Λίγοι οπαδοί της μόδας θα ξεχάσουν τη στιγμή που η Kate Moss κατέφτασε σε ένα event της εβδομάδας μόδας της Νέας Υόρκης, με ένα απαλό κίτρινο φόρεμα του Γάλλου σχεδιαστή της δεκαετίας του 1950, Jean Dessès. Αυτή η iconic στιγμή έγινε το 2003 και για λίγα χρόνια, οι Moss lovers είχαν οργώσει όλα τα vintage shops με την ελπίδα να βρουν κάτι που να προσεγγίζει τον αέρα του γνωστού top model. Η αγορά vintage κομματιών είναι σκληρή και χρονοβόρα διαδικασία. Όταν η Moss συνεργάστηκε με την Topshop για να δημιουργήσει ρούχα εμπνευσμένα από τα αγαπημένα της looks (συμπεριλαμβανομένου του φόρεμα Dessès), υπήρχε μια αίσθηση ανακούφισης από μεριάς τους. Η vintage συλλογή της ήταν υπέροχη με αποτέλεσμα να νομίζουμε ότι η προετοιμασία ήταν πολύ εύκολη.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η ίδια συνέχιζε απλώς μια παράδοση που ξεκίνησαν πολλοί influencers της εποχής. «Τη δεκαετία του 1970, ο Yves Saint Laurent έντυσε τα μοντέλα του με βραδινά ρούχα που είχε ράψει η μητέρα σου τη δεκαετία του ’40.», έγραψε ο Alex Fury στους Financial Times. «Επιπλέον, άνθρωποι όπως η Paloma Picasso και η Loulou de la Falaise, αγόραζαν vintage ρούχα με στόχο την αυθεντικότητα και την εγκυρότητα». Σήμερα το vintage επιστρέφει ξανά στο προσκήνιο- και αυτή τη φορά, αναμφισβήτητα, ήρθε για να μείνει.
“Τώρα, βλέπουμε μια τεράστια αλλαγή. Οι άνθρωποι θέλουν να έχουν μια μοναδική εμφάνιση και δεν παραβλέπουν τον αντίκτυπο των επιλογών τους στο περιβάλλον και ότι πιθανώς το καλύτερο που μπορούμε όλοι να κάνουμε σε αυτήν την κλιματική κρίση είναι να περιορίσουμε τους πόρους που επιβαρύνουν τον πλανήτη”, είχε πει ο Ivan Dauriz. Μια πρόσφατη αναφορά για το Depop, μια εφαρμογή που στοχεύει στους αγοραστές Millennial και Gen Z, έχει τώρα 13 εκατομμύρια χρήστες και αύξηση εσόδων 100% από έτος σε έτος για τα τελευταία χρόνια, από την ίδρυσή του το 2011. Ωστόσο, το καλύτερο είναι ότι σιγά σιγά επιστρέφουν οι υπαίθριες αγορές με vintage πράγματα, όπου οι αληθινοί λάτρεις περιπλανιούνται για να βρουν τον άνθρακα που θα το κάνουν διαμάντι.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ο vintage consultant και στυλίστας Akinsete θυμάται την αναβίωση του όρου vintage τη δεκαετία του 1990, όταν αυτός και ο συνεργάτης Govella Pangidzwa, άνοιξαν το Souled Out, ένα μικρό κατάστημα στο Portobello Green. “Το timing ήταν τέλειο. Το Portobello ήταν σαν το Ανατολικό Λονδίνο τώρα, σούπερ hip. Kate Moss, Helena Christensen, Björk and Kylie, Prada, Dolce & Gabbana: όλοι μπήκαν μέσα. Τι είναι διαφορετικό σήμερα; Είναι κάτι περισσότερο από μοντέρνο, είναι ένας τρόπος ζωής – η δημοτικότητα του vintage έχει έρθει μέσω της εκπαίδευσης και είναι μια απάντηση στη γρήγορη μόδα – και αυτό είναι καλό.”
Σχετικά με τον οικολογικό της χαρακτήρα ο σχεδιαστής Boy Kloves αναφέρει: “Η υπερθέρμανση του πλανήτη είναι μια κρίση που αντιμετωπίζει η γενιά μας. Eίναι ένα νέο πράγμα που πρέπει να λάβει υπόψη ο νέος. Οι σχεδιαστές και οι κατασκευαστές είναι αυτοί που επιλύουν πολλά προβλήματα. Το vintage και η ανακύκλωση είναι μέθοδοι αντιμετώπισης του προβλήματος με ενδιαφέροντες τρόπους.”
Ακόμη και το TikTok, η πλατφόρμα κοινωνικών μέσων που κυριαρχείται από challenges χορού, έχει την ίδια γνώμη. Οι φοιτητές με έδρα τη Φλόριντα, Tommy Groenendijk και Jordan Deery, γνωστοί και ως Vintage Stock Reserve (VSR) έχουν κατακλήσει τους 1,7 εκατομμύρια ακόλουθους με το βιώσιμο περιεχόμενό τους. «Μόλις αρχίζεις να βρίσκεις κομμάτια σε thrift shops, νιώθεις υπέροχα και μοναδικά. Είναι σαν να φοράς αρχειοθετημένα συλλεκτικά αντικείμενα. Κάθε κομμάτι έχει μια κρυμμένη ιστορία από πίσω του», δήλωσε ο Groenendijk.
Είναι μια άποψη που ταιριάζει και για την εταιρεία “3am Eternal” της Emily και Caitlin Price. «Όλοι όσοι θέλουν να πάνε για ψώνια, ας σκεφτούν την ποσότητα των απορριμμάτων που δημιουργούνται. Πρέπει να υπάρχει ένα μέτρο με τις αγορές από καταστήματα fast fashion», λέει η Caitlin. “Υπάρχουν τόσα πολλά εκεί έξω. Οι άνθρωποι ανταποκρίνονται στο γεγονός ότι χρησιμοποιούμε υπάρχοντα κομμάτια σχεδιαστών, μάρκες που αγαπούν και απλώς τους δίνουμε τη δική μας πινελιά. Είναι παιχνιδιάρικο και στην προετοιμασία υπάρχει πολλή φροντίδα και προσοχή.”
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Όλη αυτή η συζήτηση για την ανακύκλωση και τη χρήση παλαιών ρούχων με νέους τρόπους είναι μια διαδικασία που έχει κλονίσει πολλά επώνυμα brands, όπως Miu Miu και Display Copy. “Το vintage είναι η δημιουργική έκφραση του Gen Z για να βρει πράγματα του παραδοσιακού συστήματος της μόδας και να τα κάνει δικά του. Έβλεπα το ντοκιμαντέρ River Blue και είναι θλιβερό [..] Δεν μπορώ να αλλάξω τον κόσμο αλλά μπορώ να αλλάξω τη συνομιλία με την κοινότητά μου”, αναφέρει η creative director του Display Copy, Brynn Hemingway.
«Η ελπίδα μου είναι ότι το vintage γίνεται η νέα πολυτέλεια και η λιτότητα γίνεται το νέο streetwear. Για χάρη του πλανήτη, πρέπει να είναι έτσι», συνεχίζει. “Αγοράζοντας vintage, εμφανίζεται η κατανόησή μας για το τρέχον πολιτικό κλίμα. Και μέσω της βιοτεχνίας, λέμε ότι η ανακύκλωση δεν είναι αρκετή. Δεν πρέπει να πετάμε τα πράγματα. Και όταν η επιδιόρθωση αντιπροσώπευε την αναγκαιότητα, τώρα αντιπροσωπεύει και τις δεξιότητες. Αυτήν τη στιγμή, υπάρχει μια πραγματικά σημαντική ανάγκη για αλλαγή. Δεν είναι καν θέμα μόδας. Είναι απαραίτητο”, δηλώνει η πρώην Εditor-in-chief του vogue.com και ιδρύτρια του Jumble Abigail Chisman.