Η Μάρα Δεσύπρη δεν είναι γυναίκα, αλλά τρόπος ύπαρξης. Είναι μια ζωή γεμάτη φίλους, αγκαλιές, ζώα, νησιά, βουνά και θάλασσες, τέχνη, ταξίδια. Η Μάρα είναι επίσης ένα κομμάτι όλων μας – ή όσων εξ ημών αγαπούσαν και αγαπούν τα περιοδικά από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 μέχρι σήμερα: η πιο πετυχημένη διαχρονικά Ελληνίδα φωτογράφος μόδας σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο βρίσκεται σίγουρα σε ένα lifestyle έντυπο που έχετε πιάσει στα χέρια σας, από τη Γυναίκα του Αρη Τερζόπουλου μέχρι τα περιοδικά του Πέτρου Κωστόπουλου και από ξένες εκδόσεις της Vogue, του Elle και του Bazaar μέχρι το Blue της Aegean, πίσω ή μπροστά από το φακό. Η νεαρή Μάρα είναι άλλωστε και το μοντέλο στο πρώτο τεύχος της ελληνικής έκδοσης του Marie Claire τον Δεκέμβριο του 1988. «Το αγαπημένο μου περιοδικό όταν ήμουν έφηβη ήταν το Marie Claire Bis (σ.σ.: η κλασική εξαμηνιαία γαλλική έκδοση αφιερωμένη στις νέες τάσεις της μόδας). Το έπαιρνα ανελλιπώς, ήταν σαν Βίβλος για μένα», μου λέει το πρωί που μιλάμε, λίγο πριν από την άρση των μέτρων, ενώ οι ήχοι της εξοχής εισβάλλουν στο Skype.«Τα τελευταία 6 χρόνια επέλεξα να ζω στη Σαρωνίδα κοντά στη θάλασσα και τώρα το ζω πιο πολύ από ποτέ».Το σπίτι της φιλοξενεί, εκτός από τις 3 γκρι κοντότριχες γάτες «εξωτικής» ράτσας, κάμποσες κότες, ένα σκιάχτρο και ένα πλούσιο μποστάνι – χόμπι που κληρονόμησε από τον πατέρα της.«Είμαι παιδί της φύσης», λέει για τον εαυτό της και οι δικοί της άνθρωποι το ξέρουνπως πίσω από τη χαρακτηριστική εικόνα της ντίβας-«περσόνας» των εντιτόριαλ μόδας, για την οποία είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι οι στυλίστες και σχεδιαστές φίλοι της, κρυβόταν πάντα ένα κορίτσι που δεν έβλεπε την ώρα να περπατήσει ξυπόλυτο στην Τήνο.

Η Μάρα στο σπίτι της στη Σαρωνίδα στη διάρκεια του lockdown με φόρεμα Vassilis Zoulias Sustainable και φόντο τον νέο λαχανόκηπο που φύτεψε. Φωτογραφία Θανάσης Κρίκης.
Η Μάρα Δεσύπρη με μία από τις 3 γάτες της στη Σαρωνίδα φωτογραφίζεται για το Marie Claire Ιουνίου από την κόρη της Ζήνα, η οποία σπουδάζει επίσης φωτογραφία.

«Η καραντίνα με βρήκε εδώ, να περιμένω να γυρίσει η κόρη μου από το εξωτερικό κι έτσι δεν πήγαμε στην Τήνο, αλλιώς θα ήμασταν εκεί τώρα!», ξεκαθαρίζει ανυπόμονα. Η σχέση της Δεσύπρη με την Τήνο είναι γνωστή: πέρα από τόπος καταγωγής και παραθερισμού της παιδικής ηλικίας, είναι το νησί όπου διαμένει 5 μήνες το χρόνο, το ησυχαστήριο, η αναφορά της, η έμπνευσή της, το σημείο όπου βρίσκεται πιο κοντά στον Θεό. «Ξέρω ότι όλοι πάντα κορόιδευαν την Τήνο για τον θρησκευτικό τουρισμό, αλλά αυτό την έσωσε κιόλας από την υπερβολική ανάπτυξη.Η Παναγία της Τήνου με έχει αναπόφευκτα επηρεάσει.Κάθε φορά που θα πάω, πάντα θα περάσω μια βόλτα από εκεί».Πιστεύει; «Φυσικά και πιστεύω στον Θεό», δηλώνει χωρίς δεύτερη σκέψη αυτή η μποέμ και ροκ προσωπικότητα.Οι διάφορες εκδοχές της Παναγίας και η απεικόνιση της γυναίκας ως αγίας είναι εξάλλου το θέμα του εν εξελίξει φωτογραφικού έργου της που όταν ολοκληρωθεί θα γίνει και έκθεση. Αλλο ένα από τα projects της Τήνου ήταν και οι Σταύλοι, το εγχείρημά της πριν από 15 χρόνια να δημιουργήσει έναν οικολογικό οικισμό με τα χαρακτηριστικά πέτρινα κελιά του νησιού που θα είχε χαμηλό αποτύπωμα για το περιβάλλον. Αυτό είναι η πεμπτουσία της Μάρας.Ανήσυχη και αναγεννησιακή, καταπιάνεται με πολλά που σχετίζονται με το χώρο, από τα σπίτια μέχρι τη γλυπτική.

Ζήνα και Μάρα. Φωτογραφία του Filep Motwary

Eτσι ήταν πάντα.«Μπήκα στη σχολή Εμπορίας και Διαφήμισης και παράλληλα γράφτηκα στον PANSiK γιατί ήθελα να μάθω Σχέδιο Μόδας και μετά στη Σχολή Σταυράκου για να σπουδάσω σκηνοθέτις».Εκεί γνωρίζει τον Στέφανο Πάσχο, τον «δάσκαλο» της ελληνικής φωτογραφίας, σταματάει τη σχολή και γίνεται βοηθός του.Ακούραστη και ανήσυχη, η νεαρή Μάρα μαθαίνει από πρώτο χέρι κάθε βαθμίδα και κάθε τέχνη της δουλειάς.«Εκείνη την εποχή έκανα τα πάντα. Είμαι βοηθός φωτογράφου και ταυτόχρονα κάνω και μακιγιάζ και χτένισμα και ό,τι χρειαστεί». Στο πλαίσιο καθαρά αυτής της «μαθητείας» παρά από φιλοδοξία, η νεαρά με το ενδιαφέρον πρόσωπο αρχίζει και ποζάρει για τους φωτογράφους και τους στυλίστες συνεργάτες της. Εχει «τύπο», τη ζητούν όλο και περισσότερο.Οι σελίδες της εποχής γεμίζουν από την μπλαζέ φιγούρα της, που έχει κάτι από τα μοντέλα της δεκαετίας του ’50.Ο κολλητός της και σπουδαίος στυλίστας Βασίλης Ζούλιας τρελαίνεται να τη μεταμορφώνει σε κύκνο της υψηλής κοινωνίας με Chanel ταγέρ, πέρλες, μακριά γάντια, καπέλα και βέλο.

Δεκέμβριος 1988. Η νεαρή Μάρα στο πρώτο τεύχος της ελληνικής έκδοσης του Marie Claire. Φωτογραφία: Τάκης Διαμανόπουλος.

«Το διασκέδαζα μέσα σε όλα αυτά τα ρούχα ήταν σαν να μπαίνω σε ρόλο. Στη ζωή μου ήμουν τελείως άλλη φάση, άκουγα και ντυνόμουν Cure». Αν και μεσουρανεί ως μοντέλο, προσδίδοντας μάλιστα μια έξτρα ποιότητα στο επάγγελμα, η Δεσύπρη δεν βλέπει ποτέ τον εαυτό της έτσι.«Βρέθηκα σε αυτόν το χώρο χωρίς να μπω στη διαδικασία να κάνω κάστινγκ. Εμβόλιμη. Ενιωθα τυχερή, αλλά το δούλευα κιόλας.Δεν ήμουν απλά ένα κορίτσι που έβαζε το πρόσωπό του σε ένα εντιτόριαλ μόδας. «Δεν είμαι μοντέλο, τους έλεγα, είμαι απλά η φίλη σας και σας βοηθάω»! Οι φίλοι ήταν ένα κοινόβιο ταλέντων από το οποίο δημιουργήθηκαν σχεδόν οικογενειακές σχέσεις που κρατούν μέχρι σήμερα: η στυλίστρια Λάουρα Ντε Νίγκρις, ο φωτογράφος Βαγγέλης Κύρης, ο Ζούλιας.

1990, από το περιοδικό “Γυναίκα” όταν η Μάρα δούλευε παράλληλα ως φωτογράφος και μοντέλο: Σε καταρράκτες στις Σευχέλλες και στο παλιό Hilton, με τον φακό του Βαγγέλη Κύρη.

Πράγματι, το να δουλεύεις στα ελληνικά περιοδικά στα τέλη των 80s και αρχές των 90s είχε την αίσθηση ενός διαρκούς πάρτυ, σαν να πληρώνεσαι και να έχεις απεριόριστο μπάτζετ για να κάνεις αυτό που αγαπάς.

«Οταν ξεκίνησα να δουλεύω ως φωτογράφος δεν χρειάστηκε καν να περάσω από κάποιο τεστ, να δείξω τη δουλειά μου.Το πρώτο μου εντιτόριαλ, να φανταστείς, ήταν με 10 μηχανές Harley και 10 μοντέλα. Κάτι εξωφρενικό! Τότε ήταν η εποχή των σταρ μοντέλων, του Βερσάτσε, το concept ήταν επηρεασμένο από τον Πίτερ Λίντμπεργκ.Υπερβολικό για ένα κορίτσι που ξεκινούσε καριέρα ως φωτογράφος. Μου εμπιστευόνταν μια τόσο μεγάλη παραγωγή. Αυτό αποκλείεται να γινόταν σήμερα».

Τα τελευταία χρόνια, η διάσημη φωτογράφος ασχολείται με την απεικόνιση της γυναίκας ως θεότητας και Αγίας, με μοντέλα όπως την Εστερ Μαστρογιάννη και τη Ρος Γεωργίου να ποζάρουν ως Παναγίες και θρησκευτικές φιγούρες. Ενα φωτογραφικό project που κάποια στιγμή θα δούμε ως έκθεση.

Τη ρωτώ για τους φωτογράφους που τη διαμόρφωσαν.Ηταν γυναίκες; «Μου άρεσε πολύ η Ιρίνα Ιονέσκο.Αλλά κυρίως ήμουν τρελή φαν του Χέλμουτ Νιούτον, είχε μια ειρωνεία η εικόνα του που εμένα με ενδιέφερε.Είχε υπερβολές, είχε χιούμορ.Κι εγώ ήθελα να κάνω πράγματα που έχουν ειρωνεία, να μην είναι μοιραία και ρομαντικά μόνο».

Η Ζήνα στην Τήνο
Το σπίτι της Μάρας στην Λυχναφτιά της Τήνου
Εντιτόριαλ μόδας φωτογραφημένο από τη Μάρα Δεσύπρη στην Δήλο για το περιοδικό Blue της Aegean.

Ποιον σταρ θα ήθελε να φωτογραφίσει; «Την Μπίλι Aϊλις», έρχεται η αναπάντεχη απάντηση. Συνομήλικη με τη 18χρονη κόρη της, τη Ζήνα, που σπουδάζει κι αυτή φωτογράφος.«Οταν έγινα μητέρα μου άρεσε που είχα κάποιον που εξαρτάται από μένα, που είχα ένα παιδί να το βλέπω να μεγαλώνει.Είναι σαν να βλέπω το σίριαλ της ζωής μου.Προτεραιότητα είναι να είμαι ευτυχισμένη και ευτυχισμένη έγινα με αυτό».Και με τον έρωτα; Οχι; «Ναι, τον αποζητώ πάντα, τον θέλω στη ζωή μου.Αλλά πρέπει να υπάρχει επικοινωνία.Σημαντικό για μένα είναι να είμαι ερωτευμένη και με τα πράγματα που κάνω».Η Μάρα διατηρεί άριστες σχέσεις με τον πρώην σύντροφό της και πατέρα της Ζήνας. «Ημουν κατά του γάμου. Και έπειθα και τους άλλους! Μου αρέσει να γιορτάζω τον έρωτα με πάρτυ αλλά όχι με συμφωνίες», μου εξηγεί ενώ στις ειδήσεις ανακοινώνουν πότε θα ανοίξουν οι ακτοπλοϊκές γραμμές. Ποιο είναι το πρώτο πράμα που θα κάνει όταν πάει στην Τήνο; «Μια βουτιά στα νερά της. Μετά θα κόψω τα χόρτα μου».

Η παραλία Παχιά άμμος, στην Τήνο

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο marie claire Ιουνίου που κυκλοφόρησε την Κυριακή 24/5 με το Πρώτο Θέμα.

 

 

 

 

 

 

 

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below