Για την Νταϊάνα Καρβούνη με σπουδές στις εικαστικές τέχνες στο Sarah Lawrence College στη Νέα Υόρκη και το Industrial Design στο Pratt Institute, και τη Βίβιαν Φίλιππα, πτυχιούχο Αρχιτεκτονικής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, με ειδίκευση στην Πολεοδομία, οτιδήποτε τις συγκινεί μπορεί να λειτουργήσει ως πηγή έμπνευσης, κι αυτή η συνάντηση μπορεί να συμβεί εντελώς ξαφνικά και παντού.
Με τις δουλειές τους «συνδιαλέγονται με την ύλη», όπως χαρακτηριστικά λένε, αποκαλύπτοντας τα συναισθήματα και τις αισθήσεις, τις σχέσεις δηλαδή που ενεργοποιούνται από τις συναντήσεις αυτές. Επίσης, πιστεύουν ότι η συνύπαρξη της αισθητικής με τη λειτουργικότητα είναι φυσιολογικά εφικτή.
Με οδηγό αυτή την ιδιαίτερη οπτική για το καθετί που τις περιβάλλει, ξεκίνησαν μια κοινή πορεία ως Anaktae, όνομα που εμπνεύστηκαν από την αρχαία Ελλάδα. Η Νταϊάνα βλέπει τη Βίβιαν ως ηγετική προσωπικότητα, λαμπερή κι ευγενική, ενώ η Βίβιαν αναγνωρίζει στην Νταϊάνα γενναιότητα, τόλμη και γενναιοδωρία. Αναμενόμενο ο συνδυασμός τους να είναι ιδανικός και η συνεργασία τους να φέρνει πλούσιους καρπούς στο εγχώριο design.
Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας;
Το 2009 αναλάβαμε να «μεταφράσουμε» ένα κείμενο κοινωνιολογικού περιεχομένου για την έρημο Καλαχάρι και τους κατοίκους της σε ένα χρηστικό αντι-κείμενο. Η πρώτη μας κοινή δημιουργία άρχισε λοιπόν με ένα κείμενο και προέκυψε όχι μόνο ένα αντικείμενο, αλλά μια ολόκληρη συλλογή, η Kalahari Collection. Η συνεργασία μας συνεχίστηκε ως Two Is Company, καθώς πιστεύουμε στην έννοια της συνέργειας, δηλαδή ότι οι καλύτερες αποφάσεις παίρνονται όταν σκέφτονται τουλάχιστον δύο άνθρωποι με κοινούς στόχους. Το 2019 μέσα από μια εξελικτική διαδικασία μεγαλώσαμε σε Anaktae. Το πεδίο όπου δραστηριοποιούμαστε περιλαμβάνει αρχιτεκτονική και design από τη σύλληψη στο σχεδιασμό και την εφαρμογή. Στην Anaktae σχεδιάζουμε και υλοποιούμε τα projects μας μέσα από συμπληρωματική αισθητική, δημιουργική σαφήνεια, πίστη στην κεντρική ιδέα και εξωστρέφεια. Έχουμε από την αρχή της επαγγελματικής μας δραστηριότητας ένα όραμα, που είναι σαφές αλλά ευέλικτο στις προκλήσεις, έχουμε επιμονή, πίστη και πολυεπίπεδη αντίληψη.
«Το 2009 αναλάβαμε να “μεταφράσουμε” ένα κείμενο κοινωνιολογικού περιεχομένου για την έρημο Καλαχάρι και τους κατοίκους της σε ένα χρηστικό αντι-κείμενο. Η πρώτη μας κοινή δημιουργία άρχισε λοιπόν με ένα κείμενο και προέκυψε όχι μόνο ένα αντικείμενο, αλλά μια ολόκληρη συλλογή, η Kalahari Collection».
Οι δημιουργίες σας διακρίνονται από αρμονία και γεωμετρία, που παραπέμπουν στην κλασική ελληνική αρχιτεκτονική. Αυτό θέλατε;
Οι δημιουργίες μας, σε όλες τις κλίμακες εφαρμογής, έχουν το διακριτό ύφος, το χαρακτήρα και το έντονο αποτύπωμα της Anaktae. Αυτό γίνεται αβίαστα και φυσιολογικά, χωρίς να το προσπαθούμε, αλλά είναι γεγονός ότι πίσω από το χαρακτηριστικό ύφος στις δημιουργίες μας κρύβεται μια τεράστια δουλειά -και στην εταιρεία, αλλά και προσωπική- ώστε να καταφέρουμε να κάνουμε αυτό που μας συγκινεί.
Οι αρχές μας όλα αυτά τα χρόνια παραμένουν οι δομικοί μας λίθοι: αρχετυπικές μορφές, διαχρονικός σχεδιασμός, στιβαρή ποιότητα, χειροποίητη κατασκευή στην Ελλάδα με εξωστρέφεια. Η αισθητική μας ταυτότητα συμπυκνώνει διαφορετικές επιρροές, συνδυάζει δομές και σύμβολα από τον ελληνικό πολιτισμό με στοιχεία από τον πρώιμο μοντερνισμό του ’40 και την art deco, εντάσσοντας και επαναπροσδιορίζοντάς τα σε ένα σύγχρονο πλαίσιο. Η δωρικότητα της αχαϊκής φόρμας ταιριάζει απόλυτα στο στίγμα που επιδιώκουμε να αφήνουν οι δημιουργίες της Anaktae.
Από πού αντλείτε ιδέες και έμπνευση; Ποιες είναι οι αναφορές σας;
Οτιδήποτε μας συγκινεί μπορεί να λειτουργήσει ως πηγή έμπνευσης και αυτή η συνάντηση με την έμπνευση μπορεί να γίνει ξαφνικά και παντού. Οι αγαπημένοι μας δημιουργοί έχουν κάτι κλασικό, έναν στιβαρό πυρήνα και είναι αιφνιδιαστικά πρωτοποριακοί ταυτόχρονα. Είναι γειωμένοι και απόκοσμοι, συγκροτημένοι και ενθουσιώδεις, νιώθουμε ότι μέσα τους κατοικεί μια εκρηκτική ύπαρξη. Θα αναφέρουμε μερικούς μόνο: Τζότο, Φρίντριχ, Αλμπέρτο Τζακομέτι, Μαρκ Ρόθκο, Αντριου Γουάιεθ. Από τους Ελληνες δημιουργούς ο Πικιώνης, ο Ζενέτος, ο Μόραλης. Αυτό που ακόμα μας γοητεύει στην Ελλάδα είναι η φυσική αίσθηση του μέτρου και της κλίμακας που εμφανίζεται απροσδόκητα και σχεδόν παράλογα μέσα στο χάος. Θα θέλαμε να είχαμε απολαύσει ενεργό το δίκτυο των «Ξενία» του Άρη Κωνσταντινίδη, τη συνεργασία του Σαρίδη με τον Ρόμπσον Γκίμπινς, το πολεοδομικό σχέδιο του Γιάννη Δεσποτόπουλου για το Πνευματικό Κέντρο της Αθήνας. Αγαπημένος μας αρχιτέκτονας είναι ο Όσκαρ Νιεμάγιερ για τον τρόπο που χειρίζεται την κλίμακα και διυλίζει την προσωπική επιθυμία στη δημόσια σφαίρα. Επίσης, ο Ρίτσαρντ Νόιτρα, ο Τζον Λάουτνερ, ο Άντολφ Λος. Έχουμε αδυναμία στα κεραμικά, η Λούσι Ρι και ο Αξελ Σάλτο είναι από τους αγαπημένους μας κεραμίστες.
«Θα θέλαμε να είχαμε απολαύσει ενεργό το δίκτυο των “Ξενία” του Άρη Κωνσταντινίδη, τη συνεργασία του Σαρίδη με τον Ρόμπσον Γκίμπινς, το πολεοδομικό σχέδιο του Γιάννη Δεσποτόπουλου για το Πνευματικό Κέντρο της Αθήνας».
Σχεδιασμός, επιλογή υλικών, κατασκευή: Τι αποτελεί για εσάς μεγαλύτερη πρόκληση;
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η δουλειά μας είναι να αποκαλύπτουμε μια σειρά από δομικά συμβάντα, κτίρια και αντικείμενα. Και ταυτόχρονα να διερευνούμε τα εργαλεία για να το κάνουμε αυτό εφικτό: την επιθυμία, την επιμονή, την επικοινωνία. Με τις δουλειές μας συνδιαλεγόμαστε με την ύλη. Αποκαλύπτουμε τα συναισθήματα και τις αισθήσεις, τις σχέσεις δηλαδή που ενεργοποιούνται από τις συναντήσεις του δημιουργού και του χώρου. Αυτή η εξερεύνηση δεν στοχεύει σε ένα συγκεκριμένο μέγεθος, σε ένα χρηστικό αντικείμενο ή σε ένα σπίτι. Θέλουμε να κινούμαστε με ευελιξία ανάμεσα στις κλίμακες και να ανακαλύπτουμε νέες εφαρμογές της έμπνευσής μας σε έπιπλα και χώρους. Αγαπάμε και αφοσιωνόμαστε σε όλα τα στάδια της δημιουργίας: συγκέντρωση, σχεδιασμός, κατασκευή και επικοινωνία.
Με τι κριτήρια επιλέγετε συνεργάτες;
Όλη μας η παραγωγή γίνεται στην Ελλάδα σε ειδικευμένα εργαστήρια μαρμαροτεχνίας και μεταλλοτεχνίας, επιπλοποιεία και χυτήρια. Έχουμε την τύχη να δουλεύουμε με ανθρώπους με πάθος για την κατασκευή και ανακαλύπτουμε συχνά νέους που πάνε ένα βήμα παραπέρα τις αυστηρές μας απαιτήσεις. Η κατασκευή κάθε έργου ή συλλογής είναι μια συλλογική δουλειά με ιεραρχίες και καταμερισμό εργασιών. Με τους συνεργάτες και τους κατασκευαστές μας υπάρχουν αλληλοεκτίμηση και σύμπνοια που συνυπάρχουν με το σεβασμό στα όρια ανάμεσα στις υποχρεώσεις μας και τις προσωπικότητές μας.
«Όλη μας η παραγωγή γίνεται στην Ελλάδα σε ειδικευμένα εργαστήρια μαρμαροτεχνίας και μεταλλοτεχνίας, επιπλοποιεία και χυτήρια».
Design για high ή και για low budget;
Η δουλειά της εταιρείας μας χαρακτηρίζεται από υψηλή ποιότητα χειροποίητης κατασκευής στην Ελλάδα και ιδιαίτερα υλικά, και αυτό εξαρχής δεν είναι χαμηλού προϋπολογισμού. Οι συλλογές μας όμως έχουν ένα μεγάλο εύρος ειδών και τιμών, θέλουμε και μπορούμε να προσεγγίσουμε ένα κοινό που αναζητά ιδιαίτερα αντικείμενα που θα κάνουν τη διαφορά στο χώρο του. Στα projects μας, interiors και αρχιτεκτονικά, λειτουργούμε χωρίς στεγανά, κινούμαστε με ευελιξία στις προκλήσεις των budgets και απαντάμε σε καθημερινές αισθητικές ανάγκες αυθόρμητα και απλά. Άλλωστε η πολυτέλεια στο design δεν συναρτάται από το budget. Εξαρτάται από το πώς επιθυμεί κανείς να διαμορφώσει το περιβάλλον στο οποίο ζει και κινείται.
Οι χώροι όπου κατοικούμε και εργαζόμαστε μπορούν να εγείρουν συναισθήματα και να απελευθερώσουν αισθήσεις;
Απόλυτα! Νιώθουμε ότι τα έπιπλα και τα αντικείμενά μας δημιουργούν στο χώρο ένα αισθητικό δίκτυο που αποπνέει θετική ενέργεια και δομικό αισθησιασμό.
Η σχεδιαστική νόρμα «Form follows function» τι σημαίνει για εσάς;
Πιστεύουμε ότι η συνύπαρξη της αισθητικής με τη λειτουργικότητα είναι φυσιολογικά εφικτή. Δεν πιστεύουμε σε αυτό το διαχωρισμό και την ιεράρχηση. Η αισθητική μπορεί να λειτουργεί τέλεια και στην ειλικρινή λειτουργικότητα πάντα λάμπει η αισθητική. Ας αφήσουμε πίσω μας, επιτέλους, αυτό το δίπολο.