Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι έχει γεμίσει ο τόπος wannabe influencers αμφιβόλου ποιότητας και δυναμικής. Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνες, δε χρειάζεται να δηλώνει κανείς influencer ή να έχει εξειδίκευση σε συγκεκριμένο αντικείμενο, γιατί πολύ απλά τα βίντεο με κανονικούς ανθρώπους που κάνουν απολύτως κανονικά πράγματα έχουν έτσι κι αλλιώς πέραση, και μάλιστα ακόμη περισσότερη όσο πιο «άγνωστοι» είναι. Συγκεκριμένα, το 70% της ανθρωπότητας ανά την υφήλιο αισθάνεται περισσότερη αυτοπεποίθηση, παίρνει δύναμη και αποκτά κίνητρο, μαθαίνοντας κάτι μέσα από ένα βίντεο στο YouTube.
Το κοινό στοιχείο των βίντεο στα οποία ο κόσμος στρέφεται για να μάθει ή έστω του κινούν το ενδιαφέρον είναι ένα συγκεκριμένο μοτίβο: Τα “With Me” βίντεο είναι πανταχού παρόντα, ακόμα και σε πολύ διαφορετικές κατηγορίες περιεχομένου.
Λογικά έχεις ήδη «συναντήσει» διαδικτυακά κάποιο από αυτά: Υπάρχει κόσμος που μαγνητοσκοπεί τον εαυτό του να κάνει συνηθισμένα πράγματα, όπως μαγείρεμα, διάβασμα, καθάρισμα ή και ασκήσεις. Μην ξεγελιέσαι από το πόσο τετριμμένα μπορεί να σου φαίνονται αρχικά. Ο κόσμος στρέφεται σε αυτά για να έχει “παρέα”, να βρει πληροφορίες σε βάθος, ακόμη και για επιπρόσθετο κίνητρο. Ενδεχομένως να αναρωτηθείς με κυνισμό αν έπαψαν να είναι αυτάρκεις και γι’ αυτό χρειάζονται να δουν βίντεο για να μαγειρέψουν ή να καθαρίσουν…
Ωστόσο, συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο σενάριο. Χρειάζονται ένα είδος «ενδυνάμωσης» και κινητοποίησης ακόμη και για το πιο απλό πράγμα που χρειάζεται να φέρουν εις πέρας και με αυτόν τον τρόπο -βλέποντας τους κανονικούς (με την έννοια των απλών) ανθρώπους να το επιτυγχάνουν- αποκτούν τη σιγουριά που τους λείπει για την επίτευξη των στόχων τους. Παίζει πολύ μεγάλο ρόλο το γεγονός ότι ότι δεν πρόκειται για έμπειρους επαγγελματίες, διότι υπάρχει το επιχείρημα ότι ως επαγγελματίες είναι πολύ λογικό να ξέρουν και να μπορούν να ολοκληρώνουν αυτό με το οποίο καταπιάνονται. Μάλιστα, ο ολοένα και αυξανόμενος χρόνος παρακολούθησης των εν λόγω βίντεο ουσιαστικά τεκμηριώνει ότι οι άνθρωποι ανά τον κόσμο όντως στρέφονται σε αυτά για ενθάρρυνση.
Ιδιαίτερα δημοφιλή είναι και τα “study with me” βίντεο. Όσο περίεργο κι αν σου ακούγεται, υπάρχουν τέτοια με κόσμο που τραβάει βίντεο τον εαυτό του να διαβάζει σιωπηλά, χωρίς να λέει κουβέντα. Αν τσεκάρεις τα σχόλια που τα συνοδεύουν, θα δεις αρκετά από αυτά να λένε: «Το έχω χρησιμοποιήσει ήδη τέσσερις ή πέντε φορές τις τελευταίες δύο εβδομάδες» και «Δεν πίστευα ότι τέτοιου είδους βίντεο θα με βοηθούσαν, αλλά όντως με βοηθούν να μείνω απίστευτα συγκεντρωμένος». Σε δεύτερη ανάγνωση, ίσως κάνουν τη μελέτη να μοιάζει λιγότερο με απομόνωση και πρακτικά να λειτουργούν ως αυτόματος χρονοδιακόπτης.
“Shop with me”: Από τη σκέψη στην πράξη
Αυτά τα βίντεο παρουσιάζουν YouTubers να κάνουν τις βόλτες τους μέσα στα καταστήματα, υποδεικνύοντας προϊόντα στα ράφια, μιλώντας για προσφορές που πρέπει να έχουμε κατά νου και δίνοντας ιδέες για το πώς μπορεί να είναι μία εξόρμηση στα μαγαζιά. Όταν τους δούμε να αναζητούν τα αντικείμενα του πόθου τους σχετικά με τη διακόσμηση του σπιτιού σε καταστήματα όπως το IKEA και το H&M, πιθανότατα να θελήσουμε να πράξουμε αναλόγως.
Πριν από μερικά χρόνια, εμφανίστηκε μια ενδιαφέρουσα τάση του YouTube στις Η.Π.Α: Η θέαση τέτοιου είδους βίντεο από κινητό παρουσίασε αύξηση. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι οι χρήστες τα χρησιμοποιούνόταν βρίσκονται ήδη στους διαδρόμους του εκάστοτε καταστήματος, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις των YouTubers για συγκεκριμένες μάρκες, καταστήματα και προϊόντα, πραγματοποιώντας τις αγορές τους επί τόπου. Σε τέτοιες περιπτώσεις δηλαδή, τα “shop with me” λειτουργούν και ως έμμεσες κριτικές προϊόντων.
Τα brands δημιουργούν δικά τους “with me” βίντεο
Σε άμεση σύνδεση με τα παραπάνω, εύκολα καταλαβαίνει κανείς γιατί οι διάφορες εταιρείες παραγωγής προϊόντων ήδη θέλουν να προσφέρουν τα δικά τους “with me” βίντεο. Για παράδειγμα, η μάρκα καλλυντικών Glossier διαθέτει ολόκληρο playlist ονόματι “Get Ready With Me” στο δικό της κανάλι στο YouTube, με διάφορους διάσημους, αλλά και αναγνωρίσιμους opinion leaders της εν λόγω βιομηχανίας να χρησιμοποιούν προϊόντα Glossier στην καθημερινότητά τους.
Το 70% των χρηστών του YouTube είναι ιδιαίτερα δεκτικοί στο να μάθουν περισσότερα σχετικά με τα νέα διαθέσιμα προϊόντα από διάφορες μάρκες μέσω του YouTube. Συνεπώς, οι μαρκετίστες έχουν ένα σωρό ευκαιρίες να δημιουργήσουν «κίνηση» στην αγορά προς την επιθυμητή κατεύθυνση χρησιμοποιώντας τέτοιου είδους περιεχόμενο, αλλά και να βάλουν την προσωπική τους πινελιά σε μία καμπάνια που διαφορετικά μπορεί να κατέληγε αδιάφορη. Στο κάτω κάτω της γραφής, αν μία μάρκα μπορεί να δείξει ακριβώς τον πώς και το γιατί τα προϊόντα της ταιριάζουν με τον τρόπο που ζούμε είναι πολύ πιο πιθανό να μας πείσει να τη δοκιμάσουμε, έτσι δεν είναι;