην οδό Φρυνίχου, που θα στεγάσει το αρχείο και τη βιβλιοθήκη του ποιητή, όπως και συλλογή προσωπικών αντικειμένων και έργων τέχνης με αναφορές στον ίδιο τον αλεξανδρινό ποιητή που συνεχίζει να εμπνέει και να δημιουργεί πρωτόγνωρες εμπειρίες 160 χρόνια μετά τη γέννησή του.