Πώς θα καταλάβουμε ότι η κοινωνία μας απαλλάσσεται, σιγά σιγά, από τα έμφυλα στερεότυπα; Μια από τις απαντήσεις βρίσκεται στις παιδικές ζωγραφιές, που απεικονίζουν, ουσιαστικά, ό,τι οι μεγάλοι διδάσκουν με τα λόγια και τις πράξεις τους στα νεότερα μέλη μιας οικογένειας, δηλαδή στην επόμενη γενιά.

Με αυτό το σκεπτικό, Αμερικανοί ερευνητές ανάλυσαν πάνω από 20.000 δημιουργίες παιδιών 5-18 ετών, οι οποίες προέρχονται από ένα χρονικό διάστημα που καλύπτει περίπου μισό αιώνα – χονδρικά, από τη δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα.

Τι παρατήρησαν οι ειδικοί, σύμφωνα με σχετικό άρθρο στην επιθεώρηση «Child Development»; Όταν λέμε σε ένα παιδί «ζωγράφισέ μου επιστήμονα», σήμερα όλο και περισσότερα σχεδιάζουν γυναίκες.

Για την ακρίβεια, ενώ στη δεκαετία του ’60 και του ’70 οι μικροί μαθητές που σχεδίαζαν γυναίκες επιστήμονες δεν άγγιζαν ούτε το 1%, μέχρι το 2016 αυτό το ποσοστό είχε φτάσει το 34%. Από τα κορίτσια, μάλιστα, πάνω από τα μισά ζωγραφίζουν γυναίκες επιστήμονες σήμερα – οπότε ίσως βλέπουν τον εαυτό τους, μελλοντικά, σε αυτή τη θέση.

Πράγματι, η πρόοδος αντικατοπτρίζεται και στο ποσοστό των γυναικών που δραστηριοποιούνται σε επιστημονικά πεδία: μεταξύ του 1960 και του 2013 ανέβηκε στη βιολογία από το 28% στο 49%, στη χημεία από το 8% στο 35% και στη φυσική και την αστρονομία από το 3% στο 11%.

Προφανώς έχουμε δρόμο ακόμα (διαβάστε κι εδώ τι λένε τρεις Ελληνίδες επιστήμονες), ειδικά όταν μιλάμε για υψηλόβαθμες θέσεις, τουλάχιστον όμως βρισκόμαστε στη σωστή κατεύθυνση.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below