Μια σημαντική πρόταση της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας (ΕΣΟ) εγκρίθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και το σκάκι μπαίνει πλέον στα σχολεία.
Συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν δύο εκπαιδευτικά προγράμματα: Το 1ο έχει τίτλο «Σκάκι και φαντασία» και αφορά μαθητές και μαθήτριες Νηπιαγωγείου, Α΄ και Β΄ Δημοτικού. Το δεύτερο ονομάζεται «Σκάκι, ένα παιχνίδι στρατηγικής και Μαθηματικών, ένα παιχνίδι για όλους!» και αφορά μαθητές και μαθήτριες των Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεων του Δημοτικού. Τα προγράμματα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων των αντίστοιχων τάξεων.
«Είναι γνωστό από πολλές επιστημονικές μελέτες, ότι η εκμάθηση και ενασχόληση με το σκάκι έχει πολλά πλεονεκτήματα για τα παιδιά» ανακοίνωσε η ΕΣΟ. «Δεν είναι τυχαίο ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πρωταθλητών μας στις μικρές ηλικίες είναι παράλληλα άριστοι μαθητές στο σχολείο. Το όφελος που αναμένεται να προκύψει για τη νέα γενιά από την εισαγωγή του σκακιού στα σχολεία είναι τεράστιο».
«Δεν είναι τυχαίο ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πρωταθλητών μας στις μικρές ηλικίες είναι παράλληλα άριστοι μαθητές στο σχολείο. Το όφελος που αναμένεται να προκύψει για τη νέα γενιά από την εισαγωγή του σκακιού στα σχολεία είναι τεράστιο».
Η κορυφαία σκακίστρια Μαρία Πετσετίδη, που στο παρελθόν είχε έρθει ισοπαλία με τον Κασπάροφ σε αγώνα σιμουλτανέ, έχει πει σχετικά σε συνέντευξή της στο Marie Claire:
«Όταν έδωσα εξετάσεις για τον τίτλο της Παγκόσμιας Σκακιστικής Ομοσπονδίας του FIDE School Instructor, δηλαδή την πιστοποίηση του προπονητή της FIDE με ειδικότητα τα σχολεία, που έχουμε ελάχιστοι στην Ελλάδα, διάβασα ένα μεγάλο βιβλίο για τα οφέλη του σκακιού – στην υγεία, την κοινωνία, την εκπαίδευση, την επιχειρηματικότητα. Για παράδειγμα, σύμφωνα με έρευνες, οι σκακιστές δεν κινδυνεύουν από Αλτσχάιμερ και άλλες παθήσεις που σχετίζονται με τη μνήμη. Επίσης το σκάκι είναι ένα εργαλείο εκμάθησης αναλυτικής και λογικής σκέψης και βοηθάει στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Στην εταιρεία χρηματοοικονομικών όπου εργάζεται η αδερφή μου, στη Γαλλία, κάνουν μία φορά την εβδομάδα σκάκι.
»Επιπλέον, το σκάκι προωθεί πάρα πολύ τη δημιουργικότητα και τη φαντασία, στη σκακιέρα μπορούμε να δημιουργήσουμε άπειρους συνδυασμούς με τα 32 κομμάτια και τα 64 τετράγωνά της. Ακόμα, βοηθάει τα παιδιά να καλλιεργήσουν την ευγενή άμιλλα, το ομαδικό πνεύμα και την κοινωνικότητά τους – προσωπικά, χάρη στο σκάκι είχα από πολύ μικρή ηλικία φιλίες από όλη την Ελλάδα και τον κόσμο, τις οποίες διατηρώ μέχρι σήμερα. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάποιοι μικροί μαθητές μου στην αρχή κλαίνε συνέχεια όταν χάνουν, αλλά με το σκάκι μαθαίνεις να χάνεις και ότι είσαι ο μοναδικός υπεύθυνος γι’ αυτό, δηλαδή αναλαμβάνεις την ευθύνη των πράξεών σου. Το σκάκι βοηθάει πάρα πολύ και παιδιά με αυτισμό ή υπερκινητικότητα, αλλά και τους μη βλέποντες, έχω πολλούς φίλους με προβλήματα όρασης που συμμετέχουν σε σκακιστικούς αγώνες για ΑΜΕΑ.
«Βοηθάει τα παιδιά να καλλιεργήσουν την ευγενή άμιλλα, το ομαδικό πνεύμα και την κοινωνικότητά τους – προσωπικά, χάρη στο σκάκι είχα από πολύ μικρή ηλικία φιλίες από όλη την Ελλάδα και τον κόσμο, τις οποίες διατηρώ μέχρι σήμερα».
»Η ζωή είναι μια παρτίδα σκάκι. Σε μια παρτίδα ξεδιπλώνεται ο χαρακτήρας μας – άλλοι παίκτες είναι νευρικοί, άλλοι επιπόλαιοι και βιαστικοί, άλλοι πολύ μεθοδικοί, άλλοι καταστρώνουν σχέδια που δεν μπορούν να εκπληρωθούν. Υπάρχουν παίκτες αθεράπευτα αισιόδοξοι, που ακόμα και αν βρεθούν σε μια αντικειμενικά χαμένη θέση δεν χάνουν την ψυχραιμία τους και πολλές φορές καταφέρνουν να ανατρέψουν το αποτέλεσμα και άλλοι που, αντίθετα, απογοητεύονται πολύ με ένα λάθος, τους παίρνει από κάτω και σιγά σιγά τα χάνουν όλα».