Σε περίπτωση που κάποια είχε ευχηθεί η νέα σεζόν να επαναφέρει με την άφιξή της το στυλ της Femme Fatale, η ευχή της πραγματοποιήθηκε. Αυτό το πέπλο μυστηρίου που απλώνεται όχι μόνο στην προσωπικότητα αλλά και στην εμφάνισή της και απεικονίζεται κυρίως στα φιλμ νουάρ της δεκαετίας του ’40 και του ’50 παραμένει ιδιαίτερα περιζήτητο στους κύκλους της μόδας.
Femme Fatale κυριολεκτικά σημαίνει «μοιραία γυναίκα» στα γαλλικά και, σύμφωνα με τη σειρά «Προσδοκίες» του 2011, μπορεί να οριστεί ως «το είδος της γυναίκας που οι άνδρες θέλουν, αλλά δεν πρέπει να έχουν!». Αυτές οι γυναίκες γράφτηκαν με ανεξίτηλο μελάνι στη μνήμη των ανδρών που είχαν την τύχη -ή την ατυχία- να τις γνωρίσουν και κίνησαν την περιέργεια όλων των υπόλοιπων γυναικών που θέλησαν να ρίξουν μια ματιά στην ατζέντα και τα κρυφά τεχνάσματά τους.
Η ηρωίδα Femme Fatale στέκεται σε απόσταση, με την κομψή σιλουέτα της να διαγράφεται ανάμεσα στις σκιές. Τα κοκτέιλ φορέματα και οι pencil φούστες αγκαλιάζουν το σώμα της, τα μάτια της είναι βαμμένα με πολλή μάσκαρα και eyeliner, φοράει κόκκινο ή σκούρο κραγιόν, ενώ ολοκληρώνει κάθε της εμφάνιση με γούνες, καπέλα με βέλο και φυσικά killer heels. Βασικό της όπλο; Το μυστηριώδες βλέμμα και το αινιγματικό της χαμόγελο που παραπαίει μεταξύ παιχνιδίσματος και ειρωνείας.
Μέχρι σήμερα οι οίκοι μόδας εξακολουθούν να εμπνέονται από το ύφος της βαμπ ηρωίδας εμπλουτίζοντας, ανάλογα με τη σεζόν που διανύουμε, με νέους όρους το λεξιλόγιο του τι σημαίνει αισθησιακή θηλυκότητα.
Στις πασαρέλες η απερχόμενη καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου Fendi Σίλβια Βεντουρίνι-Φέντι (πριν από μερικές ημέρες ανακοινώθηκε ότι ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ανδρικής σειράς του οίκου Dior Κιμ Τζόουνς θα αναλάβει τη θέση της) θέλησε να επικοινωνήσει έναν αέρα «ήρεμης δύναμης» και να σκεφτεί τρόπους με τους οποίους η θηλυκότητα μεταφράζεται από το μπουντουάρ στην κρεβατοκάμαρα και όλα τα ενδιάμεσα στάδια.
Η συλλογή της περιελάμβανε μια αλληλουχία από κασμίρι, γούνα, δέρμα και δαντέλα (βασικά, λίγο από τα πάντα για να ικανοποιήσει κάθε Fendi-girl) και ενώ, εκτός από tailored κομμάτια που τονίζουν τη μέση, συμπεριέλαβε και μερικά ρομαντικά στοιχεία, όπως ροζ φούστες και γάντια, τελικά αυτό που κυριάρχησε ήταν η ιδέα μιας λαμπερής αλλά επικίνδυνης Femme Fatale. Αυτό που αλλάζει είναι ότι τα αξεσουάρ της εξελίσσονται τεχνολογικά, όπως αποδεικνύει η μικροσκοπική θήκη για AirPods που κουβαλά απαραιτήτως μαζί της.
Στη σφαίρα της Prada, η Μιούτσια έφερε στο προσκήνιο τις σειρήνες του παλιού κινηματογράφου: χιτσκοκικές ξανθές ηρωίδες του νεορεαλιστικού σινεμά. Ηταν οπωσδήποτε ωραίο να βλέπουμε αυτή την ιδέα αυθεντικής αίγλης να αναδιαμορφώνεται για τη γενιά Ζ αντικαθιστώντας τα κλισέ της θηλυκότητας, όπως διαμάντια και πολύτιμους λίθους, με λεπτομέρειες από κρόσσια και σκοινιά με χάντρες. Στα παρασκήνια η ευρηματική Μιούτσια δήλωνε: «Μπορούμε να είμαστε δυνατές και θηλυκές ταυτόχρονα… Οι γυναίκες σηκώνουν το βάρος τώρα».
Σίλβια και Μιούτσια είναι δύο από τις εξέχουσες σχεδιάστριες στο Μιλάνο και αυτή τη σεζόν. Και οι δύο έκαναν σημαντικές δηλώσεις για τις γυναίκες και τη θηλυκότητα: παρουσίασαν συλλογές που αποσυναρμολόγησαν την ιδέα της ανδρικής ματιάς, ντύνοντας τη γυναίκα για τον εαυτό της και όχι για τους άλλους.
Στο Παρίσι τι κάνει άραγε μια Γαλλίδα Femme Fatale; Για την απάντηση πρέπει απλώς να ρίξετε μια ματιά (για την ακρίβεια 56) στη συλλογή του Μπρούνο Σιαλέλι για τον οίκο Lanvin: δερμάτινα παλτό με γούνινα πέτα, μπότες μέχρι το γόνατο και δερμάτινα γάντια γοητεύουν στο πέρασμά τους και θα τα λάτρευε μέχρι και η Ρίτα Χέιγουορθ.
Πιο προκλητικός, ο οίκος Saint Laurent παρουσίασε τη δική του ερμηνεία με μια σειρά από αισθησιακά -σχεδόν ασφυκτικά- looks από σακάκια με τονισμένους ώμους, pencil φούστες, κοκτέιλ φορέματα και πολύ λάτεξ. Σκεφτείτε τη Femme Fatale της δεκαετίας του ’90 με μια δόση glamour της Ελβίρα Χάνκοκ που σκανδαλίζει και έχετε πέσει μέσα. Επιβλητικό και εντυπωσιακό, αυτό είναι το power dressing της ασυμβίβαστης Femme Fatale του 21ου αιώνα.