Κάθε φορά που σκέφτομαι τι άρωμα να προτείνω σε κάποιον που με ρωτάει -κάτι που θεωρώ βέβαια άκρως προσωπικό, αλλά δεν έχει σημασία- η Colonia της Acqua di Parma είναι μέσα στη λίστα με αυτά που μου έρχονται αμέσως στο μυαλό. Και όχι τυχαία. Είναι μια πολύ χαρακτηριστική φωτεινή εσάνς που αφήνει μια μοναδικά φρέσκια αύρα. Νότες από λεμόνι, περγαμόντο της Καλαβρίας και πορτοκάλι συναντούν τη λεβάντα, τη λουίζα και το δαμασκηνό ρόδο ενώ βετιβέρ, σανταλόξυλο και πατσουλί σφραγίζουν αυτό το ηλιόλουστο άρωμα. Από το 1916 που ιδρύθηκε ο οίκος, με πρώτο άρωμα τη θρυλική Colonia, μέχρι σήμερα, έχουν εκφραστεί πολλοί καλλιτέχνες πάνω στο πασίγνωστο μπουκάλι του.
Φέτος, η Colonia Limited Edition σχεδιάζεται από τον Σάμιουελ Ρος. Ο Βρετανός σχεδιαστής και καλλιτέχνης είναι γνωστός για το δικό του brand με ρούχα και αξεσουάρ που ονομάζεται A-COLD-WALL*, στο οποίο συνδυάζει τα ιδιαίτερα υλικά και την καινοτομία στο σχεδιασμό με την εξερεύνηση αφηρημένων μορφών και επιρροών μπρουταλισμού. Η ερμηνεία του για την Colonia είναι μια ωδή στο παρελθόν, που διοχετεύεται μέσα από τη σύγχρονη οπτική του και ουσιαστικά ενώνει τη φινέτσα της Ιταλίας με την αστική δύναμη του Λονδίνου.
Ποια είναι η άποψή σας για την Acqua di Parma;
Η Acqua di Parma έχει μια πολύ ισχυρή ταυτότητα. Έχω βρεθεί πολλές φορές σε καταστήματα ή μπροστά σε corners του οίκου και σέβομαι και αγαπώ την αισθητική του και τον τρόπο με τον οποίο ορίζεται από άποψη βιομηχανικού σχεδιασμού – τα χρώματα, η τυπογραφία, αλλά και το design του μπουκαλιού είναι πολύ δυνατά. Kαι φυσικά το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα της Acqua di Parma είναι ο ορισμός της αισιοδοξίας.
Tι είναι αυτό που σας ενθουσιάζει στη συνεργασία σας με τον οίκο;
Υπάρχουν μια ένταση και ένας πλούτος που θα μπορούσα να ξεκλειδώσω. Η αληθινή ευκαιρία δεν είναι να ανασχεδιάσω την ταυτότητα, αλλά να προσθέσω έξτρα χαρακτηριστικά σε αυτήν, να πω μια νέα διαφορετική ιστορία. Δεν χρειάζεται να την αλλάξουμε. Θα έλεγα περισσότερο δημογραφικά, ειδικά στους millennials και στην Gen Z να δώσουμε ένα νέο τρόπο να δουν το brand. Το να μετατρέψω αυτό το χαρακτηριστικό κίτρινο σε μια πολύ πιο βιομηχανική, πολύ έντονη απόχρωση που αντανακλά το φως, αντί να το απορροφά, ήταν το σημείο εκκίνησης. Μιλάμε τη γλώσσα της νέας γενιάς, αλλά δημιουργούμε κάτι που απευθύνεται σε κάθε γενιά. Η Acqua di Parma είναι ένα συναίσθημα, σαν γεύση, σαν ευαισθησία. Και προσκαλούμε τον κόσμο να αγκαλιάσει αυτή την εμπειρία.
Ποια είναι η σύνδεση μεταξύ του αρώματος και του βιομηχανικού σχεδιασμού;
Είναι και τα δύο εύπλαστα. Και τα δύο έχουν σκοπό να βελτιώσουν την τελική εμπειρία του χρήστη. Και φυσικά μπορούν να επηρεάσουν το περιβάλλον. Το άρωμα ενός μπουκαλιού είναι σαν ένα γλυπτό. Είναι ένα αντικείμενο με το οποίο υπάρχει καθημερινή αλληλεπίδραση στο σπίτι κάποιου – ξυπνά το πρωί, το αγγίζει και το ψεκάζει. Οσον αφορά την εμπορική πλευρά, όλα ενώνονται. Δημιουργείται ένα εναλλακτικό όραμα της μάρκας, ένας παράλληλος δρόμος μέσα στο σύμπαν της. Ο πατέρας μου δούλευε με βιτρό και έτσι ήρθε αυτή η ιδέα του σχεδιασμού, σαν ένα φακό μέσα από τον οποίο βλέπεις, αυτή ήταν για μένα η έμπνευση. Αυτή η αίσθηση του να βλέπεις ένα αντικείμενο ή ένα σχήμα και να ανακαλύπτεις μια νέα οπτική μέσα από αυτό.
Πώς αυτή η έννοια διαμορφώνει το όραμά σας για την Colonia;
Η κλασική Colonia της Acqua di Parma είναι ένα αιχμηρό άρωμα με ενέργεια. Εδωσα μια νέα ερμηνεία στο σχέδιο μέσα από την έννοια της αποδόμησης: πώς διατηρούμε την αρχική δομή και τις αναλογίες, που είναι τόσο εμβληματικές και διαχρονικές, και τις εκσυγχρονίζουμε με χρώμα, τυπογραφία και εκτύπωση έτσι ώστε να αποτυπώνουν τη δική μου σχεδιαστική γλώσσα. Ο ίδιος ο χυμός είναι το φυσικό αντικείμενο που περικλείεται μέσα στο γυαλί. Ηθελα λοιπόν να δημιουργήσω σχεδόν μια οπτική ψευδαίσθηση, με μια λοξή προοπτική όταν το κρατάς ψηλά στο φως. Δημιουργήθηκε αρχικά σε ψηφιακή μορφή, καθώς το περιεχόμενο του κουτιού θα πρωτοεμφανιστεί στα social media. Αφαίρεσα τα γράμματα από την μπροστινή όψη του μπουκαλιού για να το κάνω ακόμη πιο καθαρό σχεδιαστικά. Παρ’ όλα αυτά, είναι ακόμη αναγνωρίσιμο το brand αποδεικνύοντας πόσο εμβληματικό είναι το σχέδιο του μπουκαλιού.
Με ποιον τρόπο η Ιταλία είναι τόσο σημαντική;
Είναι συνώνυμη με την κληρονομιά, την έκφραση και την αισιοδοξία. Και φυσικά με την αρχιτεκτονική και τους αρχιτέκτονες, που όχι μόνο έχτισαν την Ιταλία, αλλά διαμόρφωσαν το βιομηχανικό σχεδιασμό σε όλη την Ευρώπη. Και όσον αφορά τη σύνδεση μεταξύ Βρετανών και Ιταλών αρχιτεκτόνων; Από τον Ρέντσο Πιάνο, που εργάστηκε τόσο πολύ στο Λονδίνο, μέχρι τον Ρίτσαρντ Ρότζερς, ο οποίος είναι Βρετανός, αλλά έχει ιταλική κληρονομιά. Αυτές ήταν και οι αναφορές μου για το συγκεκριμένο project: να παρουσιάσω μια σύγχρονη, μητροπολιτική εκδοχή της Ιταλίας και της Acqua di Parma που έχει τόσο δυνατό DNA και παράδοση στην ιταλική δεξιοτεχνία.