Η απόλυτη ιστορία Δαβίδ εναντίον Γολιάθ, βασισμένη στα θεότρελα, αληθινά γεγονότα μιας ομάδας καθημερινών ανθρώπων που αναστάτωσαν τη Wall Street και πλούτισαν μετατρέποντας την Gamestop (ένα κατάστημα βιντεοπαιχνιδιών!) στην πιο καυτή εταιρεία του κόσμου, παρουσιάζεται στη νέα ταινία του Κρεγκ Γκιλέσπι («Κρουέλα», «Εγώ, η Τόνια», «Ο Λαρς και η Κούκλα του»), «Αουτσάιντερς» («Dumb Money»).
Στο επίκεντρο βρίσκεται ο Κιθ Γκιλ (Πολ Ντάνο), ο οποίος αρχίζει να δημοσιεύει στο διαδίκτυο τις επενδύσεις του. Η δημοφιλία των επενδυτικών του συμβουλών εκτοξεύεται, εκείνος και όσοι τον ακολουθούν πλουτίζουν, μέχρι τη στιγμή που οι εκατομμυριούχοι αρχίζουν να αντιδρούν και οι δύο πλευρές έρχονται αντιμέτωπες με συγκλονιστικές αλλαγές.
Η απόλυτη ιστορία Δαβίδ εναντίον Γολιάθ, βασισμένη στα θεότρελα, αληθινά γεγονότα μιας ομάδας καθημερινών ανθρώπων που αναστάτωσαν τη Wall Street και πλούτισαν μετατρέποντας την Gamestop (ένα κατάστημα βιντεοπαιχνιδιών!) στην πιο καυτή εταιρεία του κόσμου.
Το «Μεγάλο Σορτάρισμα» συναντάει το «Social Network» σε μία ταινία βασισμένη στο βιβλίο του Μπεν Μέζριτς, «The Antisocial Network», με ένα εντυπωσιακό καστ.
Οι μετοχές της Gamestop στα ύψη
Τον Ιανουάριο του 2021 μια απροσδόκητη καραντίνα κράτησε άπαντες έγκλειστους για εννιά μήνες, ενώ εκείνη την περίοδο η εισβολή στο Καπιτώλιο απείλησε τις αμερικάνικες εκλογές και την ίδια την ιδέα της Δημοκρατίας.
Η αβεβαιότητα για το μέλλον, οι οικονομικές αναταραχές και η οργή για τις οικονομικές ανισότητες ήταν η κλιμάκωση ενός κόσμου που ακροβατούσε στην τρέλα για δεκαετίες. Από το 1989, το πλουσιότερο 10% των αμερικάνικων νοικοκυριών αύξησε τις περιουσίες του κατά 29 τρισεκατομμύρια δολάρια ενώ αντιθέτως η περιουσία των φτωχότερων νοικοκυριών μειώθηκε. Η κατάσταση αγρίεψε ακόμα περισσότερο το 2021, όταν το 1% άρπαξε τα 2/3 όλου του νέου παραγόμενου πλούτου και οι πλουσιότεροι άνθρωποι του κόσμου διπλασίασαν τον πλούτο τους.
Από το 1989, το πλουσιότερο 10% των αμερικάνικων νοικοκυριών αύξησε τις περιουσίες του κατά 29 τρισεκατομμύρια δολάρια ενώ αντιθέτως η περιουσία των φτωχότερων νοικοκυριών μειώθηκε.
Και μέσα σε αυτό κλίμα οξυνόμενων ανισοτήτων, μια ομάδα αρχάριων επενδυτών, πραγματικά μια ομάδα απλών ανθρώπων, μετέτρεψαν την παραπαίουσα Gamestop σε μια εταιρεία με την μεγαλύτερη αξία στον κόσμο, χρεοκοπώντας παράλληλα διάφορα hedge funds όπου είχαν στοιχηματίσει στην πτώση της τιμής της μετοχής της. Μια λαϊκή εξέγερση παρακινούμενη από διαδικτυακά τρολ, που έκαναν αυθάδεις και χιουμοριστικές δημοσιεύσεις.
«Για χρόνια, οι επενδυτές της Γουόλ Στριτ φώναζαν τους εαυτούς τους ως “έξυπνο χρήμα”, ενώ ως χαζό χρήμα εννοούσαν τους μικρο-επενδυτές», σχολιάζει ο Κρεγκ Γκιλέσπι, εξηγώντας τον τίτλο της ταινίας. «Τους λένε χαζό χρήμα επειδή υποτίθεται ότι επενδύουν τα χρήματα τους και τελικά δεν βγάζουν κέρδος. Η περίπτωση της Gamestop, αλλά και η ταινία, είναι για τον απλό άνθρωπο που αισθάνεται πως το σύστημα είναι στημένο και επιτέλους, ακούγεται», συμπληρώνει ο σκηνοθέτης.
«Για χρόνια, οι επενδυτές της Γουόλ Στριτ φώναζαν τους εαυτούς τους ως “έξυπνο χρήμα”, ενώ ως χαζό χρήμα εννοούσαν τους μικρο-επενδυτές», σχολιάζει ο Κρεγκ Γκιλέσπι, εξηγώντας τον τίτλο της ταινίας. «Τους λένε χαζό χρήμα επειδή υποτίθεται ότι επενδύουν τα χρήματα τους και τελικά δεν βγάζουν κέρδος».
Η πρωταγωνίστρια Αμέρικα Φερέρα (που γνωρίσαμε πολλοί μέσα από την «Barbie») σε μια σύντομη συνέντευξή της θυμάται ότι το 2021, στο Λος Άντζελες, έτυχε να περάσει μπροστά από μια «ολόκληρη πολιτεία όπου έμεναν άστεγοι κάτω από τον αυτοκινητόδρομο». Εκείνη την περίοδο, που πρωταγωνιστούσε στις ειδήσεις το στρίμωγμα σορταρίσματος της Gamestop, σκέφτηκε ότι αυτή η σκηνή θα μπορούσε να είναι η πρώτη μιας ταινίας.
«Ξέρω σε ένα υποθετικό επίπεδο πως ό,τι συμβαίνει στην καθημερινή μας ζωή εξαρτάται πλήρως από αυτούς που φορούν κοστούμι και λαμβάνουν αποφάσεις που επηρεάζουν εκατομμύρια» είπε η ηθοποιός. Παραδέχεται ότι «δεν έλκεται απαραίτητα» από τον κόσμο των χρηματοοικονομικών αλλά, όπως συνειδητοποιούμε όλο και περισσότερο, «συνδέεται με τα πάντα στη ζωή, την κουλτούρα, τη χώρα, τον κόσμο μας».
«Ξέρω σε ένα υποθετικό επίπεδο πως ό,τι συμβαίνει στην καθημερινή μας ζωή εξαρτάται πλήρως από αυτούς που φορούν κοστούμι και λαμβάνουν αποφάσεις που επηρεάζουν εκατομμύρια», είπε η Αμέρικα Φερέρα.
Πώς προέκυψε η ιδέα για την ταινία
Ο παραγωγός της, Άρον Ράιντερ, αν και δεν καταλάβαινε ούτε τι ακριβώς συνέβαινε, ούτε το γιατί, παρακολουθούσε τα γεγονότα της Gamestop. Κάπως έτσι του γεννήθηκε η ιδέα μιας ταινίας για την άνοδο και την πτώση της εταιρείας, ενώ λίγο αργότερα έτυχε να υποπέσει στην αντίληψη του ένα σχετικό βιβλίο, το «Antisocial Network», του οποίου ο συγγραφέας είχε γράψει και το βιβλίο πάνω στο οποίο βασίστηκε η επιτυχημένη ταινία του Ντέιβιντ Φίντσερ, «Social Network». Αφού εξασφάλισε τα δικαιώματα μεταφοράς του βιβλίου, προσέλαβε τις Ρεμπέκα Άντζελο και Λόρεν Σούκερ Μπλουμ για να αναλάβουν τη συγγραφή του σεναρίου.
Εκείνες, έχοντας εργαστεί ως δημοσιογράφοι στη Wall Street Journal, είχαν μια επαφή με τα γεγονότα, ωστόσο για τις ανάγκες της ταινίας εμβάθυναν ακόμα περισσότερο, ενώ η δημοσιογραφική τους πείρα συνέβαλλε αρκετά στη διαμόρφωση του σεναρίου. «Στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», αναφέρει η Μπλουμ, «μπορείς να ακολουθείς πραγματικούς ανθρώπους που μοιράζονται τις εμπειρίες τους. Λατρεύουμε να ανακαλύπτουμε την οπτική ανθρώπων που απέχουν από τις δικές μας εμπειρίες, να γράφουμε ιστορίες πολύ διαφορετικές από τις δικές μας ζωές».
«Στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», αναφέρει η σεναριογράφος Λόρεν Σούκερ Μπλουμ, «μπορείς να ακολουθείς πραγματικούς ανθρώπους που μοιράζονται τις εμπειρίες τους. Λατρεύουμε να ανακαλύπτουμε την οπτική ανθρώπων που απέχουν από τις δικές μας εμπειρίες, να γράφουμε ιστορίες πολύ διαφορετικές από τις δικές μας ζωές».
Αυτή η δημοσιογραφική προσέγγιση επηρέασε κάθε τους επιλογή στο σενάριο. «Η συγγραφή σεναρίων γίνεται πολύ καλύτερη όταν λειτουργεί ως μια πράξη ενσυναίσθησης, κι αυτό είναι που μας ενθουσιάζει», συμπληρώνει η Άντζελο, ενώ λίγο αργότερα προσθέτει πως «στη διάρκεια της σταδιοδρομίας μας συνειδητοποιήσαμε ότι οι καλύτερες ιστορίες είναι εκείνες που στην καρδιά τους έχουν τους καλύτερους χαρακτήρες. Πιστεύω πως πλέον γνωρίζουμε πολλά περισσότερα απ’ όσα γνωρίζαμε τότε και αυτό πιθανότατα θα μας έκανε καλύτερους δημοσιογράφους».
Δείτε τη συνέντευξη της Αμέρικα Φερέρα:
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας:
Info
Στους κινηματογράφους από την The Film Group.
Σκηνοθεσία: Κρεγκ Γκιλέσπι. Σενάριο: Ρεμπέκα Άντζελο, Λόρεν Σούκερ Μπλουμ. Παραγωγή: Κρεγκ Γκιλέσπι, Άρον Ράιντερ, Ρεμπέκα Άντζελο, Λόρεν Σούκερ Μπλουμ, Μπεν Μέζριτς, Τέντι Σβάρτσμαν, Μάικλ Χάιμλερ, Τζον Φριντμπεργκ, Άντριου Σουέτ, Τζόνι Χόλαντ, Κάμερον Γουίνκλεβος, Τάιλερ Γουίνκλεβος, Κέβιν Ούλριχ. Ηθοποιοί: Πολ Ντάνο, Σεθ Ρόγκεν, Αμέρικα Φερέρα, Πιτ Ντέιβιντσον, Σέιλιν Γούντλεϊ, Νικ Όφερμαν, Άντονι Ράμος, Σεμπάστιαν Σταν. Μοντάζ: Κιρκ Μπάξτερ. Φωτογραφία: Νικόλας Καρακατσάνης. Μουσική: Γουίλ Μπέιτς. Διάρκεια: 105’. Διανομή: THE FILM GROUP. Είδος: Κωμωδία, Δράμα, Βιογραφική. Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ