Τι θα συνέβαινε αν στις συνεντεύξεις ανδρών αθλητών ακουγόντουσαν γυναικείες ερωτήσεις; Κι όταν λέμε γυναικείες, δεν εννοούμε προερχόμενες από γυναίκες δημοσιογράφους, αλλά με περιεχόμενο το οποίο στερεοτυπικά ταιριάζει σε μία γυναίκα. Ένα video με έξυπνο μοντάζ, που συνδυάζει ερωτήσεις που πράγματι έχουν δεχτεί γυναίκες αθλήτριες, με αντιδράσεις ανδρών που ασχολούνται με τον ίδιο επαγγελματικό χώρο, δείχνει ξεκάθαρα τα διαφορετικά κριτήρια με τα οποία η κοινωνία αντιμετωπίζει τους αθλητές βάσει του φύλου τους.
Η εκπροσώπηση του γυναικείου αθλητισμού στα μέσα ενημέρωσης κάθε είδους είναι, συγκριτικά με αυτή των ανδρικών σπορ, πολύ μικρότερη. Σύμφωνα με πληροφορίες του The Female Quotient, στις ΗΠΑ μόλις το 5% των γυναικείων αθλημάτων παρουσιάζεται στα μέσα. Και όταν αυτό συμβαίνει, συνήθως οι αθλήτριες ερωτώνται επανειλημμένως πράγματα που δεν έχουν σχέση με το άθλημα και την προσπάθειά τους, αλλά εμφορούνται είτε από την αντικειμενοποίηση του γυναικείου σώματος, είτε από την αντίληψη ότι μία γυναίκα αθλήτρια πρέπει να ερωτηθεί κάτι διαφορετικό από έναν άνδρα αθλητή, διότι ως γυναίκα «δεν είναι τόσο αθλήτρια».
«Τι έχεις να μας πεις για τα σχόλια που έγιναν σχετικά με το σώμα σου, ότι έχει κοριτσίστικα χαρακτηριστικά;», «θα μας κάνεις μία σβούρα», «σε ποιο brand ανήκουν τα ρούχα που φοράς;» και πολλές ακόμα ερωτήσεις που δεν έχουν καμία σχέση με την απόδοση μίας αθλήτριας πραγματοποιούνται διαρκώς σε συνεντεύξεις τύπου αθλητριών. Αντί οι γυναίκες να ερωτηθούν για τις προσπάθειές τους, τα όνειρά τους, τους στόχους τους, υφίστανται το κλισέ μαρτύριο ερωτήσεων τύπου «πώς συνδυάζετε τη δουλειά με τη μητρότητα;».
Ο τρόπος προσέγγισης των αθλητριών στην παρουσίαση των σπορ τους λατρεύει τα στερεότυπα των φύλων, εστιάζει στην ομορφιά και στο πόσο καλλίγραμμο μπορεί να είναι ένα σώμα, ενώ οι άνδρες αθλητές ερωτώνται πρωτίστως για τις ικανότητές τους, τι έκαναν σωστά και τι όχι, καθώς και τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν απέναντι στους αντιπάλους τους.
Οι ερωτήσεις που γίνονται σε γυναίκες αθλήτριες συχνά είναι ως και απρεπείς. «Ποιο είναι το celebrity crush σας;». Τι σχέση έχει αυτό με το αν η οποιαδήποτε αθλήτρια κέρδισε, έχασε, έκανε ρεκόρ, τραυματίστηκε ή προσπαθεί να προκριθεί στους Ολυμπιακούς Αγώνες; Η εξωτερική εμφάνιση και πολλές φορές ο χαρακτήρας μίας αθλήτριας, με πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της Serena Williams, είναι οι δύο άξονες γύρω από τους οποίους τα μέσα ενημέρωσης θα παρουσιάσουν τις ίδιες και τη δουλειά τους.
Τι πρέπει να γίνει; Το video δείχνει ξεκάθαρα ότι τέτοιου είδους ερωτήσεις πρέπει να πάψουν να πραγματοποιούνται. Διότι, παρότι σε αυτό έγιναν υποθετικά, οι αντιδράσεις των ανδρών είναι ακριβώς αυτές που θα περιμέναμε να έχουν, αν ήταν στη θέση των γυναικών συναδέλφων τους.
Σε πρώτο πλάνο πρέπει να βρίσκεται η προσπάθεια της αθλήτριας και αυτό είναι κάτι που πρέπει να απαιτήσουμε, αναφέρει το προφίλ στο YouTube «Cover the Athlete», που έχει μεν να ανανεωθεί για χρόνια, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει αλλάξει τίποτα από αυτά που δείχνει σε video του.
Το ίδιο θα θέλαμε να γίνει, φυσικά, και στο κόκκινο χαλί και γενικά οπουδήποτε εμφανίζονται γυναίκες. Γιατί να ρωτάμε μόνο ποιο brand φόρεσε κάποια ηθοποιός και όχι ποια είναι η γνώμη της για κάποιο τρέχον θέμα της επικαιρότητας; Ας είμαστε ειλικρινείς όπως η Serena Williams, που μία φορά ερωτήθηκε από δημοσιογράφο «γιατί δε χαμογελάει» και η ίδια απάντησε πολύ απλά «γιατί δε θέλω να είμαι εδώ τώρα». Κάπου που θα τη ρωτούσαν για τις επιδόσεις της, μάλλον. Ή στο κρεβάτι της, όπως είχε επισημάνει στην απάντησή της.
View this post on Instagram