Πίσω από τη φετινή, διαδικτυακή, διοργάνωση του Athens Fashion Film Festival βρίσκεται από τη θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας η Νικόλ Αλεξανδροπούλου. Η προετοιμασία του φεστιβάλ, που κάνει πρεμιέρα σήμερα Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου, δεν είναι το μοναδικό πράγμα στο οποίο αφιερώνει το χρόνο της το τελευταίο διάστημα: υπογράφει τη σκηνοθεσία της εκπομπής της ΕΡΤ “Συν Γυναιξί” που είναι αφιερωμένη στις γυναίκες, ετοιμάζει μια ταινία μόδας καθώς και μια σειρά ντοκιμαντέρ. Στο επίκεντρο της δουλειάς της εκτός από τη μόδα είναι και η γυναικεία ενδυνάμωση ενώ πάντα υποκινούσε το ελληνικό #MeToo κι ας άρχισε να κλιμακώνεται μόλις τις τελευταίες εβδομάδες.
Τι ρόλο όμως παίζει η μόδα στη γυναικεία ενδυνάμωση; “Τα γυναικεία κινήματα, διαχρονικά, αντιτάσσονταν στα πρότυπα που αναπαρήγαγε η μόδα. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, παρατηρούμε μια αλλαγή στη στάση των σχεδιαστών, κάτι που αποτυπώνεται -κατά συνέπεια- και στην πλειοψηφία των fashion films και δη, αυτών που επιλέγουμε να προβάλλουμε στο AFFF”, περιγράφει στο Marie Claire.
Τι είναι αυτό που κάνει τις καλεσμένες της εκπομπής να ξεχωρίζουν; Έχουν κάτι κοινό ή στην καθεμιά εντοπίζεται κάτι άλλο;
Οι καλεσμένες της εκπομπής είναι εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους. Απέχουν ηλικιακά, δραστηριοποιούνται σε διαφορετικούς τομείς, κάποιες είναι μητέρες κάποιες όχι. Έχουν, όμως, ένα κοινό και αυτό είναι ότι πρόκειται για γυναίκες που έσπασαν τις γυάλινες οροφές, πέτυχαν σε χώρους – ως επί το πλείστον – ανδροκρατούμενους.
Σε μια εκπομπή αφιερωμένη στις γυναίκες γιατί επιλέξατε άνδρα παρουσιαστή;
Γιατί όχι; Επέλεξα έναν άντρα μακριά από στερεότυπα και κλισέ. Όπως ακριβώς θα έκανα αν επέλεγα μια γυναίκα.
Υπάρχει το στερεότυπο ότι μια γυναίκα δεν είναι ικανή ή άξια να διαχειριστεί ένα project υψηλών απαιτήσεων και άρα υψηλού κόστους.
Αντιμετωπίσατε δυσκολίες στην πορεία σας λόγω του φύλου σας και πώς τις διαχειριστήκατε;
Σαφώς. Με αντιμετώπισαν αρκετές φορές με δυσπιστία, όταν – παραδείγματος χάρη – πρότεινα ένα project μεγάλου budget. Και όχι μόνο στην αρχή της καριέρας μου αλλά και στη συνέχεια – όταν πια είχα, ας πούμε, “καθιερωθεί”. Υπήρχε / υπάρχει το στερεότυπο – αυτό, όπως και πολλά άλλα – ότι μια γυναίκα δεν είναι ικανή ή άξια να διαχειριστεί ένα project υψηλών απαιτήσεων και άρα υψηλού κόστους ή ότι θα πρέπει να λειτουργεί και να συμπεριφέρεται με τον τρόπο που οι άντρες υπεύθυνοι ενός project συνηθίζουν να συμπεριφέρονται.
Τις τελευταίες μέρες έχει αρχίσει να κλιμακώνεται στη χώρα μας το #Metoo. Κάτι που είχε ευχηθεί η κυρία Κουναλάκη σε μια από τις εκπομπές σας τον περασμένο Νοέμβριο. Εσείς πιστεύατε ότι θα ερχόταν η ώρα να το ζήσουμε;
Το πίστευα και με έναν τρόπο, μέσα από τη δουλειά μου, το “υποκινούσα”. Σε κάποια από τα επεισόδια υπήρξαν γυναίκες που μίλησαν ανοιχτά, όπως η Τόνια Σωτηροπούλου και η αθλήτρια Μάνια Μπικώφ. Επείγει να εξυγιανθεί η κατάσταση, σε όλους τους τομείς – γιατί μόνο μέσω της εξυγίανσης θα έρθει η εξέλιξη, η ουσιαστική εξέλιξη. Η ηθική και η αισθητική είναι δύο έννοιες που η μια εμπεριέχει την άλλη, αλλά και δύο έννοιες που καθορίζουν τη λειτουργία της κοινωνίας. Από την τέχνη μέχρι την πολιτική.
Η μόδα, μην ξεχνάμε, λειτουργεί σαν καθρέφτης για την κοινωνία. Κοιτάζοντας πίσω, καταλαβαίνουμε πως καμία τάση δεν δημιουργήθηκε τυχαία.
Η μόδα συμβάλλει στην ενδυνάμωση των γυναικών κατά τη γνώμη σας;
Τα γυναικεία κινήματα, διαχρονικά, αντιτάσσονταν στα πρότυπα που αναπαρήγαγε η μόδα. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, παρατηρούμε μια αλλαγή στη στάση των σχεδιαστών, κάτι που αποτυπώνεται – κατά συνέπεια – και στην πλειοψηφία των fashion films και δη, αυτών που επιλέγουμε να προβάλλουμε στο AFFF. Πρόκειται για ταινίες που ασχολούνται με τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη. Με ζητήματα, δηλαδή, καίρια. Η μόδα, μην ξεχνάμε, λειτουργεί σαν καθρέφτης για την κοινωνία. Κοιτάζοντας πίσω, καταλαβαίνουμε πως καμία τάση δεν δημιουργήθηκε τυχαία. Η μόδα ακολουθεί τον παλμό της κοινωνίας, αντικατοπτρίζει την εποχή και τις ανάγκες της. Τις αδυναμίες της, επίσης. Θα ήθελα να αναφέρω τη βραβευμένη σχεδιάστρια Grace Wales Bonner αλλά και την Ινδή Ruchika Sachdeva – ακόμα και την πολύ διάσημη μουσικό Rihanna. Όλες τους δημιουργούν συλλογές που ουσιαστικά “θίγουν” ζητήματα gender – με αναφορές στην πολιτιστική κληρονομιά της μαύρης κουλτούρας, της ινδικής κ.ο.κ.. Θα ήθελα, επίσης, να αναφέρω την Coco Chanel που ουσιαστικά “πέταξε” τον ασφυκτικό κορσέ από τη γυναικεία γκαρνταρόμπα και έφερε το παντελόνι – πραγματοποιώντας έτσι την πρώτη σημαντική τομή. Φυσικά, λοιπόν, και πιστεύω ότι η μόδα συμβάλλει στην ενδυνάμωση των γυναικών. Των αντρών, επίσης.
Παράλληλα με την εκπομπή, ετοιμάζετε μια ταινία, μια σειρά ντοκιμαντέρ και έχετε και την καλλιτεχνική διεύθυνση του Athens Fashion Film Festival. Χρόνο για εσάς ανάμεσα σε τόσα project βρίσκετε;
Δύσκολα, για να είμαι ειλικρινής. Όταν δουλεύω πάνω σε κάτι, είμαι απολύτως προσηλωμένη σε αυτό. Όμως, πάντα, θα βρω λίγο χρόνο να περάσω με τους αγαπημένους, να πιούμε ένα καλό κρασί και να τα πούμε. Εδώ και καιρό, προετοιμάζω μια ταινία για τη ζωή του Billy Bo και ευελπιστώ με το πέρας του φεστιβάλ αλλά και του lockdown να ξεκινήσω τα γυρίσματα.
Το Athens Fashion Film Festival κάνει διαδικτυακή πρεμιέρα σήμερα Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου και μπορείς να το παρακολουθήσεις ΕΔΩ.